Laddningslampan lyser inte, men batteriet laddas ändå inte upp.

granite
18 januari 2016 · 150 Inlägg

Bil: Ford Mondeo MkIII 2006 TDCi.

Det hela började när det var svinkallt, typ - 23. Startade bilen, den gick igång men blinkade i instrumentbrädan lite varstans, bland annat antisladd, ABS och laddlampa. Bilen dog en gång men jag tog mig hem. Laddade upp batteriet, tinade bilen i garaget och allt verkade som vanligt ett tag, sen gick det plötsligt inte att starta bilen, batteriet urladdat. Stoppade i ett annat, nyladdat batteri och körde några korta turer, allt funkade som vanligt tills nu ikväll när det var slut igen. Sista turen (när batteriet var nästan slut) fladdrade ABS, Antisladd och laddlampa, men dom första turerna efter att jag laddat batteriet har inga varningslampor tänts, inte laddlampan heller.

Jag har mätt spänning* på batteriet (nyladdat). Med tändningen av är spänningen ca 12,9 volt, med motorn igång och lite varv är det ca 11,9 volt (det gör ingen skillnad när jag gasar). Har även testat att dra ut den lilla trepoliga kontakten enligt denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 33&p=2 men det gör ingen skillnad. Kan tillägga att laddlampan lyser som den ska när man slår på tändningen, dvs när alla andra lampor lyser och visar att dom funkar.

Vad gör jag nu? Gör det skillnad att mäta direkt på generatorn (lite trångt där)? Kommer en verkstad att kunna se felkoder om sånt här? Nån idé om vad som är paj?

*Biltemas billigaste Voltmeter, så absolutvärdena är lite si och så...

Senast redigerat av granite (18 januari 2016)

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
uhlin
18 januari 2016 · 2 834 Inlägg

Antagligen generatorn/kol som sagt upp sig.

Du ska ha ca 13,8-14,2 volt då motorn är igång, antagligen laddar den precis så mycket att just laddlampan slocknar.

Börja med att se på kolen hur det är ställt med dem, är de bra så är det nog en diod som gått i generatorn.
Mät även på generatorn innan du gör nåt annat,  så du inte har kabelbrott mellan generator-batteri.

granite
19 januari 2016 · 150 Inlägg

Tack, ska testa ikväll när jag har tid. På äldre bilar har jag läst mig till att laddlampan jordas genom generatorn så om kolen är slut kan inte lampan lysa. Är det samma på nyare bilar? Kan man förresten köpa nya kol eller är det ny generator som gäller?

Senast redigerat av granite (19 januari 2016)

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
uhlin
19 januari 2016 · 2 834 Inlägg

borde väl va laddregulator och kol i samma enhet på den.

Sitter baktill på generatorn, med två skruv, en svart grej.
Du kan inte missa den. smile

Startmotorpunktse Följ strömmen..
20 januari 2016 · 233 Inlägg

Fordgeneratorerna kan styras på lite olika sätt beroende på batterityp. Vissa Fordar har AGM-batteri som standard och där varierar spänningen mellan 12,8-14,9V beroende på laddningsgrad och temperatur. Ibland ligger felet i kontakten, antingen vid generatorn eller vid torpedväggen. Oftast är det som skrivits ovan att regulatorn som sitter i generatorn som gått sönder. En enkel felsökning kan se ut såhär:

1. Mät spänningen på batteriet när bilen är avstängd och batteriet stått oladdat i några timmar. Ett vanligt bly-syra batteri mäter 12,72V (2,12V/cell) om det är perfekt. Mäter batterier 12,4V är det halvfullt och mäter det 11,9V är det tomt. Får du inte upp spänningen till 12,6-12,7V trots laddning, byt batteri.

2. Slå på tändningen (starta inte) och se om laddningslampan (batterilampan) lyser. Om du drar ut stickkontakten (med 3st kablar) ska lampan slockna. Om den slocknar gå vidare till steg 3. Om den däremot inte slocknar brukar det bero på ett jordfel i lampkretsen (kabeln som går mellan laddningslampan och generatorn), den ligger emot jord någonstans på vägen. Om den gör det finns det ingen magnetiseringsström (startström) till generatorn och den börjar således aldrig att ladda.

3. Starta motorn och mät spänningen över batteriet. Generatorn ska ladda mellan 14-15V, det är bättre att den laddar 14,5-14,9V än 14,0V. Batteriet håller längre vid högre spänning. Är det över 15,0V kokar den ur vattnet.

4. Mät på B+ (tjocka röda kabeln som går till batteriets pluspol) på generatorn, spänningen ska vara samma som på batteriet. Skiljer det mer än 0,1V byt ut eller dra en extra kabel mellan generatorn (B+) och pluspolen på batteriet. Är det fortfarande differens i spänningen dra en extra jordkabel mellan batteri och motorblock.

5. Om batteriet är helt med rätt spänning och du inte har något spänningsfall mellan batteri och generator ligger troligtvis felet i generatorn. Skruva ur den och få den provkörd hos en bilelektriker.

Peter_5565
25 januari 2016 · 326 Inlägg

Jag fick lära mig något intressant om laddninglampan i höstas när generatorremmen gick av på min Cittra.
Remmen gick alltså av men lampan tändes inte förrän efter flera mil.
Kollade med dom lärde och fick veta att en del moderna bilar inte har någon laddningslampa, utan en batterilampa som tänds när spänningen sjunkit under en viss nivå. Så var det tydligen på min bil...

Nu vet jag inte om det är så på Forden i fråga, men det kan ju kanske vara kul att veta ändå.

granite
28 februari 2016 · 150 Inlägg

Tack för svaren. Det visade sig att generatorn inte laddade, kom aldrig upp i dom där 14 volten med motorn igång. Köpte ny generator och kopplade in, sen funkade bilen. En intressant iakttagelse var att generatorn inte började ladda förrän efter en stund, kanske 15 s efter det att man startat motorn. Varför laddlampan inte lyste listade jag aldrig ut.

Det trista nu är att den "nya" generatorn (från skrot) la av igår. Kortslutning. Kopplar man på batteriet så ryker det från generatorn (tändningen av). Hur stor är chansen liksom... att bränna 2 generatorer på en månad. Ja ja, nya friska tag. Tips emottages tacksamt. Råkade starta ny tråd om detta, ta det gärna där. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p4317321

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang