Runddragen bult till generator

Micke880
28 februari 2016 · 4 Inlägg

Hej, jag skulle byta termostat på min Toyota corolla 2003. För att komma åt den så måste man ta bort generatorn. Bulten för att släppa generatorn är runddragen och får inte loss den, har testat med polygriper och papegojtänger. Samt hylsnyckelsatser. Den sitter väldigt trångt till och är svår att få bort. Har ni någon ide vad man kan göra?

Bilden är inte från min bil men en likadan. Mvh Mikael.[/img]

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217809/217809-c0721972315239da30e15d6ee93da23e.jpg

Tampongpunkarn
28 februari 2016 · 786 Inlägg

Svetsa dit en mutter wink

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Antingen som ovanstående eller att man borrar ett hål rakt in i skallen i centrum  på bulten , åtminstonde 6 mm i diameter och gängar den med en gängtapp som går åt fel håll   och sedan köper man en bult som också är gängad åt fel håll, med rätt dimension och drar i..
Det svåraste blir väl att hitta rätt affär..roll

Senast redigerat av tommen1 (28 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
28 februari 2016 · 2 834 Inlägg

Om du kommer åt till att slå med en hammare så ta en sexkantshylsa som är 1 mm mindre och slå på den.

Borde kanske även funka med en sexkantshylsa av rätt dimension. (gissar på 13 mm) Beroende på hurpass runddragen skallen är.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Flera förslag, men jag ger mig!
Det sista var en bra"fuling" och den tror jag verkligen fungerar !tongue

Senast redigerat av tommen1 (28 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Cupra_
28 februari 2016 ·

Eller så åker du till biltema och köper en specialhylsa som är till just för få ur runddragna bultar. Funkar kanon.

Micke880
28 februari 2016 · 4 Inlägg

Deception, vad är det för specialhylsa? Köpte en sån papegoja polygrip när jag var där idag, men det fungerade inte.

tommen1 Bra idé, men tyvärr kommer jag inte åt att borra. Kommer knappt ner med ett litet handverktyg och arbeta med. På bilden ser man inte att det inte går att slå eller borra inåt mot bulten..

uhlin, samma sak där. På bilden ser man inte att det inte går att slå eller borra inåt mot bulten.. hmm

Volvo240Driver. Ja det skulle man kunna göra, om man kunde svetsa!

Vet inte vad jag ska ta mig till, blev galen på detta idag..

Cupra_
28 februari 2016 ·

Det är en hylsa som är gjord just för att få väck runddragna bultar. Ju mer du skruvar på/med den, desto mer skär den in i och greppar tag i den trasiga skallen. De funkar skitbra och finns i olika storlekar.


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000020870/

mb_pucken
28 februari 2016 · 5 089 Inlägg

Deception skrev:
Det är en hylsa som är gjord just för att få väck runddragna bultar. Ju mer du skruvar på/med den, desto mer skär den in i och greppar tag i den trasiga skallen. De funkar skitbra och finns i olika storlekar.


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000020870/

En av världens bästa uppfinningar! Har räddat en många gånger.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Micke880
28 februari 2016 · 4 Inlägg

Aah okej. Sån har jag aldrig sett. Får testa köpa ett sånt set, tack!

Mvh Mikael

valle22 Smidd i rostigt stål
28 februari 2016 · 933 Inlägg

Deception skrev:
Det är en hylsa som är gjord just för att få väck runddragna bultar. Ju mer du skruvar på/med den, desto mer skär den in i och greppar tag i den trasiga skallen. De funkar skitbra och finns i olika storlekar.


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000020870/

det setet är riktigt bra. Värt varje krona, har också räddat mig flera gånger wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Micke880
29 februari 2016 · 4 Inlägg

Kanon, tack för alla tips. Har dock inte fått upp bulten, den bara vittrar sönder när man drar i den med specialhylsorna. Dock har jag ett annat problem nu. Nu när jag läst lite på forumet så kanske det inte alls är termostaten det är fel på. Att det kanske är vattenpumpen.

Mitt problem är:
För någon vecka sedan slutade värmen fungera och temperaturmätaten för motorn var konstig i några km när man körde, sedan ordnade det upp sig efter man kört 10-15 min, och värmen fungerade också.

I helgen när jag skulle köra så åkte temperaturmätaten upp på nästan Max o höll sig där hela resan (stannade efter ett tag). Motorn var skållhet, men ingen värme kom i bilen ändå. Därför drog jag slutsatsen att termostaten var dålig.

En annan grej är att slangen in till motorn (slangen precis innan termostaten) är helt ihopsugen, så den dragits ihop och är helt platt. Vad kan detta bero på och vad tror ni är problemet med min bil?
Tacksam för svar

Mvh, Mikael

Haglund_Robin
1 mars 2016 · 82 Inlägg

Stopp nånstans i kylkretsen? Gissningsvis värmepaketet brukar va vanligt men kan inte Toyota så direkt..

Lossna slangarna till värmepaketet och spola och se om de cirkulerar där gör de det kan de va stopp nån annanstans

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
Anders_TQ
1 mars 2016 · 33 Inlägg

Micke880 skrev:
En annan grej är att slangen in till motorn (slangen precis innan termostaten) är helt ihopsugen, så den dragits ihop och är helt platt. Vad kan detta bero på och vad tror ni är problemet med min bil?
Tacksam för svar

Precis det där har jag råkat ut för på en gammal saab 9000. Slangen sögs ihop och motorn fick ingen kylning och tempmätaren drog mot max. Bytte slangen och vips fungerade allt igen. Så börja med att byta slang är ett hett tips!

Meaganeowner
1 mars 2016 · 2 250 Inlägg

Tja... eller så är det knas på ventilerna i expansionskärlets lock. Kan vara en slags kombinationsventil.
Oavsett med två funktioner enligt nedan .

En ska släppa in luft när kylvätskan och luft i t ex expansionskärlet kallnar. Den ändra Ventilen har till uppgift att skapa ett lagomt högt tryck i systemet.... annars händer just detta - att bilen går varm och kokar. Kokar på varma partier i motorn.

Så byt lock!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang