Köpråd bruksbil.

Sagga
8 mars 2016 · 14 Inlägg

Hejsan.

Jag har inte mycket erfarenhet om bilar mer än lite delbyten på min gamla 945a som jag nyligen gjorde mig av med efter ett halvår av småstrul som var ett konstant irritationsmoment då jag inte har ett garage eller verktyg för att hålla det billigt o bra. Har använt mig av verkstaden på jobbet för att fixa saker men nu har jag bytt jobb så det funkar inte längre.

Nu efter jag åkt buss/tåg till jobbet ett tag så har jag fått nog och bestämt mig för att köpa en ny kärra, till skillnad från Volvon skulle jag önska att den var både bränslesnålare och mer hållbar då jag har ca 7-8 mil landsvägskörning per dag. Samtidigt som jag gärna har lite vrid under huven för omkörningar i 100-120 km/h. Ingångslönen för en nyexaminerad svetsare är ju inte mycket att hurra åt så jag håller budgeten på 60 tusen men finns det finare modeller för en billigare peng så vore det ännu bättre.

Funderat på fall de är värt att privatleasa eller ta lån men det känns som en dålig idé, säg gärna vad ni tycker.

Kollat mycket på dieslar men är osäker på fall jag kör tillräckligt långt för att göra upp för den dyra skatten.

Jag har kollat på bmw 1 serien från 06-13 vet dock ingenting om bilen eller hur hållbar den är mer än att den är snål och har skapligt vrid för att vara småbil. Provkörde en hyrd 120d och tyckte om körkänslan samt att den var rätt tyst i coupén.

Toyota Auris verkar som mycket bil för pengarna, provkörde en ny i somras och tyckte den var helt okej.

VW Golf runt 00 verkar ju vara både billiga och snåla men lite tråkiga, aldrig kört en dock.

Tacksam för svar och åsikter! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2016 · 17 534 Inlägg

Sagga skrev:
Hejsan.

Jag har inte mycket erfarenhet om bilar mer än lite delbyten på min gamla 945a som jag nyligen gjorde mig av med efter ett halvår av småstrul som var ett konstant irritationsmoment då jag inte har ett garage eller verktyg för att hålla det billigt o bra. Har använt mig av verkstaden på jobbet för att fixa saker men nu har jag bytt jobb så det funkar inte längre.

Nu efter jag åkt buss/tåg till jobbet ett tag så har jag fått nog och bestämt mig för att köpa en ny kärra, till skillnad från Volvon skulle jag önska att den var både bränslesnålare och mer hållbar då jag har ca 7-8 mil landsvägskörning per dag. Samtidigt som jag gärna har lite vrid under huven för omkörningar i 100-120 km/h. Ingångslönen för en nyexaminerad svetsare är ju inte mycket att hurra åt så jag håller budgeten på 60 tusen men finns det finare modeller för en billigare peng så vore det ännu bättre.

Funderat på fall de är värt att privatleasa eller ta lån men det känns som en dålig idé, säg gärna vad ni tycker.

Kollat mycket på dieslar men är osäker på fall jag kör tillräckligt långt för att göra upp för den dyra skatten.

Jag har kollat på bmw 1 serien från 06-13 vet dock ingenting om bilen eller hur hållbar den är mer än att den är snål och har skapligt vrid för att vara småbil. Provkörde en hyrd 120d och tyckte om körkänslan samt att den var rätt tyst i coupén.

Toyota Auris verkar som mycket bil för pengarna, provkörde en ny i somras och tyckte den var helt okej.

VW Golf runt 00 verkar ju vara både billiga och snåla men lite tråkiga, aldrig kört en dock.

Tacksam för svar och åsikter! smile

Toyota är Toyota. De knallar och går. Vi har en själva. Bara tanka och köra. Den drar under halvlitern. En Prius är dock en tråkig bil. Inget att sladda runt korvkiosken med alltså... Skatt: 360:- per år.

En Golf från -00 kan dra precis vad som helst. från 0.6 till 0.99 l/mil. Beror helt på hur den mår.

Vår andrabil (Läs: åka-ner-till-affären-för-inga-pengar-alls) Är en stor tung Opel Omega med automat. Den drar långt under litern. Servad! Gubbkörd!

Ska du ha lite glädje & mos under huven eller ska det vara ett tråkigt men i längden billigt köp?

En gammal bil ska vara välvårdad, servad,

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sagga
8 mars 2016 · 14 Inlägg

Tack för svaret hybrid, det är ungefär den bilden jag haft i huvet angående toyota. Aurisen 1.4 liters är väl en rätt klen bil eller? Skulle ju gärna vilja ha lite körglädje men ändå kunna ta mig till jobbet varje dag utan att ha stående bokning hos mekanikern. Skulle helst inte vilja att den drog över 0.6-0.7 för att hålla kostnaderna nere. Somsagt jag kan väldigt lite dock så det kanske inte ens finns en sån bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2016 · 17 534 Inlägg

Sagga skrev:
Tack för svaret hybrid, det är ungefär den bilden jag haft i huvet angående toyota. Aurisen 1.4 liters är väl en rätt klen bil eller? Skulle ju gärna vilja ha lite körglädje men ändå kunna ta mig till jobbet varje dag utan att ha stående bokning hos mekanikern. Skulle helst inte vilja att den drog över 0.6-0.7 för att hålla kostnaderna nere. Somsagt jag kan väldigt lite dock så det kanske inte ens finns en sån bil.

För all del.

I en körglad bil tenderar man att dra på lite ibland. Eller hur? I en vanlig simpel bruksbil så är resan mest en transportsträcka. Jag har haft många bilar med 300hk men även bilar med 75hk... Brukar bli något av dessa. Men inser att en tråkig bil är en bra bil. Visst är vår Alfa med hysterisk maskin i rätt kul. Men som vardagsbil är den ett straff. Vill inte att bilen drar iväg med spinnande hjul klockan 0600 en måndag morgon. På fredag eftermiddag kanske, efter jobbet..

NU är jag förvisso +40 år med god marginal men redan i ungdomen tyckte jag om stora tunga bilar med mycket mos i maskin. De är trevligare om man pendlar.

Tråkig bil som fungerar eller en kul bil som kostar pengar?

Yaris har jag knappt kört. Men den var nog fan tråkigare än Priusen. Den drar ju iväg bra i början iallafall...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TheDeadDorkster Dieselgypsy
8 mars 2016 · 538 Inlägg

För 60000 finns det mycket val, dock så brukar allt i denna prisklassen eller ha gått mycket, eller vara tråkig att köra.

Eftersom du kör 8 mil om dagen, har du möjligtvis sett på en Hyundai i30 eller Kia C'eed? En Golf TDI fungerar också men då får du räkna med att du får en äldre bil än om du skulle köpa en asiat.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Niklas1987 NO
10 mars 2016 · 2 182 Inlägg

Kör själv 16 mil om dagen till å från jobbet, jag har en Chevrolet Aveo 2012 1,3L diesel, snittar 0,45L milen.
Kör på mindre landsvägar med mycket varierande hastighet.

Betalade 79000 för min å då fick jag ner priset från 89000 med 2600 mil på mätaren.

Inte världens roligaste bil men gör sitt jobb, fick dessutom 5 stjärnor i Euro NCAP
0:- i skatt fram tills 2017, därefter 1176:- per år.

Är mycket nöjd med bilen och inga problem med reservdelar då bilen i grund å botten är en Opel/Daewoo.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
IceEyes Varningar: För många..
10 mars 2016 · 2 552 Inlägg

Mini Cooper? Rätt roliga kärror att härja runt i.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Jokabsson
11 mars 2016 · 1 181 Inlägg

Rolig bruksbil= BMW 1 serie om du inte har några större krav på utrymme! Körde 80 mil förra helgen och kroppen mådde inte dåligt av det. Mindre vindbrus och däckbuller än min Saab 9-3 som den ersatte. Fantastiskt chassi för att vara en så "gammal" bil och snål motor. Rekommenderas att titta på 118d eller allra helst 120d.
Skatten på min ligger på 3300kr vilket kan ses som helt okej. Förbrukningen under den resan låg i snitt på 0,59l/mil och då gick det mestadels i 120-140 de längre sträckorna. I hastigheter om 100-110 ligger den och snålar i 0,52l/mil.

Största nackdelen är som sagt utrymmet. Ingen jätte rymlig bil och ska man klämma in tre vuxna där bak så får de delvis sitta på varandra (har provat). Lite högljudd och skakig på tomgång men vad gör väl det?
Nackdel med denna är också att om man vill köpa en med lite finare utrustning så kan priset springa iväg en del. Man får vara duktig på att pruta!

Senast redigerat av Cracksoup (11 mars 2016)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Sagga
18 mars 2016 · 14 Inlägg

Tack för tipsen, blev en Golf 1.6 från 99 smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang