4290
Sök

Köpråd VW Polo -03 eller Toyota Corolla -02

11 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
Hej,
Att byta eller inte byta bil- det är min fråga...
Kör idag en VW Polo 1,2 -04 (uttagen -05), denna lilla 3 dörrars har varit en pigg följeslagare i några år nu. Tyvärr valde den förra ägaren bort ac o clås när bilen inköptes... men annars .. pigg o bensinsnål, gått ca 13000, nybytta frambromsar o bara ett enda litet rostställe pga inbrottsförsök passagerardörr i underkant. Några få ggr har den varit lite segstartad efter varmstart.En enda gång har jag haft problem m att motorlampa tändes, men då hade jag inte kört den mycket så den fick lite K-sprit o en service m nya tändstift o har ännu inte fått ngt återfall...(hade det varit katalysatorn, borde den väl bara ha fortsatt varna?) Något skrammelljud kan höras vänster fram, men någon bilmek sa att det inte var något att bekymra sig för...det var troligen ngn packning men störande när det hörs ju...

..   å nu köpte pappsen ny bil o en Toyota "blev över" o nu är frågan. Byta eller inte byta. Några bra tips på det? Toyota Corolla -02 Sedan 5dörr(uttagen -03) gått 23000, nybytta bromsar, klossar o bakre ljuddämp, nytt batteri, ny kylare- denna har ac o clås o går stadigt o fint, pigg start ngn rostfläck av ett stenskott på främre taket, annars ingen rost. ABS går på vid bromsning, så ev nyte ABSkrans? Hörde med nån som känner nån som absolut röstade på Toyotan (mindre klabb m dessa bilar), o sen var det nån annan som kände nån som  sa Polon- då Toyotan har dyrare reservdelar.... (kollade detta o tyckte väl inte att skillnaden var jättestor? ) Sälja båda o köpa en nyare?? De går bra båda 2.. hm. Tips tas tacksamt emot!

//Josefine
Senast redigerat av Joselifine (10 april 2016)

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
10 april 2016
Toyotan är enligt tester mer driftsäker, är den i bättre skick så kör på toyotan smile

Evildan
10 april 2016
Toylådan får inte oväntat min röst.
Av samma anledning som ovan skribent. Dom är driftsäkrare.
Corollan är ju även ett snäpp större bil än Polion.
Reservdelar är inte dyrare till T oyotan, det är bara ngt som folk i allmänhet fått för sig, flrselen där är även att handlar delar mer sällan till Corollan. wink
Eller sälj bägge och köp en nyare Toyota för pengarna.
Abs-krans är enkelt att byta och det är inte dyrt. Åk till din lokala Toyotaverkstad så här som snabbt en felsökning och får från vilken det är som har spruckit.

Jag svarar gärna på frågor om Corollan om du undrar ngt.

(Visst var jag duktig som inte föreslog en Prius om bägge skall säljas?)

11 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Toyotan var på felsökning, visade inget då, men verkar väl vara en krans iaf?? Skulle kunna börja med att sälja Polon, o sen hålla utkik efter ngt nyare... Tips på nyare bra Toyotamodell( eller annat märke) mottages gärna smile Behöver inte vara en stor bil, bara jag o vovven får plats..
Tänker att om jag har tur kanske jag kan få ca 22 000 för Polon o ca 17 000 för Toyotan- verkar det rimligt?. Skulle kunna bli en nyare bil för ca 50 000-55 000kr.
Hm, Prius?? är det ngt jag borde förstå där??

Evildan
11 april 2016
Förmodligen en krans men kan givetvis vara sensor eller själva ECUn . (Datorn)

Prius är något jag ofta föreslår i köprådstrådar till dom som önskar en driftsäker bil som även är krocksäker samt billig i drift när det inte ställs krav på prestanda eller coolhetsfaktor vid korvmojjen.
Så ofta att några förefaller ha irriterat sig på det.

11 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Ahaa, skadar inte att kolla in denna Prius wink, Funktion före skönhet är liksom det jag söker...

1 525 Inlägg
11 april 2016
Joselifine skrev:
Funktion före skönhet är liksom det jag söker...

Då gör du helt rätt som kollar på Toyota! big_smile
Senast redigerat av trubbelturbo (11 april 2016)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

11 Inlägg
13 april 2016
Trådstartare
Mutter mutter, detta är inget lätt beslut...
Om man jämför min nuvarande Polo med en Yaris... är det en pigg och problemfri bil? tänker att Priusen är onödigt stor...Kollade lite o ska jag ha en Prius så kostar den typ 20-30 000kr mer än Polon för samma årsmodell.  En stor skillnad tycker jag.  Eller så behåller jag Toyotan o hoppas att inga jättereparationer ska behövas (o att det bara är en ABSkrans som behöver bytas o inget värre). Den har ju tros allt gått 23 000mil, vad kan behöva bytas inom kort? Den är klart piggare i starten än Polon, men Polon bjuder på en piggare stadskörning. Men jag vet ju typ inget om andra bilar o branschen?? Båda bilarna går riktigt bra o är enligt de verkstäder de varit inne på- bra bilar. Aldrig några anmärkningar på besiktningen osv. Tips på andra problemfria mindre bilar?? Anyone?

Sök