1897
Sök

Hemma byggd cab (kiruna cab) vad gäller?

141 Inlägg
1 april 2013
#21
Jo den lär ju bli jäkligt flaxig och dörrarna kommer jag inte att öppna :p. Men får nog bli en liten förstårkning kanske iaf, får väll se smile


1 Inlägg
7 september 2013
#22
hej allihopa men om man tar en chevrolet blazer med ram då behöver man väl inte svetsa igen dörrarna eller ?

Wärmland
943 Inlägg
12 april 2016
#23
Någon som vet ifall man får regga med svetsade dörrar? En kompis sa att man inte fick det, jag är högst tveksam...

Ööööööööööööh.....

1 966 Inlägg
12 april 2016
#24
christAfer skrev:
Någon som vet ifall man får regga med svetsade dörrar? En kompis sa att man inte fick det, jag är högst tveksam...

Nej, du får inte ha svetsade dörrar.

Bilprovningen skrev:
Måste alla dörrar gå att öppna?
Ja, dörrarna måste man kunna öppna antingen från insidan eller från utsidan.
Senast redigerat av ehedman (12 april 2016)

9 130 Inlägg
12 april 2016
#25
ehedman skrev:
christAfer skrev:
Någon som vet ifall man får regga med svetsade dörrar? En kompis sa att man inte fick det, jag är högst tveksam...

Nej, du får inte ha svetsade dörrar.

Bilprovningen skrev:
Måste alla dörrar gå att öppna?
Ja, dörrarna måste man kunna öppna antingen från insidan eller från utsidan.


Bygger du så kallad Kiruna cab så är det svetsade dörrar som gäller, annars viker bilen ihop sig på mitten om du öppnar dörrarna.
På en bil med tak får du inte svetsa igen dörrarna.


1 966 Inlägg
12 april 2016
#26
Putteliten skrev:
Bygger du så kallad Kiruna cab så är det svetsade dörrar som gäller, annars viker bilen ihop sig på mitten om du öppnar dörrarna.
På en bil med tak får du inte svetsa igen dörrarna.

Sanning med modifikation.
Här har man byggt en Volvo 142 cab med öppningsbara dörrar.

Enklast är väl att kontakta SFRO eller höra med din besiktningsgubbe exakt vad som gäller. Det är olika typer av reggning beroende på om du bygger på en bil med ram eller självbärande kaross.

9 130 Inlägg
13 april 2016
#27
ehedman skrev:
Putteliten skrev:
Bygger du så kallad Kiruna cab så är det svetsade dörrar som gäller, annars viker bilen ihop sig på mitten om du öppnar dörrarna.
På en bil med tak får du inte svetsa igen dörrarna.

Sanning med modifikation.
Här har man byggt en Volvo 142 cab med öppningsbara dörrar.

Enklast är väl att kontakta SFRO eller höra med din besiktningsgubbe exakt vad som gäller. Det är olika typer av reggning beroende på om du bygger på en bil med ram eller självbärande kaross.

Om det är öppningsbara dörrar så är det ingen Kiruna cab, utan bara cab med helt andra regler.

Här är farsans 740 som ja var med och byggde tidigt -00 tal, med 4 öppningsbara dörrar.
http://www.garaget.org/?car=207670


Wärmland
943 Inlägg
13 april 2016
#28
Så om det är en cab med självbärande kaross får man inte svetsa dörrarna? Dåligt med info på SFROs hemsida

Ööööööööööööh.....

1 966 Inlägg
13 april 2016
#29
christAfer skrev:
Så om det är en cab med självbärande kaross får man inte svetsa dörrarna? Dåligt med info på SFROs hemsida

Vet ej, finns olika teorier och det råder delade meningar om det "rätta". Kontakta SFRO och eller din besiktning för att få raka puckar.

5 807 Inlägg
13 april 2016
#31
Köp SFROs Bygghandbok där står i princip allt man behöver veta för cab-bygge.
Behöver man inte gå efter vad folk tror gäller eller chansa.


Wärmland
943 Inlägg
23 april 2016
#32
Putteliten skrev:
Vad ska du bygga på för bil för det första?

Säg en gammal volvo. 740 t.ex.

Ööööööööööööh.....

9 130 Inlägg
24 april 2016
#33
christAfer skrev:
Putteliten skrev:
Vad ska du bygga på för bil för det första?

Säg en gammal volvo. 740 t.ex.

Den enkla vägen är då en så kallad Kirunacab. Du svetsar igen dörrarna, kapar taket och ser till att det inte är några vassa kanter kvar.

Den svåra vägen är som den 740n jag har upplagd. Svetsar en 4-kants profil mellan främre och bakre hjulhuset på båda sidor, alternativt förstärker trösklarna. Förstärker b-stolparna, svetsar ett stag i ovankant mellan dom bakre hjulhusen, kapar taket och ser till att det inte är några vassa kanter kvar.


5 111 Inlägg
24 april 2016
#34
Det är ju de dörrar som finns som måste gå att öppna. Finns ingen dörr så går det ju inte att kräva.


9 130 Inlägg
24 april 2016
#35
Volvo544special65 skrev:
Det är ju de dörrar som finns som måste gå att öppna. Finns ingen dörr så går det ju inte att kräva.

Bygger man Kirunacab så får man inte ha öppningsbara dörrar.
Bygger man cab på en bil med 4 dörrar, så får man köra med 2 eller 4 öppningsbara om man vill.


5 111 Inlägg
24 april 2016
#36
Putteliten skrev:
Volvo544special65 skrev:
Det är ju de dörrar som finns som måste gå att öppna. Finns ingen dörr så går det ju inte att kräva.

Bygger man Kirunacab så får man inte ha öppningsbara dörrar.
Bygger man cab på en bil med 4 dörrar, så får man köra med 2 eller 4 öppningsbara om man vill.

Jo det vet jag, jag menar bara att det där kravet att "dörrar skall gå att öppna" bara gäller bilar där dörrar finns, dvs. inte kirunacabbar... Alltså är det lagligt bygga kirunacab utan dörrar.



Sök