3458
Sök

Kopplingen eller växellådan?

3 Inlägg
18 november 2005
Trådstartare
Tja jag har en liten fråga som någon här inne troligen vet svaret på.
Jag har en Saab 9000-98(150hkr) automatlåda som är chippad till 225 hkr.
Bilen har rullat ca 14000 mil och chippet ca 1000 mil.
Nu har jag märkt att då jag trycker ner gaspedalen lite hårdare/snabbare än normalt så rusar motorn och efter ca en halv sekund som smäller det till och bilen åker iväg. Detta känns mest i 50-70-90 km/h och vid kickdown.
Smällen är så pass kraftig att du märker att det smäller.
Vi har aldrig haft en automat tidigare så jag vet inte om det är kopplingen eller om det är växellådan. Hopas på ett snabbt svar.

342 Inlägg
18 november 2005
en automatlåda har ingen koppling.. däremot kan det vara konvertern eller låg oljenivå i lådan.. börja med att kolla nivån..!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

764 Inlägg
18 november 2005
Kolla oljan i lådan.

TeQuilla

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
18 november 2005
Har vart med om liknande på en annan automatbil. Kan vara smut på/i filtret i lådan eller i oljekanaler... Lycka till.

229 Inlägg
18 november 2005
Kolla oljan! Kolla oljan när motorn är igång. Är oljenivån bra så tycker jag att du ska byta olja och fileter i lådan. Om det inte hjälper så blir det till att renovera lådan. Det kan vara ventil systemet i lådan som behövs göras rent eller någon lamell som kärvar... Det finns mycket som kan krångla i en automat. Det finns dessutom ingen koppling på en automat.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

3 Inlägg
18 november 2005
Trådstartare
Tack för alla svar. Skall kolla oljan i helgen och hoppas på det är så "enkelt" fel.

cossie jens
127 Inlägg
18 november 2005
ja helt klart kolla oljan först det e det enklaste att gör till en början iaf

3 Inlägg
19 november 2005
Trådstartare
Ja nu har jag kollat oljan, och den är helt ok. Den byttes för ca 700 mil sedan strax innan vi köpte bilen. Nu har jag märkt att växellådan rister/hoppar till när bilen står still och går från N till D. Från P till R är den precis som vanligt, ett svagt klick. Gasar man lungt och fint så växlar bilen precis som den skall dock så hoppar 4:an in vid 170 km/h /6000v.
Så det verkar vara någonting annat, typ ventilerna eller lamellerna.
Är det någon som vet någon bra firma i Stockholms området som kan automat växellådor, helst norra stockholm.

Rörpulare
1 453 Inlägg
19 november 2005
Man ska väl aldrig kolla oljan på en bil när den är igång för då rör sig vevn och allt runt och de blir en falsk olje nivå därför ska man göra de efter eller när en bil har stått ett tag  svara gärna om ja har fått en fel upppfattning om detta!
Lusen skrev:
Kolla oljan! Kolla oljan när motorn är igång. Är oljenivån bra så tycker jag att du ska byta olja och fileter i lådan. Om det inte hjälper så blir det till att renovera lådan. Det kan vara ventil systemet i lådan som behövs göras rent eller någon lamell som kärvar... Det finns mycket som kan krångla i en automat. Det finns dessutom ingen koppling på en automat.

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Driver
2 111 Inlägg
19 november 2005
nissan 200sx skrev:
Man ska väl aldrig kolla oljan på en bil när den är igång för då rör sig vevn och allt runt och de blir en falsk olje nivå därför ska man göra de efter eller när en bil har stått ett tag  svara gärna om ja har fått en fel upppfattning om detta!
Lusen skrev:

bara så du vet snackar han om vxllådan...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Sök