Köpråd 18år första bil. Saab 9-3

Axel98
28 februari 2017 · 43 Inlägg

Jag är intresserad av att köpa denna bilen https://www.blocket.se/osby/Saab_9_3_1_ … 23&w=3

Ska köra och titta på den imorgon och serviceboken är komplett ifylld. Men frågade varför kamkedjan är bytt och säljaren sa att de va pågrund av den börjat knarra och behövdes byta och att han gjort de själv för han var milmekaniker. Pratade med förra ägaren som köpte den ny och har haft den i 10år och han sålde den för 5000kr pågrund av att kamkedjan gått av och att den hade slagit sönder motorn. Han som äger den nu (andra brukaren) har ägt den sedan december och är som sagt milmekaniker och min gissning är att han har renoverat den för att sedan sälja den vidare. Ska som sagt titta på den imorgon och min fråga är vad ska man titta på i motorrummet för att se att arbetet är bra gjort (kan mycket lite om bilar). Ge mig gärna fler tips. Tack på förhand. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2017 · 17 466 Inlägg

MItt favorittrick när man köper en bil som kanske är lite tveksam... Starta den kall och dra omedelbart upp den till 4000-5000 varv. Titta NOGA på säljaren. Kolugn eller på väg att bryta ihop av nervositet.

Elakt mot en maskin men en gång ska den gott klara!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
1 mars 2017 · 1 175 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
MItt favorittrick när man köper en bil som kanske är lite tveksam... Starta den kall och dra omedelbart upp den till 4000-5000 varv. Titta NOGA på säljaren. Kolugn eller på väg att bryta ihop av nervositet.

Elakt mot en maskin men en gång ska den gott klara!

Haha! Den ska jag köra med

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
chrizz Administratör
1 mars 2017 · 11 783 Inlägg

Du har ju redan en tråd om köpråd för den här typen av bil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318572

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang