Har jag lagt i fel olja till min Merca ?

caromania Forummoderator
10 maj 2017 · 9 296 Inlägg

mats757 skrev:

caromania skrev:
Det är spännande med alla siffror och jämförelser faktiskt. Går det att plocka fram fakta kring hur t ex Castrol Magnatec utvecklats? Den har väl funnits en hel del år på marknaden, tio i alla fall? Har de utvecklat Magnatec 5w40 sedan dess eller är den oförändrad?

Normal produktutveckling, hårtorkar, datorer cyklar och bilar, går ut på att kostnadsreducera. Tillsynes exakt samma produkt utvecklas för att få fram billigare.
Det kanske inte är så med olja, men det skulle inte förvåna mig om man försöker få fram samma oljeprodukt till ett lägre pris också, utan att för den delen gå utanför specifikationen....
Vill man göra produkten mer "Premium" då tar man fram en ny modell så att det verkligen synns att den är ny, annars motiverar det inte det nya högre priset.

Tyvärr har olja den negativa egenskapen att den ser lika ut oavsett om den är dyr och fin eller ful och dålig.

Mats

Lite det resonemanget jag kör också, men samtidigt så har nog oljornas smörjande egenskaper tillsammans med uthållighet ökats rejält. Jag häller t ex modern olja i mina 30-talsbilar avsedd för just motorkonstruktionen med grova kanaler och otät oljepump. Hur billig olja jag än hittar så är den med största sannolikhet bättre än den som användes 1936. Samma sak med bensinen. Betydligt bättre bensin idag. Nu är den ju till och med blyfri igen.

Oavsett vad vi häller i våra bilar i oljeväg så duger det alldeles utmärkt då den uppfyller minimikraven (så vi slipper tjatet om det). Om vi sedan vill köra 3000mil på samma olja (!?) eller väljer att köra formel 1, F-18 eller Airbus A380, ja då kanske vi ska kolla lite mer på vad vi häller i så minimikraven uppfylls även där. Följdfråga på det: vad häller VAG i sina bilar under deras sk longlife-serviceschema som uppenbarligen inte räcker till? OSA.

Det är ju lite varning för villfarelser om folk som kör t ex Volvo (utan turbo) eller BMW från 90-talet på fullaste allvar tror att de olika oljorna som uppfyller minimikravet idag år 2017 inte skulle duga till deras motorer som säkerligen tillbringar mindre än 95% av sin körcykel under 4000rpm samtidigt som de sköter oljebyten varje år? Sedan har jag fullaste respekt för att man väljer ett märke man är förtrogen med, absolut, och som redan konstaterats så är prisskillnaden försumbar. Jag har inga problem med att köpa olja som passar minimikraven för mina motorer som sitter i vanliga familjesvenssonbilar, såna ni alla andra också har.

Senast redigerat av caromania (10 maj 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
11 maj 2017 · 1 705 Inlägg

viccoA skrev:
Magnatec var en delsyntet från början när den lanserades idag är vissa magnatec helsyntet och vissa delsyntet, så skulle tro att den är väldigt annorlunda idag mot när den introducerades.

Sen finns Magnatec med flera olika klassningar och viskositeter, så alla burkar innehåller inte samma smörja.

Magnatec är en produktfamilj och ett varumärke, inte en specifik olja.
Det är som att fråga om Volvo 740 är diesel eller bensindriven. Det är omöjligt att svara på såvida du inte specificerar vilken 740 du menar.

viccoA
11 maj 2017 · 3 109 Inlägg

rcy skrev:

viccoA skrev:
Magnatec var en delsyntet från början när den lanserades idag är vissa magnatec helsyntet och vissa delsyntet, så skulle tro att den är väldigt annorlunda idag mot när den introducerades.

Sen finns Magnatec med flera olika klassningar och viskositeter, så alla burkar innehåller inte samma smörja.

Magnatec är en produktfamilj och ett varumärke, inte en specifik olja.
Det är som att fråga om Volvo 740 är diesel eller bensindriven. Det är omöjligt att svara på såvida du inte specificerar vilken 740 du menar.

Är väl ungefär det jag skrev ovan, med skillnaden att jag upplyste om att vissa oljor inom magnatec är helsyntet och vissa är delsyntet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang