Likadan nyckel i båda bilarna

t0bbz3
3 juni 2017 · 35 Inlägg

Tja! Har nån här någon förklaring till hur det kan komma sig att min 745 -92 och min 945 -96 har EXAKT likadana nycklar? man kan både låsa upp dörrar och starta med båda bilarnas nyckel.. rollroll

Utmarks-Loke
3 juni 2017 · 5 859 Inlägg

För att låsen börjar bli slitna och glapp kanske? Fast gamla saab kunde man starta med en glasspinne...

t0bbz3
3 juni 2017 · 35 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
För att låsen börjar bli slitna och glapp kanske? Fast gamla saab kunde man starta med en glasspinne...

njääee, har jämfört nycklarna noga, de ÄR likadana. Kan det ha sålts utbyteslås med likadana nycklar nångång i tiden? roll

granadadr
3 juni 2017 · 7 294 Inlägg

t0bbz3 skrev:

Svarte_Orm skrev:
För att låsen börjar bli slitna och glapp kanske? Fast gamla saab kunde man starta med en glasspinne...

njääee, har jämfört nycklarna noga, de ÄR likadana. Kan det ha sålts utbyteslås med likadana nycklar nångång i tiden? roll

du har kollat utformningen på nyckeln meo?? vet en som råkade ta fel Ford granada av misstag en gång,, wink så låsen brukar vara ganska kassa smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Evildan
3 juni 2017 ·

granadadr skrev:

t0bbz3 skrev:

Svarte_Orm skrev:
För att låsen börjar bli slitna och glapp kanske? Fast gamla saab kunde man starta med en glasspinne...

njääee, har jämfört nycklarna noga, de ÄR likadana. Kan det ha sålts utbyteslås med likadana nycklar nångång i tiden? roll

du har kollat utformningen på nyckeln meo?? vet en som råkade ta fel Ford granada av misstag en gång,, wink så låsen brukar vara ganska kassa smile

Jag startade min Amazon med min SAAB 96 nyckel, tror det var Assalås i bägge. Slitet eller dålig variation från tillverkaren vet jag inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni 2017 · 17 516 Inlägg

Min -ständigt stressade- farbror körde iväg med fel Passat en gång på 80-talet. Hans fru sa att hon kunde förstå missen om han åtminstone lyckats med att ta en i samma färg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
3 juni 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Min -ständigt stressade- farbror körde iväg med fel Passat en gång på 80-talet. Hans fru sa att hon kunde förstå missen om han åtminstone lyckats med att ta en i samma färg.

När jag hade gen II den silverfärgade Priusen väntade jag på hustrun utanför en butik. Helt plötsligt öppnas bakdörren och en äldre dam hivar in ett par papperskassar i baksätet och skickar snabbt igen dörren. När hon öppnar framdörren konstaterar hon åtminstone att "Du är inte min man, vad gör du i våran bil?!" Hennes man ger signal några meter bort sittandes i en silverfärgad S60. Hon ber om ursäkt och menade på att bilarna ser ju likadana ut. Tursamt nog körde hon inte från platsen.

Equium
3 juni 2017 · 356 Inlägg

Låter ju lite skrämmande detta smile Har testat alla mina tre 940 och går varken komma in eller starta med någon annan nyckel smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni 2017 · 17 516 Inlägg

Lär nog bli ovanligt med tiden. Efter 1997 har ju alla bilar startspärr. Nycklar har vi inte alls i burkarna längre. Plastmoj i fickan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
3 juni 2017 · 26 167 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Lär nog bli ovanligt med tiden. Efter 1997 har ju alla bilar startspärr. Nycklar har vi inte alls i burkarna längre. Plastmoj i fickan.

Jag tror det kommer bli allt vanligare med att vi hoppar in i vad vi tycker är vår bil, men inser vårt misstag när vi når änden på mottagningen i den rätta nyckeln och bilen dör.
Tänker på samma sistnämnda nycklar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni 2017 · 17 516 Inlägg

Mack skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Lär nog bli ovanligt med tiden. Efter 1997 har ju alla bilar startspärr. Nycklar har vi inte alls i burkarna längre. Plastmoj i fickan.

Jag tror det kommer bli allt vanligare med att vi hoppar in i vad vi tycker är vår bil, men inser vårt misstag när vi når änden på mottagningen i den rätta nyckeln och bilen dör.
Tänker på samma sistnämnda nycklar.

Ingen fara. Bilen vägrar starta om nyckeln är på utsidan bilen. Det går heller inte att låsa bilen om nyckeln är på insidan bilen. Då piper de bara irriterat, lyckas med det några gånger.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
3 juni 2017 · 26 167 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Mack skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Lär nog bli ovanligt med tiden. Efter 1997 har ju alla bilar startspärr. Nycklar har vi inte alls i burkarna längre. Plastmoj i fickan.

Jag tror det kommer bli allt vanligare med att vi hoppar in i vad vi tycker är vår bil, men inser vårt misstag när vi når änden på mottagningen i den rätta nyckeln och bilen dör.
Tänker på samma sistnämnda nycklar.

Ingen fara. Bilen vägrar starta om nyckeln är på utsidan bilen. Det går heller inte att låsa bilen om nyckeln är på insidan bilen. Då piper de bara irriterat, lyckas med det några gånger.

Är det så?
ja så då..så har dom tänkt till lite i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni 2017 · 17 516 Inlägg

Mack skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Mack skrev:

Jag tror det kommer bli allt vanligare med att vi hoppar in i vad vi tycker är vår bil, men inser vårt misstag när vi når änden på mottagningen i den rätta nyckeln och bilen dör.
Tänker på samma sistnämnda nycklar.

Ingen fara. Bilen vägrar starta om nyckeln är på utsidan bilen. Det går heller inte att låsa bilen om nyckeln är på insidan bilen. Då piper de bara irriterat, lyckas med det några gånger.

Är det så?
ja så då..så har dom tänkt till lite i alla fall..

Jodå. Dessutom så om nyckelarna försvinner ur bilarna när de är startade så tänds en lampa i instrumentpanelen i form av en symbol och de piper -återigen irriterat- men dör gör de inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
3 juni 2017 · 26 167 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Mack skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Ingen fara. Bilen vägrar starta om nyckeln är på utsidan bilen. Det går heller inte att låsa bilen om nyckeln är på insidan bilen. Då piper de bara irriterat, lyckas med det några gånger.

Är det så?
ja så då..så har dom tänkt till lite i alla fall..

Jodå. Dessutom så om nyckelarna försvinner ur bilarna när de är startade så tänds en lampa i instrumentpanelen i form av en symbol och de piper -återigen irriterat- men dör gör de inte.

Grett!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Djo
4 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Min -ständigt stressade- farbror körde iväg med fel Passat en gång på 80-talet. Hans fru sa att hon kunde förstå missen om han åtminstone lyckats med att ta en i samma färg.

När jag hade gen II den silverfärgade Priusen väntade jag på hustrun utanför en butik. Helt plötsligt öppnas bakdörren och en äldre dam hivar in ett par papperskassar i baksätet och skickar snabbt igen dörren. När hon öppnar framdörren konstaterar hon åtminstone att "Du är inte min man, vad gör du i våran bil?!" Hennes man ger signal några meter bort sittandes i en silverfärgad S60. Hon ber om ursäkt och menade på att bilarna ser ju likadana ut. Tursamt nog körde hon inte från platsen.

Fyfan då är man ju blind på riktigt tur du inte liknande hennes man iallafall wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
simlar
4 juni 2017 · 5 532 Inlägg

t0bbz3 skrev:
Tja! Har nån här någon förklaring till hur det kan komma sig att min 745 -92 och min 945 -96 har EXAKT likadana nycklar? man kan både låsa upp dörrar och starta med båda bilarnas nyckel.. rollroll

Finns inte oändligt många variationer på ett mekaniskt lås så inte helt omöjligt att du lyckats få tag i två bilar med exakt samma nyckelslipning.
Däremot ovanligt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MickeEng
4 juni 2017 · 485 Inlägg

Jag har en Ford Taunus Combi -78, min kompis en hade Ford Taunus Combi -76 och nycklarna passade i alla lås, kommer inte  ihåg hur vi kom på det var typ 25 år sedan. men som sagt kunde ta mina nycklar och låsa upp och åka iväg i hans bil samtidigt som han kunde göra det samma i min.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang