Låg bil hög trottoarkant

Snowman87
1 juli 2017 · 1 Inlägg

Hej,

Tänkte bara kolla med er med låga bilar, hur fixar ni att köra upp på trottoarkanten hemma framför huset ?

Jag är rädd att skrapa i bilen, då vår trottoarkant är runt ~12-13cm hög ifrån vägen, jag har inte provat att köra upp för den, men skulle vilja kunna parkera bilen utanför huset med.

Jag har sökt på nätet men inte hittar något förutom en gammal tråd ifrån garaget med en länk till biltema som inte längre fungerar.

Utmarks-Loke
1 juli 2017 · 5 836 Inlägg

Du får satsa på luftfjädring så du kan höja och sänka bilen

Mack Forum- och sitemoderator
1 juli 2017 · 26 147 Inlägg

Prova att snedda ordentligt när du ska upp på trottoaren.

PS: Se bara till att du inte parkerar framför eventuell brevlåda!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juli 2017 · 14 048 Inlägg

Snowman87 skrev:
Hej,

Tänkte bara kolla med er med låga bilar, hur fixar ni att köra upp på trottoarkanten hemma framför huset ?

Jag är rädd att skrapa i bilen, då vår trottoarkant är runt ~12-13cm hög ifrån vägen, jag har inte provat att köra upp för den, men skulle vilja kunna parkera bilen utanför huset med.

Jag har sökt på nätet men inte hittar något förutom en gammal tråd ifrån garaget med en länk till biltema som inte längre fungerar.

Du får under inga omständigheter stå på trottoaren. Det ger böter.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Rickard-v
1 juli 2017 · 2 665 Inlägg

Min bil är inte så låg men jag kör aldrig på trottoarkanter. Det finna inga på vägarna smile smile

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
caromania Forummoderator
1 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Gjut en klack i betong mitt i natten. När snöplogen sedan tar klacken nästa vinter ser du bara frågande på den arga kommungubben som snart dyker upp utanför ytterdörren och gormar. När han är klar säger du bara:
"Jag vet inte vad du pratar om. Jag har inte gjutit någon klack?"
Eller så lägger du en rejäl planka av tryckt virke vid trottoarkanten och drar ner ett par stift i varje ända.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
1 juli 2017 · 5 836 Inlägg

En stor vinkelslip med diamantskiva och sedan kan man fasa av hörnet på trottoarkanten lite

Muttley
1 juli 2017 ·

Träplanka så får du ju en mjuk övergång.

Jag har ingen kant in till mitt.    Men om du tänkte parkera på trottoaren så får du ta om ditt körkort wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juli 2017 · 13 742 Inlägg

höj bilen så du kan använda den...  kör sänkt och jag kan åka upp för rejält höga kanter..bara jag har hjulen raka..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MickeEng
1 juli 2017 · 480 Inlägg

Haha ja det där med max sänkta bilar, en av mina vänner hade en Golf mk2 som var om man säger ganska låg.
Måste medge att den var himla snygg och så men ganska opraktisk, han hade två aluminiumramper i bagagen som han använde när det inte gick att komma fram, tror han åkte omkring så typ två säsonger innan han tröttna och höjde bilen så att han åtminstone kom fram. Som sagt låga bilar är snyggt men lite opraktiskt när det byggs farthinder överallt.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
torsen
2 juli 2017 · 7 236 Inlägg

Vad är det för bil som inte klarar en 12 á 13 cm hög trottoarkant?
Är den sänkt?
I s f hur mycket?
Hur mycket skjuter bumpern/läppen/kofångaren ut framför framhjulen?
50 - 75 cm?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2017 · 13 742 Inlägg

MickeEng skrev:
Haha ja det där med max sänkta bilar, en av mina vänner hade en Golf mk2 som var om man säger ganska låg.
Måste medge att den var himla snygg och så men ganska opraktisk, han hade två aluminiumramper i bagagen som han använde när det inte gick att komma fram, tror han åkte omkring så typ två säsonger innan han tröttna och höjde bilen så att han åtminstone kom fram. Som sagt låga bilar är snyggt men lite opraktiskt när det byggs farthinder överallt.

kan man inte åka i 30km/h över en normal vägbula är det inte användbart som bil...

min seat är sänkt 60/40  kör med 185/35-17 däck så det är rätt låga däck men aldrig några problem att använda bilen normalt.. visst det är inte helt bekvämt i vissa lägen men det slår aldrig i.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 juli 2017 · 14 048 Inlägg

Så här låg är min Vette fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-ef4fdee98cb3362f9412d7b5dc65a307_large.jpg

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juli 2017 · 17 477 Inlägg

Vettemannen skrev:
Så här låg är min Vette fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-ef4fdee98cb3362f9412d7b5dc65a307_large.jpg

/Benny

Hade också en Vette hemma en dag. Den skrapade i rätt bra. Men understa delen var av gummi så någon har tänkt till. Mercan bättre. Tryck på knappen märkt "bilfans höjd" åt rätt håll så löste det sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang