Försäkring för avställd bil som måste flyttas en kort sträcka?

d-b
29 oktober 2017 · 541 Inlägg

Jag har en bil som normalt är helförsäkrad men just nu avställd. På sommaren är det inga problem, då står bilen stilla på sin p-plats men på vintern är det ju städnatt en gång i veckan så då behöver jag köra den en kortare sträcka (några kvarter/hundra meter som mest) och parkera om den för att inte få böter. Det är en dålig idé att köra utan trafikförsäkring, blir man stoppad kan det blir vansinnigt dyrt, särskilt om bilen varit avställd i många månader.

Däremot får man ju flytta bilen "kortast möjliga sträcka" om den är avställd och behöver transporteras till tex verkstad eller besiktning, så länge man åtminstone har trafikförsäkring. Jag tänkte tillämpa den tanken även för detta ändamål (bilen står ju "trafikfarligt" om den hindrar snöröjning) men hur löser man detta rent försäkringsmässigt?

Jag vill undvika att ställa på den (och aktivera helförsäkringen) en dag i veckan, inte för att det är dyrt för försäkringens skull (man får ju dessutom en "tjänst" då, nämligen helförsäkring), utan för att det innebär att jag måste betala skatt för en hel månad.

Så vad jag skulle vilja är att aktivera trafikförsäkringen en timme i veckan. Går detta?

d-b
30 oktober 2017 · 541 Inlägg

Ingen som vet något om detta?

Meaganeowner
30 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Ring försäkringsbolagen.

Personligen skulle jag leta rätt på en fast uppställningsplats.

mrmercedes
30 oktober 2017 · 118 Inlägg

Låt bilen vara avställd. Inga problem att flytta på bilen en gata hit och dit en gång i veckan.

Muttley
30 oktober 2017 ·

mrmercedes skrev:
Låt bilen vara avställd. Inga problem att flytta på bilen en gata hit och dit en gång i veckan.

Händer de däremot något de kvarteren han förflyttar bilen så kan han bita i de sura äpplet och spara in på fredagsmyset ett par månader framöver.



Man ringer sitt försäkringsbolag och tar ett snack.   De handlar om så lite pengar så de är värt det.

Evildan
30 oktober 2017 ·

Jag tror att det inte är möjligt att trafikförsäkra en gång i veckan och försöka hänvisa till besiktningsbehov eller verkstadsbesök, speciellt inte om du blir stoppad eller påkörd i februari och historiken kontrolleras vilket inte är ovanligt nuförtiden då det förekommer så mycket underligheter med fordon och trafik.
Att som du själv skrev att köra oförsäkrat är inte vidare lämpligt även om ngn må tycka så (det är ju du som får problem, inte denna ngn) är det ju rent korkat, speciellt om det är en bil som är värdefull för dig.
Uppställning som rekommenderades är inte en tokig väg alls att gå anser även jag.

mrmercedes
30 oktober 2017 · 118 Inlägg

Det han vill ha kan han inte få. Bästa han kan göra att är att ställa på bilen dagen han flyttar den och ställa av bilen igen dagen efter. Då får han också betala fordonsskatten för hela vintern förutsatt att det inte är en veteranbil. Bilen måste ju inte bara vara försäkrad för att få köras, den måste också vara påställd.

simlar
30 oktober 2017 · 5 528 Inlägg

Det går att ha en aktiv försäkring med bilen avställd.
Har haft det på någon bil jag haft avställd men försäkrat för att köra närmsta väg till besiktningen, försäkringen fortsätter då vara aktiv tills man antignen ställer på och sedan ställer av bilen igen eller ringer försäkringsbolaget.

Senast redigerat av simlar (30 oktober 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Muttley
30 oktober 2017 ·

mrmercedes skrev:
Det han vill ha kan han inte få. Bästa han kan göra att är att ställa på bilen dagen han flyttar den och ställa av bilen igen dagen efter. Då får han också betala fordonsskatten för hela vintern förutsatt att det inte är en veteranbil. Bilen måste ju inte bara vara försäkrad för att få köras, den måste också vara påställd.

Jo fast den skatten återfår du direkt.  De är helt klart en utgift du ligger ute med någon vecka.  Så gör många som bor i fantasiorter med fantasipriser på försäkringar runt 70 och uppåt per år.

simlar
30 oktober 2017 · 5 528 Inlägg

Muttley skrev:

mrmercedes skrev:
Det han vill ha kan han inte få. Bästa han kan göra att är att ställa på bilen dagen han flyttar den och ställa av bilen igen dagen efter. Då får han också betala fordonsskatten för hela vintern förutsatt att det inte är en veteranbil. Bilen måste ju inte bara vara försäkrad för att få köras, den måste också vara påställd.

Jo fast den skatten återfår du direkt.  De är helt klart en utgift du ligger ute med någon vecka.  Så gör många som bor i fantasiorter med fantasipriser på försäkringar runt 70 och uppåt per år.

Allt förutom hela den månaden bilen varit påställd i får man tillbaka.
Dvs har du påställt bilen över en natt måste du ändå betala skatten för hela månaden.

Man behöver inte betala mer än för den månaden heller om man loggar in på transportstyrelsen och ser vad skatteskulden är på.
T.ex du får hem en brev-faktura på 2000kr för årsskatten men du hade bara bilen påställd en dag så loggar man in på transportstyrelsen och ser vad skatteskulden är på, t.ex 160kr, man betalar då bara in 160kr via samma faktura man redan fått hem.
Ifall man nu inte vill ligga ute med pengar för en hel skatteperiod i några dagar innan man får tillbaka överskottet.

Senast redigerat av simlar (30 oktober 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Muttley
31 oktober 2017 ·

simlar skrev:

Muttley skrev:

mrmercedes skrev:
Det han vill ha kan han inte få. Bästa han kan göra att är att ställa på bilen dagen han flyttar den och ställa av bilen igen dagen efter. Då får han också betala fordonsskatten för hela vintern förutsatt att det inte är en veteranbil. Bilen måste ju inte bara vara försäkrad för att få köras, den måste också vara påställd.

Jo fast den skatten återfår du direkt.  De är helt klart en utgift du ligger ute med någon vecka.  Så gör många som bor i fantasiorter med fantasipriser på försäkringar runt 70 och uppåt per år.

Allt förutom hela den månaden bilen varit påställd i får man tillbaka.
Dvs har du påställt bilen över en natt måste du ändå betala skatten för hela månaden.

Man behöver inte betala mer än för den månaden heller om man loggar in på transportstyrelsen och ser vad skatteskulden är på.
T.ex du får hem en brev-faktura på 2000kr för årsskatten men du hade bara bilen påställd en dag så loggar man in på transportstyrelsen och ser vad skatteskulden är på, t.ex 160kr, man betalar då bara in 160kr via samma faktura man redan fått hem.
Ifall man nu inte vill ligga ute med pengar för en hel skatteperiod i några dagar innan man får tillbaka överskottet.

Men du skrev hela vintern wink 

Bästa lösningen för ts är att hitta en bättre plats att parkera på och sen ställa på för flytten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang