Audi A3 2.0T -06 Startmotor fungerar ej

aricharliegold Avstängd
5 februari 2018 · 84 Inlägg

Tja!

Var ute och körde med min bil för någon timme sedan. När jag startade den efter ca en kvart igen så vägrar den starta.

Jag vrider om nyckeln och så går startmotorn igång någon sekund, sedan dör den helt. Inget klickande eller liknande. Fortsätter jag hålla i nyckeln så händer ingenting. Släpper jag nyckeln och försöker starta igen så händer samma procedur.

Jag har försökt med startkablar, men det fungerar ej så det verkar vara startmotorn som är problemet.
Bilen har alltid haft lite problem med startmotorn, att den ibland dör någon sekund när jag försöker starta men sen går den igång igen.

Men nu verkar den vara stendöd...

Är det bara att byta ut den? Vad kan det kosta?

Utmarks-Loke
5 februari 2018 · 5 833 Inlägg

Prova att knacka lite på startmotorn först, ofta räcker det för att grejerna skall hoppa rätt. Eller ha en växel i och putta bilen lite, lite. Ibland kan kuggarna på startkransen vara skadade så solenoiden inte kan dra fram drevet, då räcker det att motorn vrider sig några millimeter för att det skall gå

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Men om det är som du säger att den strulat från början så hade jag bytt den..
Då blir valet skroten eller en ny..
Ska vi gissa på att en ny ligger på minst 3000?
Och en gammal på 800..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Miniblock
6 februari 2018 · 196 Inlägg

Jag förstår inte riktigt vad du menar, låter det som att motorn försöker komma igång eller hör du bara startmotorn snurra? Det låter som att du åkt på remras med tanke på hur du har beskrivit felet.

Om den låter såhär ---> https://www.youtube.com/watch?v=FoNNlK8aZU4 (Så har du åkt på ett remras, dvs nada komp).

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
aricharliegold Avstängd
6 februari 2018 · 84 Inlägg

Miniblock skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar, låter det som att motorn försöker komma igång eller hör du bara startmotorn snurra? Det låter som att du åkt på remras med tanke på hur du har beskrivit felet.

Om den låter såhär ---> https://www.youtube.com/watch?v=FoNNlK8aZU4 (Så har du åkt på ett remras, dvs nada komp).

Nej, inte alls så. Den försöker inte starta motorn överhuvudtaget, utan det är startmotorn som bara stendör.

Jag har nu försökt med att lägga i en växel och putta på bilen. Ungefär samma sak händer, men den klickar jättemycket nu istället. Startmotorn dör sen hörs en massa klickande.

När jag sätter i tändningen står det på displayen "SAFE" och en gul motorlampa har börjat lysa. Kan det innebära något?

Miniblock
6 februari 2018 · 196 Inlägg

klickar i kombiinstrumentet?

Har du tillräckligt med ström i batteriet, SAFE brukar tyda på startspärren, den sitter ju i kombiit på dessa.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 februari 2018 · 17 466 Inlägg

Miniblock skrev:
klickar i kombiinstrumentet?

Har du tillräckligt med ström i batteriet, SAFE brukar tyda på startspärren, den sitter ju i kombiit på dessa.

Precis. Mät.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
aricharliegold Avstängd
10 februari 2018 · 84 Inlägg

Allting löst. Det var något med tändningslåset och startrelän tror jag mekanikern sa. Det hade blivit kortslutning.

Blev ett nytt tändningslås, nytt batteri och något mer fixades. Startmotorn var okej dock.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang