Cracksoup skrev:
doglas2009 skrev:
Tack för hjälpen allihopa!
Efter några dagar med torrare vägar har jag ännu en gång insett varför man ska ha BMW. Så nu lutar det åt att ändå behålla den men byta till trafikförsäkring. Kommer säkert ångra mig flera gånger till men tror ändå jag skulle tröttna ganska snabbt på att ha 80-110hk.
Haha gratulerar, du kommer inte bli missnöjd
Haha, nä antagligen inte, har ju trots allt haft den i hela 2 år nu utan att byta.
vw_audi skrev:
Ett annat alternativ är vw golf 4:a 98- med 4- motion (haldex) då får du en bil med bra utrymmen, går billigt och är relativt säker samt billig i försäkring. Jag har själv haft en ve Bora vairiant och haldexen är riktigt bra och snabb , inte alls som de tidigare Syncro med Viscokoppling. eller en Audi a4 quattro 95- så har du lite mer utrymme för en billig peng
Tack för tipset! Är trots allt inte omöjligt att det blir byte av bil. Hittade dock ingen sådan golf på blocket så dom verkar inte överdrivet vanliga.
torsen skrev:
vw_audi skrev:
Ett annat alternativ är vw golf 4:a 98- med 4- motion (haldex) då får du en bil med bra utrymmen, går billigt och är relativt säker samt billig i försäkring. Jag har själv haft en ve Bora vairiant och haldexen är riktigt bra och snabb , inte alls som de tidigare Syncro med Viscokoppling. eller en Audi a4 quattro 95- så har du lite mer utrymme för en billig peng
Nu verkar det ju som om trådskaparen är lite ambivalent och ha svårt att bestämma sig.
I första inlägget önskar han en lite högre bil med riktig 4x4 för att ta sig till båten inför fisketurer.
I så fall hade han gjort ett rätt val, d v s Suzuki Jimny i stället för Toyota Yaris/Corolla.
Men att rekommendera en VW Golf är inte rätt - om man vill ha 4x4.
Jag har själv sett VW, och har en son som ägt såväl Syncro som 4-motion, som har stora problem när det blir slirigt.
Framhjulen börjar att spinna och medans de spinner fritt börjar även, efter ett litet tag, även bakhjulen spinna.
Haldex är för reklambroschyrer och annan reklam - inte för verklighetens uppförsbackar med vått gräs.
Då måste man ha riktig 4x4 som engagerar alla 4 hjulen samtidigt i startögonblicket.
B t w så fanns det en riktigt tuff golfvariant av "tvåan", om jag minns rätt.
Höjd med större däck och "viltfångare" fram och bak samt "sorgkanter" på trösklar och hjulhuskanter.
Kommer inte på vad modellen heter, men den SÅG UT att vara kompetent.
Det jag egentligen är på jakt efter är en bil som till 90% av tiden kommer användas som stadsbil men som även kan köras på lite sämre vägar utan att fastna. Anledningen till att jag då sneglade på jimny var att det i princip verkar vara en höjd småbil, med i princip samma kostnader som en Yaris eller liknande.