Hur byter jag dörrhandtag utvändigt på en skoda superb -13,

Renjägarn
9 april 2018 · 638 Inlägg

Har en 2013 års skoda superb med KESSY (Keyless-system) där själva KESSY systemet har slutat fungera så jag inte kan låsa upp/låsa med enbart händerna längre. Det verkar vara förarhandtaget som strular och jag har nu fått hem ett handtag från skroten som jag tänkte byta. Men problemet är, hur fasen får jag lös handtaget på superben? :X Samt det sitter ju en kontakt i handtaget som går in i plaststycket bakom som sitter på insidan av bildörren innanför plåten, måste man ner med hela den plåten för att byta, eller glider kontakten ur och in själv om man byter handtaget utifrån?

Kommer väl nånting här snart!
Soulman
9 april 2018 · 1 271 Inlägg

Du ser kanske på handtaget du köpt hur det kan monteras?

Nu är det ett par tre år sedan jag var inne i Superbens dörrsida så jag minns inte alls hur det ser ut. Men rent generellt tror jag inga handtag på moderna bilar monteras från utsidan, det verkar nästan omöjligt med tanke på mekanismen som ska låskistan, låscylindern och sensorsladden.

Varför tror du det kan göras utan att demontera dörrsidan? Det tar ju bara ett par minuter att göra.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
simlar
9 april 2018 · 5 525 Inlägg

Om jag inte minns fel är det så här man gör:
Loss med gummipluggarna på sidan av dörren, smala sidan på bakdelen av dörren.
Den skruven som skallen sticker utanför plåten skruvas ut helt och läggs på ett säkert ställe.
Den skruven som sitter ca 1-2cm innanför dörrplåten skruvar du utåt samtidigt som du håller dörrhandtaget utdraget, skruva skruven utåt ända till handtaget fastnar utdraget.
Pilla loss plastkåpan för nyckellåset och ta ut hela nyckellåset, går det inte så skruvar du ut skruven lite till tills du får ut låset.
Sen drar du handtaget bakåt och vrider det rakt ut och drar ut det.
Kontakten för kessy låses fast i plasten så den behöver du inte oroa dig över.

Tryck dit nya handtaget, tryck tillbaka låset och skruva på skruven tills skruven bottnar, dörrhandtaget kommer då även åka in igen.
Skruva tillbaka den sista skruven och sätt på gummihattarna.

Klart bara och prova om kessyn funkar.

Funkar inte kessyn i förardörren ändå är det mest troligt kabelbrott i dörrgångjärnet, bara byta ledningssatsen i dörren då. Ledningssatsen kostar ca 1000-1500kr om jag inte minns fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Renjägarn
9 april 2018 · 638 Inlägg

Simlar tackar, har sett något liknande på VW nu när du tar upp det. Så borde ju rimligtvis vara nästan samma på skodan då den är nästintill identisk.

Ska ta en titt på det ikväll och se om man kan lösa det.

Kommer väl nånting här snart!
mb_pucken
9 april 2018 · 5 087 Inlägg

simlar skrev:
Om jag inte minns fel är det så här man gör:
Loss med gummipluggarna på sidan av dörren, smala sidan på bakdelen av dörren.
Den skruven som skallen sticker utanför plåten skruvas ut helt och läggs på ett säkert ställe.
Den skruven som sitter ca 1-2cm innanför dörrplåten skruvar du utåt samtidigt som du håller dörrhandtaget utdraget, skruva skruven utåt ända till handtaget fastnar utdraget.
Pilla loss plastkåpan för nyckellåset och ta ut hela nyckellåset, går det inte så skruvar du ut skruven lite till tills du får ut låset.
Sen drar du handtaget bakåt och vrider det rakt ut och drar ut det.
Kontakten för kessy låses fast i plasten så den behöver du inte oroa dig över.

Tryck dit nya handtaget, tryck tillbaka låset och skruva på skruven tills skruven bottnar, dörrhandtaget kommer då även åka in igen.
Skruva tillbaka den sista skruven och sätt på gummihattarna.

Klart bara och prova om kessyn funkar.

Funkar inte kessyn i förardörren ändå är det mest troligt kabelbrott i dörrgångjärnet, bara byta ledningssatsen i dörren då. Ledningssatsen kostar ca 1000-1500kr om jag inte minns fel.

Låter som en perfekt beskrivning på hur man gör, dock sviker minnet lite då det var ett par år sedan jag pysslade vag:-)

Detta kan förövrigt appliceras på flera modeller inom vag och även Mercedes samt Nissan av nyare modell kör samma typ av montering av dörrhandtag :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Renjägarn
10 april 2018 · 638 Inlägg

Handtaget utbytt, Simlar din beskrivning stämde till 99% . Man behövde inte hålla ut handtaget när man skruvade ut någon av skruvarna, den "låste" ändå inte i öppet läge. Utan man skruvade bara ut den som stack ut helt, och sen inre skruven tills det tog stopp. Sen höll man ut handtaget samtidigt som man pillade ut låset.
Tack för snabb hjälp big_smile

Tyvärr verkar det inte vara handtaget. Får nog lämna in den på en riktig felsökning trots allt. Synd bara att det kommer skena iväg i tusenlappar då det endast är skoda-verkstäder som kommer åt dessa felkoder när jag ringer runt här i stan..

Det sjukaste är ändå att en av skodaverkstäderna här i området skulle ha 1800kr för att byta handtaget då det var KESSY :X  Jag bytte handtaget på mindre än 2 minuter.. Skulle det vara utan kessy så kostade det 697kr... Vet att dom har omkostnader som ska betalas och sådant, men det här var ett riktigt skrattretande överpris.

Senast redigerat av Renjägarn (10 april 2018)

Kommer väl nånting här snart!
Evildan
10 april 2018 ·

Det är inte så att skillnaden ligger i att handtaget måste införlivas i bilens ECU?

Renjägarn
10 april 2018 · 638 Inlägg

Enligt verkstaden så behövde han komma åt kabeln på baksidan, vilket var helt fel då den följde med snyggt ut på utsidan och man kunde enkelt knäppa lös den där.

Och snackade med en annan skodaverkstad för ett tag sedan och han menade att den inte behövde kodas efter byte.

Kommer väl nånting här snart!
simlar
10 april 2018 · 5 525 Inlägg

Nä handtagen ska inte behöva kodas in, är bara en antenn och en beröringssensor inbyggd i handtaget.

Kolla kablaget i dörrgångjärnet, dåliga kablar i Skoda och dum dragning av kablaget gör att dom brukar gå av i gångjärnet och ge diverse problem med dörrfunktionerna.
Bara pilla loss gummidamasken från A-stolpen och dra bak damasken så långt det går och inspektera kablarna.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Renjägarn
11 april 2018 · 638 Inlägg

Var in och fick en felsökning på en mindre verkstad och dom fick fram dessa två felkoder

Bosch diagnos: 1057035 Okänt fel
Auto Com diagnos: 00379,  -Klämma 58s , -Kretsfel, -Permanent

Är det något som går att få fram lite mer i klartext vad det kan vara som är fel? Dom felkoderna var på förardörren. Vill helst slippa lämna in till auktoriserad vst då dom tar hutlöst mycket betalt för att bara koppla in diagnosinstrumentet..

Kommer väl nånting här snart!
Evildan
11 april 2018 ·

Renjägarn skrev:
Var in och fick en felsökning på en mindre verkstad och dom fick fram dessa två felkoder

Bosch diagnos: 1057035 Okänt fel
Auto Com diagnos: 00379,  -Klämma 58s , -Kretsfel, -Permanent

Är det något som går att få fram lite mer i klartext vad det kan vara som är fel? Dom felkoderna var på förardörren. Vill helst slippa lämna in till auktoriserad vst då dom tar hutlöst mycket betalt för att bara koppla in diagnosinstrumentet..

Kunde inte verkstaden du var på berätta vad som var fel efter gjord kodutläsning?

Renjägarn
11 april 2018 · 638 Inlägg

Evildan skrev:

Renjägarn skrev:
Var in och fick en felsökning på en mindre verkstad och dom fick fram dessa två felkoder

Bosch diagnos: 1057035 Okänt fel
Auto Com diagnos: 00379,  -Klämma 58s , -Kretsfel, -Permanent

Är det något som går att få fram lite mer i klartext vad det kan vara som är fel? Dom felkoderna var på förardörren. Vill helst slippa lämna in till auktoriserad vst då dom tar hutlöst mycket betalt för att bara koppla in diagnosinstrumentet..

Kunde inte verkstaden du var på berätta vad som var fel efter gjord kodutläsning?

Tyvärr inte. Tänkte mest om någon kanske varit med om något liknande och kanske råkat få samma felkoder med diagnosinstrumet från bosch eller auto com.

Kommer väl nånting här snart!
Evildan
11 april 2018 ·

Renjägarn skrev:

Evildan skrev:

Renjägarn skrev:
Var in och fick en felsökning på en mindre verkstad och dom fick fram dessa två felkoder

Bosch diagnos: 1057035 Okänt fel
Auto Com diagnos: 00379,  -Klämma 58s , -Kretsfel, -Permanent

Är det något som går att få fram lite mer i klartext vad det kan vara som är fel? Dom felkoderna var på förardörren. Vill helst slippa lämna in till auktoriserad vst då dom tar hutlöst mycket betalt för att bara koppla in diagnosinstrumentet..

Kunde inte verkstaden du var på berätta vad som var fel efter gjord kodutläsning?

Tyvärr inte. Tänkte mest om någon kanske varit med om något liknande och kanske råkat få samma felkoder med diagnosinstrumet från bosch eller auto com.

Krasst sett vill jag påstå att varken verkstaden eller kodläsarna är mycket att hänga i granen.
En släkting äger en Passat -10 och har nu lagt en sjujävla massa pengar på felsökning av sin alltid kylande klimatanläggning, mer än vad vår lokala VAG-verkstad tar betalt för att göra det. Med det vill jag föreslå att du kör bilen till din auktoriserade verkstad som bör kunna ringa in problemet.
Koderna kan jag inte hjälpa dig med tyvärr.

Renjägarn
11 april 2018 · 638 Inlägg

Evildan skrev:

Renjägarn skrev:

Evildan skrev:

Kunde inte verkstaden du var på berätta vad som var fel efter gjord kodutläsning?

Tyvärr inte. Tänkte mest om någon kanske varit med om något liknande och kanske råkat få samma felkoder med diagnosinstrumet från bosch eller auto com.

Krasst sett vill jag påstå att varken verkstaden eller kodläsarna är mycket att hänga i granen.
En släkting äger en Passat -10 och har nu lagt en sjujävla massa pengar på felsökning av sin alltid kylande klimatanläggning, mer än vad vår lokala VAG-verkstad tar betalt för att göra det. Med det vill jag föreslå att du kör bilen till din auktoriserade verkstad som bör kunna ringa in problemet.
Koderna kan jag inte hjälpa dig med tyvärr.

Absolut inget fel på varken verkstaden eller utrustningen. Problemet är att detta är "låst" bakom Skodas egna koder vilket dom bara får fram i klartext. Men med lite tur så kan man få fram även sådana fel dock aning kryptiska.

Kommer väl nånting här snart!
Soulman
11 april 2018 · 1 271 Inlägg

Renjägarn skrev:

Evildan skrev:

Renjägarn skrev:

Tyvärr inte. Tänkte mest om någon kanske varit med om något liknande och kanske råkat få samma felkoder med diagnosinstrumet från bosch eller auto com.

Krasst sett vill jag påstå att varken verkstaden eller kodläsarna är mycket att hänga i granen.
En släkting äger en Passat -10 och har nu lagt en sjujävla massa pengar på felsökning av sin alltid kylande klimatanläggning, mer än vad vår lokala VAG-verkstad tar betalt för att göra det. Med det vill jag föreslå att du kör bilen till din auktoriserade verkstad som bör kunna ringa in problemet.
Koderna kan jag inte hjälpa dig med tyvärr.

Absolut inget fel på varken verkstaden eller utrustningen. Problemet är att detta är "låst" bakom Skodas egna koder vilket dom bara får fram i klartext. Men med lite tur så kan man få fram även sådana fel dock aning kryptiska.

Leta upp någon med VCDS. Den drar ur samma info som märkesverkstaden.

Var bor du?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Renjägarn
11 april 2018 · 638 Inlägg

Soulman, får VCDS fram mer information än Bosch och auto com?

Bor i Gävle

Kommer väl nånting här snart!
Soulman
11 april 2018 · 1 271 Inlägg

Renjägarn skrev:
Soulman, får VCDS fram mer information än Bosch och auto com?

Bor i Gävle

Jag kan inte dessa produkter, men jobbar mycket med VCDS. Det kan i princip allt märkesverkstadens VAS kan, förutom online kodning. Man kan testa mängder av funktioner och läsa felkoder i klartext.

Sök någon i din närhet med VCDS innan du ger upp i alla fall. Jag kan hjälpa dig men finns i Sollentuna Stockholm.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
12 april 2018 ·

Renjägarn skrev:

Evildan skrev:

Renjägarn skrev:

Tyvärr inte. Tänkte mest om någon kanske varit med om något liknande och kanske råkat få samma felkoder med diagnosinstrumet från bosch eller auto com.

Krasst sett vill jag påstå att varken verkstaden eller kodläsarna är mycket att hänga i granen.
En släkting äger en Passat -10 och har nu lagt en sjujävla massa pengar på felsökning av sin alltid kylande klimatanläggning, mer än vad vår lokala VAG-verkstad tar betalt för att göra det. Med det vill jag föreslå att du kör bilen till din auktoriserade verkstad som bör kunna ringa in problemet.
Koderna kan jag inte hjälpa dig med tyvärr.

Absolut inget fel på varken verkstaden eller utrustningen. Problemet är att detta är "låst" bakom Skodas egna koder vilket dom bara får fram i klartext. Men med lite tur så kan man få fram även sådana fel dock aning kryptiska.

Okej, jag omformulerar mig. Verkstaden  saknar adekvat utrustning för att felsöka ett sketet dörrhandtag. Jag har en annan referenspunkt än dig gällande vad som är en bra verkstad, för mig är det verkstaden som kan hitta fel på vanliga svennebilar, likt din Skolåda, som är en bra verkstad för mig som kund. Visst byta olja och smörja dörrstoppar kräver i regel ingen märkesspecifik utrustning.
Åk till en verkstad som har utrustningen för att felsöka din bil på ett märkesspecifik vis  är mitt slutgiltiga råd och ja det kostar eventuellt mer pengar initialt att göra saker på det vis som krävs på modernare bilar men som i mitt tidigare exempel behöver inte totalkostnaden bli högre.

Meaganeowner
12 april 2018 · 2 250 Inlägg

Kretsfel lär det väl kunna bli om någon av de 20 kablarna mellan dörr och stolpe är av?

Har lagat många gånger på mina Saabar, VW, Passater och Skoda genom åren.

Ta dig lite tid o kräng gummidamasken.

Dra lite försiktigt i var och en av kablarna... Trådarna innanför isoleringen kan vara av även om det inte syns.

Renjägarn
12 april 2018 · 638 Inlägg

Har tagit lös damasken på dörren nu och såg att 4-6 kablar var av eller riktigt skadade. Har haft lös damasken tidigare men inte sett det pga att dom var av precis i början på damasken där det knappt går att komma åt. J***a idiotkonstruktion...

Tänkte ta lös hela kabelhärvan och prova löda kablarna annars får jag byta ut till en ny men vill helst spara in på dom 1700kr dom ska ha för en ny. Problemet är hur fasen jag får lös kabeln som sitter på låskistan? Jag får inte ens lös plåten i mitten av dörren, så jag borrade bort högtalaren och försökte komma åt men känner inte hur kabeln är fastsatt när jag känner med handen, oerhört tight om plats.

Någon som vet hur jag får lös denna på bästa sätt? Det är kabeln som sitter längst till vänster precis ovanför högtalaren med en gummidamask där genomföringen är.


https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10547/10547-1dcd441722e8ce4d4a38ce66473f156d.jpg

Kommer väl nånting här snart!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang