Halva Kamrem sprack

Hnx
17 juni 2018 · 13 Inlägg

Hallå!

Det är så att min nya kamrem som byttes ut för cirka en vecka sen sprack helt plötsligt när jag åkte 30-40km/h. Det började låta från motorn och stängde av bilen direkt åkte kanske max 5 meter med ljudet från motorn. Öppnade motorhuven och ser då att Kamremen är delad i mitten. Bärgare har kört bilen till verkstad men dom skall inspektera på Måndag så min fråga är nu vad kan ha hänt? Bytte komplett kamrem och vattenpump för cirka en vecka sedan. Kan något mer skadats än bara remmen, isåfall vadå?

Det är en Renault Laguna från '98. 1.6 16V
Laddar upp en bild på remmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228730/228730-79a624e26b4cb13d58e7e12f0604f6db.jpg

zleepy Trucker
17 juni 2018 · 1 391 Inlägg

fast det där är väl mer multiremmen som driver generator/ac/osv, kamremmen brukar sitta "gömd" bakom kåpor och annat smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
torsen
17 juni 2018 · 7 198 Inlägg

Instämmer med zleepy.
Det är inte kamremmen som delat sig.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juni 2018 · 14 007 Inlägg

Det där ser inte ens ut som en multirem, multiremmen sitter ju där, utan det är ett vanligt kilrep som driver nåt man inte ser.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
17 juni 2018 · 5 809 Inlägg

Ser ut som innersta delen av multiremmen som lossnat från resten. Ingen fara alltså, inget mer har nog gått sönder. Byt rem och kör vidare.

Senast redigerat av Svarte_Orm (17 juni 2018)

zzr94092
17 juni 2018 · 4 378 Inlägg

Vettemannen börjar att bli gammal o se lite dåligt! Skämt åsido, innersta delen av multiremmen som delat sig

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juni 2018 · 14 007 Inlägg

zzr94092 skrev:
Vettemannen börjar att bli gammal o se lite dåligt! Skämt åsido, innersta delen av multiremmen som delat sig

Multiremmen är den breda och ser hel ut. Kilrepet är den smala och ser ut att ha delat sig. Även om jag är lite äldre kan jag skilja på multirem och ett vanligt kilrep. wink
Det ser ut nåt liknande på min Pontiac medans det på Vetten och Vanen bara sitter multiremmar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
17 juni 2018 · 5 083 Inlägg

Helt klart multiremen som delat sig. Syns tydligt att den inte täcker hela hjulet på generatorn wink

Ts får byta rem och kolla över spännare osv så den inte blivit sne och gjort att remmen gått snett :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hnx
17 juni 2018 · 13 Inlägg

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Det är min första bil och är inte så kunnig på motor osv. Vilken lättnad att det var multirem och inte kamrem. Tack åter igen!

NIzmO Ollikkala Racing
17 juni 2018 · 1 724 Inlägg

Var det verkstad eller privatperson som bytte kamrem åt dig? hur som helt borde man ha bytt multiremmen samtidigt då man ändå måste ta bort den (den som gjorde jobbet borde nämnt det för dig).

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
zzr94092
17 juni 2018 · 4 378 Inlägg

Sorry Vettemannen.Kunde bara inte låta bli..vi kan nog typ vara lika gammla ..har fått pension för en vecka sedan.gick ett år tidigare....

Utmarks-Loke
17 juni 2018 · 5 809 Inlägg

Finns det någon bil som har både multirem och kilrem? Jag vet att vissa bilar har två kilremmar eller kanske två multiremmar, men en av varje?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juni 2018 · 14 007 Inlägg

zzr94092 skrev:
Sorry Vettemannen.Kunde bara inte låta bli..vi kan nog typ vara lika gammla ..har fått pension för en vecka sedan.gick ett år tidigare....

Jag har 3,5 år till ålderspension!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juni 2018 · 14 007 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Finns det någon bil som har både multirem och kilrem? Jag vet att vissa bilar har två kilremmar eller kanske två multiremmar, men en av varje?

Jojomensan, på min Pontiac Trans Am sitter det 3 remmar. Innifrån och ut så är det kilrep, multirem samt ytterst kilrep. Som jag skrev tidigare så har Vetten och Vanen bara varsin multirem.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
17 juni 2018 · 4 378 Inlägg

Ljuset i tunneln har tänts då!!
Här haft ett tungt jobb hela livet,lackerare och mek på buss/lastbil/personbil, knäna så stopp...

fax110
17 juni 2018 · 344 Inlägg

Vettemannen skrev:

zzr94092 skrev:
Vettemannen börjar att bli gammal o se lite dåligt! Skämt åsido, innersta delen av multiremmen som delat sig

Multiremmen är den breda och ser hel ut. Kilrepet är den smala och ser ut att ha delat sig. Även om jag är lite äldre kan jag skilja på multirem och ett vanligt kilrep. wink
Det ser ut nåt liknande på min Pontiac medans det på Vetten och Vanen bara sitter multiremmar.

/Benny

jag tycker då att det är en del av multiremmen man ser, tittar man noga ser det ut som en av kuggarna från multiremmen snarare än en kilrem smile

Utmarks-Loke
17 juni 2018 · 5 809 Inlägg

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Finns det någon bil som har både multirem och kilrem? Jag vet att vissa bilar har två kilremmar eller kanske två multiremmar, men en av varje?

Jojomensan, på min Pontiac Trans Am sitter det 3 remmar. Innifrån och ut så är det kilrep, multirem samt ytterst kilrep. Som jag skrev tidigare så har Vetten och Vanen bara varsin multirem.

/Benny

Multiremmen kanske är en sån där extremt bred som driver en enorm kompressor som sticker upp en halvmeter genom huven? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang