Köpråd: begagnad mini suv (Seat Ateca?)

jacobjs
3 juni 2018 · 2 Inlägg

Hej!

Dags att köpa min första bil till mig själv, flickvän och eventuell tillökning om ett par år smile

Skulle gärna ha en begagnad mini suv (känns som om att köpa en ny bil är ren kapitalförstöring).

De bilar som jag har kikat på är:

a) Seat Ateca
b) Skoda Karoq (tyvärr för ny för att hitta begagnad)
c) Volvo XC40 (tyvärr också för ny för att hitta begagnad)
d) Peugeot 3008

Budget 250-300k

Vad säger ni experter? Vad skulle ni välja och varför?

Tack på förhand! smile

Senast redigerat av jacobjs (3 juni 2018)

caromania Forummoderator
3 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Toyota Rav4 hybrid.
Varför? Därför. smile
Nä men det är en Toyota vilket borgar för pålitligt och tryggt bilägande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
3 juni 2018 · 7 233 Inlägg

Suzuki Vitara, Honda HR-V eller Mazda 3.
Suzuki, tillsammans med Honda och Mazda tillverkar världens bästa bilar.

Tänk inte ens på en europeisk bil i allmänhet och en tysk i synnerhet.

Mitt påstående grundas på erfarenhet från 16 st 4x4-bilar sedan 1999.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni 2018 · 17 465 Inlägg

Säger som Caromania: RAV4 Hybrid. Men mitt namn avslöjar väl en viss jävighet angående motorbestyckning. Det var "tack vare" en medlem här på garaget vi köpte en Hybridtoyota för ett antal år sedan. Bästa bil vi haft. I dagens läge hade jag undvikit diesel iallafall. En Hybrid kommer troligen att hålla värdet bäst dessutom.

Det Bonus-Malus skattesystem som införs den första Juli i år kommer säkerligen att påverka värdet även på äldre bilar trots att dessa inte berörs. Folk orkar inte ta reda på fakta i dagens läge.

Intressant bieffekt av skattesystemet kan läsas här:
https://www.svt.se/svttext/web/pages/116.html

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Soulman
3 juni 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:
Toyota Rav4 hybrid.
Varför? Därför. smile
Nä men det är en Toyota vilket borgar för pålitligt och tryggt bilägande.

Möjligt så. Framgår inte vad TS har för krav, men om det handlar det minsta om komfort är det ingen ide att ens snegla åt Toyota. Har åkt en del Rav4 också och det är fan helt otroligt hur Toyota o-prioriterar en sån viktig sak som ljudnivån i bilen. Det är faktiskt trafikfarligt.

Senast redigerat av Soulman (3 juni 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
jacobjs
3 juni 2018 · 2 Inlägg

Komfort känns som A och O, likaså säkerhet. En diesel är väl heller ingenting direkt att satsa på antar jag smile
Mitt problem är att jag inte har tillgång till laddstolpe och då blir väl en hybrid svår?

caromania Forummoderator
3 juni 2018 · 9 296 Inlägg

jacobjs skrev:
Komfort känns som A och O, likaså säkerhet. En diesel är väl heller ingenting direkt att satsa på antar jag smile
Mitt problem är att jag inte har tillgång till laddstolpe och då blir väl en hybrid svår?

Jag menar inte plug in-hybrid utan ”vanlig hybrid.”

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
3 juni 2018 · 7 228 Inlägg

Mazda cx-3 är en trevlig liten crossover

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Soulman
3 juni 2018 · 1 271 Inlägg

jacobjs skrev:
Hej!

Dags att köpa min första bil till mig själv, flickvän och eventuell tillökning om ett par år smile

Skulle gärna ha en begagnad mini suv (känns som om att köpa en ny bil är ren kapitalförstöring).

De bilar som jag har kikat på är:

a) Seat Ateca
b) Skoda Karoq (tyvärr för ny för att hitta begagnad)
c) Volvo XC40 (tyvärr också för ny för att hitta begagnad)
d) Peugeot 3008

Budget 250-300k

Vad säger ni experter? Vad skulle ni välja och varför?

Tack på förhand! smile

Inom din budget borde du kunna hitta en fin Tiguan av nya generationen. Mycket kompetent liten suv och väldigt populär vilket håller priserna uppe. Fantastisk familjebil, jag är inne på min tredje sedan barnen kom till världen.

Köp den motor du gillar. Det dröjer många år till innan man på allvar diskuterar eventuella miljözoner i Sverige. Just nu ökar utsläppen av co2 i världen igen för att politikerna saknar kunskap i miljöfrågor.

Senast redigerat av Soulman (3 juni 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni 2018 · 17 465 Inlägg

Hehehe.

Det var väl inte snällt och rekommendera en VAG-produkt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Soulman
3 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hehehe.

Det var väl inte snällt och rekommendera en VAG-produkt?

De gör fantastiska bilar som passar väldigt många. Det är väl därför de är världens största biltillverkare?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
torsen
4 juni 2018 · 7 233 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hehehe.

Det var väl inte snällt och rekommendera en VAG-produkt?

X 2!

zemet
4 juni 2018 · 4 036 Inlägg

Soulman skrev:

caromania skrev:
Toyota Rav4 hybrid.
Varför? Därför. smile
Nä men det är en Toyota vilket borgar för pålitligt och tryggt bilägande.

Möjligt så. Framgår inte vad TS har för krav, men om det handlar det minsta om komfort är det ingen ide att ens snegla åt Toyota. Har åkt en del Rav4 också och det är fan helt otroligt hur Toyota o-prioriterar en sån viktig sak som ljudnivån i bilen. Det är faktiskt trafikfarligt.

Jag har inte kört den senaste versionen av Rav-4an men den förra var ett jävla oväsen i helt klart.
På nivån att man gärna hade öronproppar om man skulle åka en längre bit på motorväg.


Undvik Allt ifrån VAG är mitt råd.

VAG anser att en oljeförbrukning på 1l/100 mil är helt godkänt. Den som inte tror mig kan själv läsa en handbok ifrån VAG och se själv.

Katastrofala växellådor, kamkedjeras  mm.

Qashqai kanske hade varit något för er?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
dallev79
17 juli 2018 · 29 Inlägg

Vad kom du fram till?

Själv har jag två barn som sitter framåtvända i vår Outback 2012, bensin. Är väldigt sugen på att byta bil och har verkligen fastnat för komforten som en högre bil erbjuder.

Diesel är uteslutet då vi gör väldigt få mil om året.

Bilar jag funderar på:

Outback den nya modellen. Rejäl o rymlig, mycket utrustning som standard. Men grymt tråkig drivlina och ja inte särskilt spännande direkt. Bra andrahandsvärde. Här vet jag vad jag får. Bra bil kort o gott. Inte särskillt spännande eller jättesnygg, bara en trogen kamrat. Absolut driftsäker mekaniskt, men min erfarenhet av japaner är rost. O så även på min välskötta 2012 Outback.

Nya Tiguan, absolut. Men finns otroligt få beggade exemplar och ny är den alldeles för dyr, speciellt då basmodellen innehåller nada.

Senaste Qashqai, ser ändå skaplig ut. Mycket utrustning. Man kan köpa den med max utrustning och stora motorn för en rimlig peng. Dock finns den inte med automat. Rost?

Förra modellen CX-5. Börjar se lite daterad ut. Dessutom lite dyra beggade med tanke på gammal modell och många mil på dom.

Dom som är högst upp på min lista för tillfället är Ateca och 3008.

3008 finns ju faktiskt att köpa maxutrustad till en rimlig peng med tanke på att den är helt ny. Dock är jag lite skeptisk till franska bilar. Och sen är ju andrahandsvärdet ett frågetecken.

Ateca ter sig förnuftig på alla vis. Dock upplever jag designen som aningen tråkig. Samma sak här andrahandsvärdet på SEAT? Är den för liten?

Riktigt svårt faktiskt.

Har för övrigt provkört RAV4 hybrid. Helt ok. Men oj vad den kändes plastig. Här tycker jag nog Subaru kändes bättre interörmässigt. Allt i Toyotan kändes lite löst o klent.

MB GLA? För liten kanske?

Senast redigerat av dallev79 (17 juli 2018)

xXSammy
18 juli 2018 · 6 569 Inlägg

Ford Kuga?

De/Dem
dallev79
18 juli 2018 · 29 Inlägg

xXSammy skrev:
Ford Kuga?

Har verkligen svårt för Kugas interiör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang