Skillnad på Bensin i olika länder?

14 Inlägg
Skrivet 19 augusti · Inlägg av trådskaparen #1

Är det bara jag som inbillar mig att bensinen i södra Tyskland är betydligt bättre än bensinen i norra? Jag bilar en del genom Tyskland då jag ofta reser i jobbet. Finns det någon vetenskaplig förklaring till att jag upplever att bensinen är sämre i de Norra delarna av landet? Bilen är inte alls lika alert vilket är det främsta kännetecknet på att jag anser att det är sämre kvalite på bensinen.

Of World · 2 316 Inlägg
Skrivet 19 augusti #2

Beror på om du tankar E10 eller vanling 95 skulle jag tro. Däremot söder över är bensinen markant sämre.

Presidento saknar signatur
Forum- och sitemoderator · 11 188 Inlägg
Skrivet 19 augusti #3

Vi åker till Tyskland en gång per år och har inte tänkt på saken faktiskt. Men nästa år åker vi i en nyinköpt (beg) bil och kanske man känner skillnad då?

Däremot har jag känt skillnad på olika stationer i Sverige. Vi har en tapp i närheten hemma där den ena bilen efter tankning missar på tomgång och smårycker lite under tyngre belastning.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
196 Inlägg
Skrivet 19 augusti #4

Hybrid_ skrev:
Vi åker till Tyskland en gång per år och har inte tänkt på saken faktiskt. Men nästa år åker vi i en nyinköpt (beg) bil och kanske man känner skillnad då?

Däremot har jag känt skillnad på olika stationer i Sverige. Vi har en tapp i närheten hemma där den ena bilen efter tankning missar på tomgång och smårycker lite under tyngre belastning.

Bensin är en hårt kvalitetsgaranterad produkt och utrymmet för variationer liten. Ofta förekommer också depåsamarbete vilket betyder att samma bränsle levereras till olika märkens bensinstationer.

Forum- och sitemoderator · 11 188 Inlägg
Skrivet 19 augusti #5

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Vi åker till Tyskland en gång per år och har inte tänkt på saken faktiskt. Men nästa år åker vi i en nyinköpt (beg) bil och kanske man känner skillnad då?

Däremot har jag känt skillnad på olika stationer i Sverige. Vi har en tapp i närheten hemma där den ena bilen efter tankning missar på tomgång och smårycker lite under tyngre belastning.

Bensin är en hårt kvalitetsgaranterad produkt och utrymmet för variationer liten. Ofta förekommer också depåsamarbete vilket betyder att samma bränsle levereras till olika märkens bensinstationer.

Den station jag tänker på är inte kopplad till en kedja utan helt fristående. De köper väl soppan där det är billigast antar jag?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
2 552 Inlägg
Skrivet 19 augusti #6

Hej!
Har aldrig märkt att det skulle vara skillnad på bensinkvaliten på de ställen jag tankar. Tankar endast på Ingo (men på olika mackar) och ibland på ST 1.

1 847 Inlägg
Skrivet 19 augusti #7

Kan vara så att bränslet man tankat håller högre oktan än angivet

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
5 583 Inlägg
Skrivet 20 augusti #8

märker på min diesel att om jag tankar på en viss kedja,, säger ej vilken,, så går bilen sämre å drar mer soppa,,  märks MARKANT,, så nödtankar bara där när jag typ MÅSTE,, vilket är MKt sällan då man faktiskt kan planera sina tankningar

vet en annan kedja som har problem,,  dem gör reklam för sin Miljödiesel smile   där frös pumparna vid -30 ej så bra då det är då man MÅSTE ha tillgång till diesel,, men  talloljan klarar nog ej kylan sad suck

Senast redigerat av granadadr (20 augusti )

1 626 Inlägg
Skrivet 20 augusti #9

Lite OT

Har båt med inombordare och Diesevärmare. Eberspächer.

Om jag tankar vanlig mackdiesel, dröjer det inte länge föränn ett nät runt glödstiftet kläggar igen. Och värmaren får problem att starta.
Därför tankar jag numer på en sjömack som bara har blankdisel, utan RME och annat hokuspokus.
Har fungerat utmärkt i flera år nu.

Det är inte så att alla sjömackar har blankdiesel dessvärre.

5 583 Inlägg
Skrivet 20 augusti #10

Meaganeowner skrev:
Lite OT

Har båt med inombordare och Diesevärmare. Eberspächer.

Om jag tankar vanlig mackdiesel, dröjer det inte länge föränn ett nät runt glödstiftet kläggar igen. Och värmaren får problem att starta.
Därför tankar jag numer på en sjömack som bara har blankdisel, utan RME och annat hokuspokus.
Har fungerat utmärkt i flera år nu.

Det är inte så att alla sjömackar har blankdiesel dessvärre.

är inte ot  utan klart relevant,,  tänk om man slapp all sata dynga i bränslet


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang