Regel: Hk/0.1 bar ökat laddtryck?

bemve Kyltekniker
27 februari 2009 · 166 Inlägg

Finns det någon regel där man kan mäta hur mycket effekt man får ut av ökat laddtryck? Låt oss ta min bil i jämförelse. S40 t4 -98. 200hk/300nm original. Vi säger att laddtrycket original ligger på 0.7bar som max. om jag ökar till 0.8bar. Vilken effekt bör jag få då?

Förstår ni hur jag tänker?

Mvh

DusanMandick Random Hero
27 februari 2009 · 4 047 Inlägg

det är en logaritmisk kurva iaf, så o ha nån formel för de blir svårt

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
fredriq Olika
27 februari 2009 · 907 Inlägg

Jag har en gång fått lära mig att man grovt kan räkna med effekten genom att ta reda på vad motorn har för effekt som icke överladdad.
Tex:
200 hk vid 0,7 bars laddtryck = 200/1,7 = 117,65 Hk utan överladd
Överladdas samma motor med 0,8 bars laddtryck ist blir effekten: 117,65 x 1,8 = 211,8 Hk

Denna uträkning tar inte på något sätt hänsyn till naturlagar och temperaturökningar etc och skall därför bara ses som en enkel tumregel.

Mvh
Fredrik
bluelight turboabstinens
27 februari 2009 · 442 Inlägg

1 bar = dubbla effekten iom att du får in dubbelt så mycket luft (dubbelt så mycket bensin/bränsle). Men så är det inte riktigt pga avgasmottryck, värmeutveckling osv.

ocertifierad klåpmekare
Moparboy440
27 februari 2009 · 4 682 Inlägg

normalt atmosfär tryck ligger ju på 1 bar (ungefärligt förstås), om du öker laddtrycket med det dubbla så borde egentligen effekten oxå fördubblas, men du förlorar 30-40% av effekten p.g.a av bl.a värmeförluster å att turbinen "stjäl" lite av effekten.
så om du ökar laddtrycket med 0.1 bar så ökar effekten i teorin med 20 hk (1.1 * 200), men den riktiga effekt ökningen ligger på ungefär 12 hk (om du ökar på bränsletillförseln naturligtvis).

Senast redigerat av Moparboy440 (27 februari 2009)

Sharky
27 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Man förlorar inte alls på långa vägar så mycket. Turbinen stjäl i princip inget då värmeenergin är (nästan) gratis. "Värmeförlusterna" går att räkna på om man vet kompressorns verkningsgrad och intercoolerns verkningsgrad.
Man börjar inte förlora så mycket som 30-40% från den ideala linjen förrän man börjar ligga på marginalerna.

Det är ett jävla tjat, jag vet, men titta på min 16V motor som gav 443Hkr vid 1.18bar. Grundstommen är alltså en 2.3 liters sugis som i orginal ger 160Hkr. Vi körde den aldrig som ren sugis i bänken men att tro att den skulle ha legat över 200Hkr som sugis är inte troligt.
Så det går att ligga på ideala linjen men det kräver en hel del motorkunskap och någon som kan mappa optimalt.

/Göran


Moparboy440 skrev:
...så borde egentligen effekten oxå fördubblas, men du förlorar 30-40% av effekten p.g.a av bl.a värmeförluster å att turbinen "stjäl" lite av effekten.
.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
air_denka Volvo turbo trimmare
4 mars 2009 · 195 Inlägg

Sen kan man även börja ta upp det här med grundmotor effekt med tex hur mycket klämspalt motorn har. Har tex motorn mycke bra förbränning/squish från begynnelsen  så får man ju högre cylindertryck fortare som även de bidrar till den procentuella ökningen av effekt vid högre laddtryck. ÄVEN i 0,1bars ökningar.

Samma som motorn som jag bygger på den saknar klämspalt.. Den finns helt enkelt inte. DVS jag kommer få vänta på HÖGT(2bar+) laddtryck innan min effekt infinner sig.. Detta för att få upp cylindertrycket så min förbränning skärper till sig..

Har heller aldrig upplevt att man tappat så mycke effekt på att turbinen skruvat ihop sig.. Värmen finns ju alltid i en turbo?? Eller?

torpis Forummoderator
4 mars 2009 · 10 572 Inlägg

Sen för att återknyta till originalfrågan, ökat laddtryck måste kompenseras med mer bränsle och ändrat tändläge.

Jompa på BSR skrev:
Hello,


Efter några återkommande frågor per e-post/PM så ska jag reda
ut det här med pystrimning och var "mapparna" tar slut.
Nu senast frågade en medlem som har skrotat en kolv eller två
på sin pystrimmade 2.0T -01 för två dagar sedan.


För Er som är lite med på noterna, läs mellan raderna.



Originalbilar i allmänhet har knacksensorer (Volvo, Saab etc.)
Dessa sensorer sitter även på Era 2.0T och T4:or och Ni hittar
dem frampå cylinderblocket.

Hur kommer det sig att en originalbil med originalprogramvara
har knacksensorer? För den som inte har pysslat så mycket med tuning
men som använder logik i stället förstår snabbt att det måste finnas
en anledning till det.


------------------------------------------------------------------------------

Lektion 1:

Originalbilar med originalprogram spikar till och från redan som original,
annars hade det inte suttit några knacksensorer på dem.

------------------------------------------------------------------------------


Okej, nu vet Ni att originalbilar med originalprogramvara spikar under
vissa körsituationer (som inte är speciellt ovanliga).

Om en originalbil, med originalladdtryck spikar, verkar det då smart att
"pysa upp" till ännu mer laddtryck?


------------------------------------------------------------------------------

Lektion 2:

Nej, det är inte smart att "pysa" en turbobil eftersom bilen redan i
originalutförande spikar.

------------------------------------------------------------------------------



Q: Ålrajjt, men var går gränsen då?

A: Volvo anser att gränsen går där originalprogrammet ligger med sitt maxladdtryck
och att de spikningar som uppkommer ligger inom ramarna för vad sprutet tillräckligt
snabbt kan hinna avhjälpa.

För Er som anser att Volvo's ingenjörer har fel, och att deras 50 mijoner kronor i
utvecklingskostnad för programvaran till bilen är bortkastade pengar och att Ni gör
ett bättre jobb som motoroptimerare med en plastslang och ett T-kors, sätt igång...
Det Du kommer att göra är att minska oddsen för sprutetatt rädda en oren förbränning
i tid.



Eftersom det har frågats så förbaskat mycket om detta så har jag utvärderat en S40 T4 som
var i gott skick vid testtillfället.

Den original T4 som jag utvärderade hade ett maximalt laddtryck på 0, 83 bar i
mellanregistret.

Vid 0,75 bar kom det sporadiska spikningar som endast kunde höras
med audiospikdetektor och som sprutet låg och motarbetade.

Vid 0,85 bar ökade frekvensen av spikningarna.

Vid 1 bar låg motorn och spikade lite hela tiden.

Vid 1,1 bar hade spikningarna gått över till att bli hörbara utan knacksensor.

Vid 1,25 bar avslutades utvärderingen för att inte rasa motorn och då knackade den betänkligt.
(Bilens ägare hörde inget nämnvärt, men jag som är mer van rös i hela kroppen).



Testen är gjord för Er skull enkom för att Ni behöver veta var gränserna går med
originalmapparna.


Om tid finnes ska jag ta ut en 2.0T och göra samma test, men genom att titta i mapparna
så kan jag med 95% sannolikhet förutsäga var gränserna går.




Ägaren till den rasade 2.0T'n letar nu efter en T4-00 motor, så det kanske inte var så
tokigt att rasa den trots allt.



M.v.h. Testingenjörn & tunern

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sharky
4 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Nähä....tänk det trodde inte jag....cool

/Göran

torpis skrev:
Sen för att återknyta till originalfrågan, ökat laddtryck måste kompenseras med mer bränsle och ändrat tändläge.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mikael_S
4 mars 2009 · 79 Inlägg

Unikt för varje motor, men för att ta ett exempel så fick jag 20hk per 0.1bar när jag bromsade min Ford fyra förra året.

Min gamla V6 bruksbil har 146hk orignal utan turbo men gav endå 370hk vid 1.1bar, alltså 70hk mer än va den "borde" ge enligt den enkla uträkningen

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
Sharky
5 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Men då har du väl - precis som jag hade gjort - "fixat" en hel del med motorn i form av portade toppar , annan kam etc. Dessutom så antar jag att du bromsade med 98 oktan.
Haken med bruks-spisar är ofta att dom är enormt trötta i orginal med kammar/kaminställningar som gör att effekten rullar av på rätt låga varv, lågt ställd tändning för att klara low-grade bensin, taskiga förbränningsrum, gjutkanter, undermåliga insug/luftfilter som shuntar etc.

/Göran

Mikael_S skrev:
Unikt för varje motor, men för att ta ett exempel så fick jag 20hk per 0.1bar när jag bromsade min Ford fyra förra året.

Min gamla V6 bruksbil har 146hk orignal utan turbo men gav endå 370hk vid 1.1bar, alltså 70hk mer än va den "borde" ge enligt den enkla uträkningen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Fredrik-79
5 mars 2009 · 2 164 Inlägg

När de gäller turbo matningen finns de inget enkelt sätt att räkna ut hur mycket effekt motorn lämnar för de beror på så jätte mycket saker.
Allt från flödet i turbon, när turbon levererar mest laddtryck, Hur väl anpassad IC man har, Hur bra flöde de är i toppen, vilka kammar man har. Komtresions förhållandet, volymen i motorn m.m.
Finns ingen enkelk regel.

De man kan med säkerhet säga är att har man optimerat system för just 1 turbo så går de att räkna ut effekt ökningen men så fort du ändrar nått blir de en helt ny beräkning.
Enklaste sättet att veta effekten är med G-tech mätare och då mäta acc siffror och få ut effekten den vägen efter några repor och ta snittet.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Mikael_S
5 mars 2009 · 79 Inlägg

Sharky skrev:
Men då har du väl - precis som jag hade gjort - "fixat" en hel del med motorn i form av portade toppar , annan kam etc. Dessutom så antar jag att du bromsade med 98 oktan.
Haken med bruks-spisar är ofta att dom är enormt trötta i orginal med kammar/kaminställningar som gör att effekten rullar av på rätt låga varv, lågt ställd tändning för att klara low-grade bensin, taskiga förbränningsrum, gjutkanter, undermåliga insug/luftfilter som shuntar etc.

/Göran

Var lite otydlig, första jag bromsade som gav 20hk per 0.1bar hade endast portad topp som modifiering. Var en 2liters Ford turbo fyra (pinto).

Motorn som gav 370hk var en Ford 2.9 liters V6 som inte rördes alls över huvudtaget, hängde på en turbo, installerade Megasquirt, bytte spridare, tankade 98 och åkte och bromsade. Körde den på samma laddtryck hela tiden så vet inte hur mycket den ökade tyvär

Senast redigerat av Mikael_S (5 mars 2009)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
fredriq Olika
5 mars 2009 · 907 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
När de gäller turbo matningen finns de inget enkelt sätt att räkna ut hur mycket effekt motorn lämnar för de beror på så jätte mycket saker.
Allt från flödet i turbon, när turbon levererar mest laddtryck, Hur väl anpassad IC man har, Hur bra flöde de är i toppen, vilka kammar man har. Komtresions förhållandet, volymen i motorn m.m.
Finns ingen enkelk regel.

De man kan med säkerhet säga är att har man optimerat system för just 1 turbo så går de att räkna ut effekt ökningen men så fort du ändrar nått blir de en helt ny beräkning.
Enklaste sättet att veta effekten är med G-tech mätare och då mäta acc siffror och få ut effekten den vägen efter några repor och ta snittet.

MVH

Bra summering, men det har redan flertalet gjort i tråden innan dej tongue

Mvh
Fredrik
fredriq Olika
5 mars 2009 · 907 Inlägg

Mikael_S skrev:

Sharky skrev:
Men då har du väl - precis som jag hade gjort - "fixat" en hel del med motorn i form av portade toppar , annan kam etc. Dessutom så antar jag att du bromsade med 98 oktan.
Haken med bruks-spisar är ofta att dom är enormt trötta i orginal med kammar/kaminställningar som gör att effekten rullar av på rätt låga varv, lågt ställd tändning för att klara low-grade bensin, taskiga förbränningsrum, gjutkanter, undermåliga insug/luftfilter som shuntar etc.

/Göran

Var lite otydlig, första jag bromsade som gav 20hk per 0.1bar hade endast portad topp som modifiering. Var en 2liters Ford turbo fyra (pinto).

Motorn som gav 370hk var en Ford 2.9 liters V6 som inte rördes alls över huvudtaget, hängde på en turbo, installerade Megasquirt, bytte spridare, tankade 98 och åkte och bromsade. Körde den på samma laddtryck hela tiden så vet inte hur mycket den ökade tyvär

Redan där "sket det sej" när du installerade MS, förmodilgen hade den lämnat mera effekt med MS än org sprut även utan turbo...

Mvh
Fredrik
Mikael_S
5 mars 2009 · 79 Inlägg

fredriq skrev:
Redan där "sket det sej" när du installerade MS, förmodilgen hade den lämnat mera effekt med MS än org sprut även utan turbo...

Mycket möljigt, men oftast handlar det om 5-10hk man kan hitta, precis som vanligt när det gäller "chip" osv till sugmaskiner.

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
Berglund_89
10 oktober 2018 · 1 475 Inlägg

Guldmedaljen för årets trådlyft mottages tacksamt av undertecknad. wink

Iallafall, hej på er!

Jag blir gråhårig av nyfikenhet på min nuvarande 244 "Turbo" -85 (T31a, ej original.)

SETUP:
B230FT -98
Uppställt ladd (1.0 Bar)
Uppställt bränsletryck (3.2 Bar har jag för mig)
Chippad bränsle & tändning
Specialkam gjord efter chipen
Andra spridare
Samt 3" lmm

Och nu till frågan angående hur långt ett snöre ärroll, men kan någon erfaren herre komma med hyfsade effektsiffror åt mig? Min vilda gissning ligger på 220 hjulhäst, är det helt orimligt?

Är så jäkla sugen på att bänka den, så får ta och göra det frampå roll

https://www1.garaget.org/archive/79/78005/413949/413949-3900665.jpg
Bilen i fråga..

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
torpis Forummoderator
1 november 2018 · 10 572 Inlägg

bemve skrev:
Finns det någon regel där man kan mäta hur mycket effekt man får ut av ökat laddtryck? Låt oss ta min bil i jämförelse. S40 t4 -98. 200hk/300nm original. Vi säger att laddtrycket original ligger på 0.7bar som max. om jag ökar till 0.8bar. Vilken effekt bör jag få då?

Förstår ni hur jag tänker?

Mvh

Det beror på hur du höjer ditt tryck och var. Har du tur så exploderar inte motorn.

Om du chippar bilen och den orkar leverera 1bar så har du kanske.... dina 200hk som den skall ge.

Såg nu att det var 10år sedan inlägget skrevs, svaret gäller dock än :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
1 november 2018 · 10 572 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Och nu till frågan angående hur långt ett snöre ärroll, men kan någon erfaren herre komma med hyfsade effektsiffror åt mig? Min vilda gissning ligger på 220 hjulhäst, är det helt orimligt?

Utan att veta någonting om någon del av din motor är det ju svårt.

tumregeln är ju typ att det aldrig är ens i närheten av vad du tror :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang