Har min helt nya bil gått sönder?

2 612 Inlägg
Skrivet 28 november #21

Hej!
Herre Jesus! När det enda han behöver göra är att lägga sig under bilen och kolla om damasken är hel...och eventuellt då dra åt slangklämman! Kan det vara lättare!?

1 693 Inlägg
Skrivet 28 november #22

Inte alla som vill bli SMUTSIG på knäna och deffinitivt inte under naglarna smile

Kan då få ovett från frugan, typ:
- Nämen gubben min... har du skruvat i nya bilen?
- Bättre du är hos mäj.


Men oftast funkar de att skrika åt försäljaren... han vill ha nöjda, återkommande å tysta kunder.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 november )

101 Inlägg
Skrivet 28 november #23

Meaganeowner skrev:
Ohhhh vad jobbigt.

Låt nu säljaren åtgärda felet.
Se till att få en bekräftelse på det utförda.
Ett års garanti på arbete och delar.

Vill du ha bättre än så?

Man kan aldrig få garanti på en garanti!
Om man byter ut en reservdel utan kostnad under bilens ordinarie garanti, och du som kund aldrig betalat något för detta, kan man inte förlänga garantin för just den komponenten!

Exempel,
1.
Bilens nybilsgaranti går ut imorgon, idag byter vi kupéfläkten på nybilsgaranti, i övermorgon går fläkten sönder igen av någon anledning, då får du stå för det nya bytet själv, då garantitiden är passerad!

2.
Bilens garanti gick ut igår! Idag byter vi kupéfläkten och du får goodwill på 90% och du får betala resterande själv, då har du förlängd garanti på reservdelen och arbetet för du har varit med och betalat!

3.
Bilens garanti gick ut igår, idag byter vi kupéfläkten och får goodwill på 100%, du behöver ej vara med och betala något själv, i övermorgon går fläkten sönder igen, och denna gång finns ingen goodwill då får du betala fläktbytet själv då det inte finns någon garanti på fläktbytet du gjorde tidigare då detta byttes på goodwill

Rent juridiskt så kan man aldrig få garanti på ett arbete man som kund aldrig betalat, dvs garanti på garanti!

Detta kan du tillämpa i vilken bransch som helst, då det gäller tvättmaskinen du köpte på Elgiganten eller reservdelen du köpte på mekonomen.

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (28 november )

1 693 Inlägg
Skrivet 29 november #24

O jag som för första gången i mitt liv, tänkte köpa ny bil...


- Köpte i dec 2016 en 2014 snöskoter, Polaris Widetrak, uttagen i april, som endast gått 14 mil, vid provkörning, våren -14.

Tvåårs fabriksgarantin hade givetvis gått ut med råge vid köptillfället.

Handlaren skrev då en egen garanti åt mig, som varade hela säsongen 16 - 17.

En riktig handlare !!! Sånt inger förtroende.

Typ Goodwill smile

Senast redigerat av Meaganeowner (29 november )

101 Inlägg
Skrivet 29 november #25

Meaganeowner skrev:
O jag som för första gången i mitt liv, tänkte köpa ny bil...

Så länge garantiden på fordonet/prylen inte är passerat så har du rätt att reklamera den delen hur många gånger som helst!

Men man förlänger inte automatiskt garantin på delen bara för att den är utbytt.

Utan den ursprungliga garantitiden gäller!  Så länge man inte varit med och betalat något av reparationen själv.

Kanske va lite luddig i mitt svar,

Men har du 2års garanti på en sak så har du 2år,
Byter man en del på garanti efter 1år så har du inte förlängt garantin på den delen utan du har fortfarande samma slutdatum på garanti.

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (29 november )

1 693 Inlägg
Skrivet 29 november #26

Begrep nu.

2 680 Inlägg
Skrivet 29 november #27

Man kan inte reklamera ett redan utbytt batteri inom 3-årgarantin hos Mekonomen.
Men det går bra hos Biltema.
Ursäkta o t (men apropå garantier).

1 693 Inlägg
Skrivet 29 november #28

Hjertmans båttillbehör, 1 års garanti, i vart fall på AGM!


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang