Pris för byte av kylarvätska saab 9-3

Smurfen40
31 december 2018 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:

Smurfen40 skrev:
Haha
Ja vad ska man göra när man kommer ut ifrån jobb och den enda växeln som går i är 5an??
Tänkte först att det var staget så kopplade ifrån på lådan men icke.
Den växelväljaren rubbade sig inte.
Bara lite synd för jag hade faktist lagt lite pengar på den men men nu är det nya projekt och nya bekymmer haha

Jag förutsätter att oljenivån i växellådan var kollad, synd för en Renault-djävel är alltid värd att bevara

Jag tror att Smurfen40 skruvar sönder sina (innan väl fungerande ) bilar. Fungerar en gammal bil så gör den det. Man ska inte in och rota i den. Då går saker sönder.

Där var inte mycket som var väl fungerande på den renualten när jag köpte den.men var akut av bil.
Förra ägaren sa till mig att ibland så hade det hänt  att växlarna hade fastnat men då hade dom bara startat om motorn så hade det släppt,så felet var där innan.
Och oljan var kollade.
Sen är detta första bilen jag får skrota på 10 år och då har jag ändå.haft 26st.frugan ät så trött på mina bilköp så hon har till och med en lista haha så jag vill inte riktigt hålla med om att jag skruvar sönder mina väl fungerade bilar utan hade väl mer väldig otur med meganen då det var det ena efter det andra.

Senast redigerat av Smurfen40 (31 december 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2018 · 17 455 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:

Jag förutsätter att oljenivån i växellådan var kollad, synd för en Renault-djävel är alltid värd att bevara

Jag tror att Smurfen40 skruvar sönder sina (innan väl fungerande ) bilar. Fungerar en gammal bil så gör den det. Man ska inte in och rota i den. Då går saker sönder.

Där var inte mycket som var väl fungerande på den renualten när jag köpte den.men var akut av bil.
Förra ägaren sa till mig att ibland så hade det hänt  att växlarna hade fastnat men då hade dom bara startat om motorn så hade det släppt,så felet var där innan.
Och oljan var kollade.
Sen är detta första bilen jag får skrota på 10 år och då har jag ändå.haft 26st.frugan ät så trött på mina bilköp så hon har till och med en lista haha så jag vill inte riktigt hålla med om att jag skruvar sönder mina väl fungerade bilar utan hade väl mer väldig otur med meganen då det var det ena efter det andra.

Aja, nu var det ju din olycka och dina pengar som försvann med Renaulten. Fast måste tillägga att jag nästan log ibland när du lade upp en ny tråd. Kändes ju som något gick sönder varje gång du vred på nyckeln det sista.

Låt oss hoppas att bilgudarna är på din sida under 2019 och att Saaben tickar på bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
31 december 2018 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:

Jag tror att Smurfen40 skruvar sönder sina (innan väl fungerande ) bilar. Fungerar en gammal bil så gör den det. Man ska inte in och rota i den. Då går saker sönder.

Där var inte mycket som var väl fungerande på den renualten när jag köpte den.men var akut av bil.
Förra ägaren sa till mig att ibland så hade det hänt  att växlarna hade fastnat men då hade dom bara startat om motorn så hade det släppt,så felet var där innan.
Och oljan var kollade.
Sen är detta första bilen jag får skrota på 10 år och då har jag ändå.haft 26st.frugan ät så trött på mina bilköp så hon har till och med en lista haha så jag vill inte riktigt hålla med om att jag skruvar sönder mina väl fungerade bilar utan hade väl mer väldig otur med meganen då det var det ena efter det andra.

Aja, nu var det ju din olycka och dina pengar som försvann med Renaulten. Fast måste tillägga att jag nästan log ibland när du lade upp en ny tråd. Kändes ju som något gick sönder varje gång du vred på nyckeln det sista.

Låt oss hoppas att bilgudarna är på din sida under 2019 och att Saaben tickar på bara.

Ja håller med dig och det var en fröjd att bli av med den.
Har bytt oljan filter och luftfilter på Saaben och mer tänker jag inte göra.
Har som tur är en tändkasset och vevaxelgivaren liggande ifall dom skulle gå ifrån en gammal saab
Men några pengar tänker jag inte lägga in i den utan rasar den så får jag hosta upp börsen och köpa en riktig bil

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
spillolja
31 december 2018 · 4 020 Inlägg

Returbilen i Malmö har annars ett gäng meganer ståendes som organdonatorer
http://returbilen.se/category.html?cate … &anl=1

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Smurfen40
31 december 2018 · 689 Inlägg

spillolja skrev:
Returbilen i Malmö har annars ett gäng meganer ståendes som organdonatorer
http://returbilen.se/category.html?cate … &anl=1

Tack för tanken men det är inte värt besväret.
Byta växellåda.
Airbagslampan lyser
Ska besiktias i januari och då vet man inte vad mer man får på den.
Nä nästa helg hamnar den på arons bilskrot

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
spillolja
31 december 2018 · 4 020 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Nä nästa helg hamnar den på arons bilskrot

Vaa jag trodde ni redan hade skrotat den, då är det inte försent att göra i ordning den, såå en lördag iväg till returbilen och förse er med det ni behöver inkl. släpring till rattpangpåsen

smile

Senast redigerat av spillolja (31 december 2018)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Smurfen40
31 december 2018 · 689 Inlägg

spillolja skrev:

Smurfen40 skrev:
Nä nästa helg hamnar den på arons bilskrot

Vaa jag trodde ni redan hade skrotat den, då är det inte försent att göra i ordning den, såå en lördag iväg till returbilen och förse er med det ni behöver inkl. släpring till rattpangpåsen

smile

Den står på jobbet men är i princip skrotad.
Iallafall i mitt huvud är den borta då den bara gett mig bekymmer
Ska ner och lämna nycklarna och papperna  på bilen på lördag så hämtar skroten den

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
spillolja
1 januari 2019 · 4 020 Inlägg

Det har brunnit på ett ställe en bit från mig:
http://www.blt.se/karlskrona/brand-i-co … -till-bil/
det var just en megane kombi av något slag som strök med, om intresse finns kan jag kanske söka upp ägaren till den och fråga om den är till salu   smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
n_andersson
1 januari 2019 · 689 Inlägg

När jag utbilda mig till bilmekaniker så fick jag lära mig att de va viktigt att blanda kylsvätskan i ett separat kärl innan man hällde de i bilen så det blev riktigt blandat

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 januari 2019 · 14 039 Inlägg

n_andersson skrev:
När jag utbilda mig till bilmekaniker så fick jag lära mig att de va viktigt att blanda kylsvätskan i ett separat kärl innan man hällde de i bilen så det blev riktigt blandat

Där har du en poäng!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Meaganeowner
1 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Från Saab till Renault.
I mitt fall från Skoda på sikt, har båda kvar.

En Megane kombi 2006, pedantskött, kamremssats bytt vid 5 000 mil mm.
Har nu rullat 9 000 mil. Knappt inkörd.

Skattad, besiktad i oktober o nästan full tank. Alufälgar sov. Fina svarta 16" på sommarhjulen.

Gav 16 000 kr. Förstår på priset att den inte är helt ny. En ny kostar väl 20 ggr mer, skulle jag tro, men det tillåter inte min budget.

- Skulle kolla växellådsolja och annat, lossade hasplåten av plast.

Dripp, dripp, dropp

Gul glykol (originalfärg) i systemet, droppade. Röd i expansionskärlet!

Ja, tydligen var det nypåfyllt... Han som sålde trodde väl ev på trasig blockpackning, pump eller kylare.

Motorvärmartätningen (hård o-ring)
i blocket som läckte.
Prövade värmaren i en burk med vatten... stendött.

Utgiftskontot ökade direkt med 1000 kr.
Å andra sidan blir kylvätskan bytt.

- Öhhh, hur tänkte konstruktörerna att man ska kunna byta de små säkringarna i UPC:n, säkringsbryggan?
Aldrig eller? En stark övertro från producenten!

Tack för tipsen om donatorbilar.

Gott Nytt År

Senast redigerat av Meaganeowner (1 januari 2019)

spillolja
1 januari 2019 · 4 020 Inlägg

Appråpå motorvärmarelement så har jag fått byta en på golfen pga. av överslag till Jord, så när det var 3 månader kvar av garantin så gjorde jag ett isolationstest med 2500Volt  vilket den ska klara utan överslag

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang