granadadr skrev:
dem kommer nog skatta ihjäl vanliga bilar,, jag själv var helnöjd när jag sålde min högskattade dieselbil för 2000,, hade iof inte gett mer för den för 4 årsen ,, man har ju ej råd att ha en bil som kostar 7000 i skatt per år,, ej kostnadseffektivt,, å sen drog den egentligen inte så mkt mindre än en modern bensinare,,
Fast...det där är ett resonemang man kan räkna på väldigt långt.
Ta min "Sub5". Det är ju en sådär underbar högskattad sak (6800kr/år).
Fast...rent ekonomiskt lönar det ju inte att byta för...väldigt många. Inte heller mig iaf.
Ska jag byta till en bil i nästa miljöklass, så sjunker skatten, för ja, jag tänker fortsätta köra diesel ett tag till, ca 2000kr. Det räcker att jag behöver lägga 10.000kr "mellan" bilarna, för att jag ska vara tvungen att behålla bilen i 5 år för att gå +-0. För...billigare att köra blir nästa bil inte. (jag snittar ~0.55 blandad körning).
Skulle jag skaffa den bil jag vill ha...så är det istället ~30-40.000kr i "bytespengar" (eller vill ha och vill ha...som jag skulle kunna tänka mig i väntan på en elbil som faller mig i smaken). Ja, då får bilen dra 0.4L/mil blandad körning, och ha en skatt på max 3000kr/år för att det ska gå +-0 på 5 år.
Men visst är det trist när skattelappen trillar in för betalning....
- - - - - Edit - - - - -
Sen skulle jag personligen gärna se någon hänvisning till vad det är som huvudsakligen diskuteras. O med det menar jag; att MP vill dra ner på användandet av fossila bränslen är inget nytt. Men...det var ju inte heller "Vad säger ni om det gamla MP-tugget" som var initialt inlägg.
Just nu vädrar "alla" bara åsikter om MP....vilket inte heller är så mycket nytt (vad folk tycker om MP menar jag)