Oljeförbud och veteranfordonens framtid!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2019 · 13 644 Inlägg

it_mutt skrev:
Tur det inte målas fan på väggen här inne iaf.

det tror jag är onödigt.. men det är inte utan stor oro som Mp får säga till om något.. för där är det ju totalt tomt mellan öronen..    dom är inte för miljö.   men dom är duktiga att påstå det samtidigt som dom själva gör tvärsom..     jag hoppas ju att dom lägger mer pengar på forskning för att få fram billigt bränsle för våra nuvarande personbilspark.  för att samtidigt som man går mot mer elanvädning samtidigt som man vill tabort 40% av sveriges elltillgång gör mig lite fundersam hur man ska lösa med el till alla elbilar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
M123
12 januari 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det är nog relativt få politiker som är motorintesserade, och om dom är det så är det nog mest nytt "bling" som gäller. Någon förståelse för folks kärlek till veteranbilar lär inte finnas. Och i värsta fall spelar dom upp några videoklipp på strandade isbjörnar och så fortsätter avvecklingen av ottomotorer.

MHRF arbetar hårt för att påverka politiker och deltar bland annat varje år i Almedalen där man intervjuar/diskuterar med politiker om motorkulturen, som dessutom är väldigt stor i Sverige jämfört med många andra länder. Många politiker på riksnivå är faktiskt tvärt om mycket mån om motorkulturen som finns och flera arbetar aktivt i Riksdagen för "våra" frågor.

Det enkom största ni som oroar er kan göra är alltså faktiskt att ansluta er till en motorklubb som har anknytning till MHRF. Jag är själv medlem i en klubb som är ansluten till MHRF så jag drar mitt strå till stacken. Jag rekommenderar att ni går med i den klubb som passar er bäst. Man behöver sällan äga en bil av rätt märke för att vara med i märkesklubbarna men de flesta bilmärken har egna klubbar, så det kan räcka att äga en Skoda Felicia från 2003. På köpet får man ofta en trevlig tidning hem i brevlådan.

Läs mer här: https://www.mhrf.se/

182 anslutna motorklubbar: https://www.mhrf.se/medlemsklubbar

Bra och informativt inlägg.

Kan bara flika in i debatten med att i hela den här utopiska målen vissa politiker har blir den hårdsmällta sanningen att dessa förbrännings-bilar är en kassako och varit en väldigt stor bidragande del till vår infrastrukturs uppbyggnad med inbringade av skattekronor.
Enbart elbilar får svårt att reglera detta om man inte blir att chockhöja energiskatten, vilket hämmar köpare.

Sen får man inte heller glömma den där härliga momsen och tullen etc som många av dessa bilar inbringar staten.

Så jag tror man inte behöver vara så orolig att man klämmer av bensinen i framtiden utan man får nog betala 2000 kr litern bara. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Turbovin Turbo lover
12 januari 2019 · 555 Inlägg

Sen behöver man ju tänka på transportsektorn där ett oljeförbud inte riktigt är realistiskt på alla områden. Visst är det hybrider osv på gång men det dröjer nog länge innan det är rimligt med en Tesla-lastbil som t.ex kör timmer i Norrland nånstans.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
micke-wes
12 januari 2019 · 60 Inlägg

jag tror det är ganska långt kvar tills dom flesta har råd att köpa en elbil eftersom dom är rätt dyr även begagnad. veteranbilar är väll även många av eliten i Sverige intresserade av tex kungen så det finns nog krafter för att vi ska kunna fortsätta köra med dom

Low
12 januari 2019 · 3 295 Inlägg

Klart att elbilar är miljöbilar! Batterierna växer på träd och elen fixar åskan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-39b8bde49c7a5430c8892f92500934ea.jpg

granadadr
13 januari 2019 · 7 261 Inlägg

dem kommer nog skatta ihjäl vanliga bilar,, jag själv var helnöjd när jag sålde min högskattade dieselbil för 2000,, hade iof inte gett mer för den för 4 årsen ,,  man har ju ej råd att ha en bil som kostar 7000 i skatt per år,, ej kostnadseffektivt,, å sen drog den egentligen inte så mkt mindre än en modern bensinare,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Tumbleweed
13 januari 2019 · 1 711 Inlägg

Nått man måste vara medveten om är att allt handlar om pengar, money rules the world. Dom kommer pumpa det svarta guldet så länge det finns, oavsett var det finns. Ordet miljö tänk är en fasad som gör att folk sväljer det som händer. Som någon annan skrivit , så skulle nybilsförsäljning av  bränsle bilar varit olagligt. Men oavsett vilken situation man läser om, så är det pengar det handlar om. ..
Jag kör mina bigblock bilar, undantag dragstern som kommer köras på metanol small block. Och kommer att köra på till den mån det går, blir inte jättemånga mil per år, men tillfredsställande .
Jag ser inget miljö tänk över huvudtaget med spotta ut miljarder elbilar,  det är bara ytterligare en penga fråga, som biltillverkare kan spinna vidare på och använda miljö i samma mening.

Hahaha, jag ser det framför mig, MAD Max,  där alla jagar bensin för o köra sina åk.

it_mutt
13 januari 2019 · 10 379 Inlägg

granadadr skrev:
dem kommer nog skatta ihjäl vanliga bilar,, jag själv var helnöjd när jag sålde min högskattade dieselbil för 2000,, hade iof inte gett mer för den för 4 årsen ,,  man har ju ej råd att ha en bil som kostar 7000 i skatt per år,, ej kostnadseffektivt,, å sen drog den egentligen inte så mkt mindre än en modern bensinare,,

Fast...det där är ett resonemang man kan räkna på väldigt långt.

Ta min "Sub5". Det är ju en sådär underbar högskattad sak (6800kr/år).

Fast...rent ekonomiskt lönar det ju inte att byta för...väldigt många. Inte heller mig iaf.

Ska jag byta till en bil i nästa miljöklass, så sjunker skatten, för ja, jag tänker fortsätta köra diesel ett tag till, ca 2000kr. Det räcker att jag behöver lägga 10.000kr "mellan" bilarna, för att jag ska vara tvungen att behålla bilen i 5 år för att gå +-0. För...billigare att köra blir nästa bil inte. (jag snittar ~0.55 blandad körning).

Skulle jag skaffa den bil jag vill ha...så är det istället ~30-40.000kr i "bytespengar" (eller vill ha och vill ha...som jag skulle kunna tänka mig i väntan på en elbil som faller mig i smaken). Ja, då får bilen dra 0.4L/mil blandad körning, och ha en skatt på max 3000kr/år för att det ska gå +-0 på 5 år.

Men visst är det trist när skattelappen trillar in för betalning....


- - - - - Edit - - - - -

Sen skulle jag personligen gärna se någon hänvisning till vad det är som huvudsakligen diskuteras. O med det menar jag; att MP vill dra ner på användandet av fossila bränslen är inget nytt. Men...det var ju inte heller "Vad säger ni om det gamla MP-tugget" som var initialt inlägg.

Just nu vädrar "alla" bara åsikter om MP....vilket inte heller är så mycket nytt (vad folk tycker om MP menar jag)

Senast redigerat av it_mutt (13 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
rcy
14 januari 2019 · 1 705 Inlägg

Som redan påpekats är detta inget som kommer att ske över en natt, och med all sannolikhet kommer reglerna att anpassas för befintlig fordonspark och enbart gälla nyproduktion.

Diskussionen lät exakt likadant när det skulle bli lag på katalysator, folk var helt vansinniga för att att dom skulle tvingas skrota sina bilar. Vi vet alla att det än idag åker omkring bilar utan katalysator.
Jag avvaktar med att skrika tills jag vet vad som gäller, att diskutera överdrivna rykten på internet (vilket iofs är precis vad jag gör nu) leder sällan någonvart. smile

dkws2
14 januari 2019 · 176 Inlägg

det kommer sluta med att alla åker omkring i skattebefriade dieslar på frityrolja, för det lär dom ju inte förbjuda

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Johansson72 IT Geek och Audiot
15 januari 2019 · 127 Inlägg

Cargo1980 skrev:
För oss som gillar veteranfordon och förbränningsmotorer. Såg nyss att den nya regeringskonstelationen vill förbjuda exploatering av olja. Vad händer då med våra gamla fordon, renoverade som orenoverade? Raka vägen till skroten med min renoverade Mustang från 66?

Syntetiska alternativ som E100 och HVO finns redan, entusiastbilarna klarade omställningen till blyfritt med lite mjukare ventilsäten och tillsatser, så det går nog att klara detta oxå.

Jag har på skoj kört en gammal Rover på ren rapsolja från Netto, så det funkar. Ska pröva HVO i min dieselvärmare nästa gång jag passerar en mack som har det.

granadadr
15 januari 2019 · 7 261 Inlägg

Johansson72 skrev:

Cargo1980 skrev:
För oss som gillar veteranfordon och förbränningsmotorer. Såg nyss att den nya regeringskonstelationen vill förbjuda exploatering av olja. Vad händer då med våra gamla fordon, renoverade som orenoverade? Raka vägen till skroten med min renoverade Mustang från 66?

Syntetiska alternativ som E100 och HVO finns redan, entusiastbilarna klarade omställningen till blyfritt med lite mjukare ventilsäten och tillsatser, så det går nog att klara detta oxå.

Jag har på skoj kört en gammal Rover på ren rapsolja från Netto, så det funkar. Ska pröva HVO i min dieselvärmare nästa gång jag passerar en mack som har det.

i diesel funkar sånt,, men inte i en bensin,, tror e bränslen kommer mer då

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang