Vänsterborr

Sabang
27 februari 2019 · 170 Inlägg

Någon som använt detta för att borra ut bruten pinnbult?
Vet att det finns andra alternativ, men denna fråga gäller endast vänsterborr

Jesper328
28 februari 2019 · 2 371 Inlägg

Har använt grispittar för att dra ut mindre skruvar, grövre skruv så blir det att borra ett hål och banka in en torx eller intolv/xzn/tolvkantsbits, you name it.

Up the RA
mb_pucken
28 februari 2019 · 5 087 Inlägg

Använder vänsterborr på jobbet och ibland funkar det och ibland inte. Men i vilket fall så får man ett hål i pinskruven att jobba vidare med, antingen med grispitt eller torx osv. Dock undviker jag grispitt då den gängade delen som sitter fast riskerar att bli större desto hårdare man drar :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Sabang
28 februari 2019 · 170 Inlägg

Tror det är bättre att borra ett hål och sen en torx eller liknande. Dock INTE grispitt
Tror vänster borr och sen att gänga ut den med en vänsterbult funkar bäst på små skruvar.
Detta är en avgasbult.

Meaganeowner
28 februari 2019 · 2 250 Inlägg

Att lossa avdragen skruv

I de flesta fall, när jag dragit av en skruv eller pinnbult, jämns med det gängade hålet, eller strax utanför, så har jag gjort så här:

Kapar skruven så den sticker ut max någon mm.

Placerar en något större mutter på resterna, eller mitt för det gängade hålet.

Svetsar med en mig, först rakt in i skruvresten och fyll sedan muttern helt. Var inte blyg! Bra med lite högre ström.
Gör inget svetsavbrott.

Väntar lite tills färgen blir mörkröd.

Klipper till med en större hammare, ett eller två slag. Viktigaste momentet!

Låt svalna helt.

Nu är det bara att skruva lite fram och tillbaks. Ökar efterhand. Snart går det fint att skruva ut allt.

Mycket liten risk att gängorna i hålet tar skada, för de kyls av godset och kommer inte upp i svetstemperatur. Blir alltså ingen svetsfog.

När man bankar på de glödgade resterna av skruven och muttern, så komprimeras skruven något p g a gängorna "glider" lite på varandra. Och resterna av skruven, med dess gängor, trycks ihop, till en lite mindre diameter.

Skadar inte att testa.

Funkar det inte, så går skruven av i svetsfogen och då kan det vara läge att försöka borra.

Lycka till.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 februari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang