Rost

Patced77
28 mars 2019 · 3 Inlägg

Hej
Någon som vet hur denna rost kan fixas på ett enkelt sätt. Det är väldigt tunn plåt där vid skärmkanten.
Ford Focus 1.8 flexifuel

Tacksam för svar

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231437/231437-2fd042512d11a0c55c9f811ac74ee049.jpg

Senast redigerat av Patced77 (28 mars 2019)

jaka54
28 mars 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Slipa bort färgen  och sedan Corrostabil rostborttagare i omgångar plus gnuggande med stålborste i några dagar!
Sedan 2-komp billack!

Patced77
29 mars 2019 · 3 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Slipa bort färgen  och sedan Corrostabil rostborttagare i omgångar plus gnuggande med stålborste i några dagar!
Sedan 2-komp billack!

Ok tack,

Men varför gnugga med stålborste efter

jaka54
29 mars 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du måste växelvis använda corrostabil rostborttgare och stålborste i flera dagar för att få bort all rost! Att bara tro att man kan pensla på rostborttagare funkar inte! All svartrost (om du har sån) måste bort!

spillolja
29 mars 2019 · 4 020 Inlägg

Bort med inneskärmen, tvätta rent med högtrycken tills allt löst sittande smuts och rost är borta, låt torka, på med dinitrol ML (eller annat tunnflytande rostskydd, sedan på med ett tjockflytande rostskydd efter några timmar, återmontera inneskärmen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
KolGruvan
29 mars 2019 · 1 450 Inlägg

Eller så kör du bort rosten med krull.  Sedan slipar ut . På med syraprimer och grund. Sedan färg och klarlack. Ja det finns många sätt.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 mars 2019 · 14 039 Inlägg

KolGruvan skrev:
Eller så kör du bort rosten med krull.  Sedan slipar ut . På med syraprimer och grund. Sedan färg och klarlack. Ja det finns många sätt.

Ursäkta men vad är "krull"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
KolGruvan
29 mars 2019 · 1 450 Inlägg

Vettemannen skrev:

KolGruvan skrev:
Eller så kör du bort rosten med krull.  Sedan slipar ut . På med syraprimer och grund. Sedan färg och klarlack. Ja det finns många sätt.

Ursäkta men vad är "krull"?

/Benny

Hehe. Ja ja vet inte riktigt vad det heter egentligen så fick Googla . Roterande Grovrengörare . Perfekt att ta bort rost med smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 mars 2019 · 14 039 Inlägg

KolGruvan skrev:

Vettemannen skrev:

KolGruvan skrev:
Eller så kör du bort rosten med krull.  Sedan slipar ut . På med syraprimer och grund. Sedan färg och klarlack. Ja det finns många sätt.

Ursäkta men vad är "krull"?

/Benny

Hehe. Ja ja vet inte riktigt vad det heter egentligen så fick Googla . Roterande Grovrengörare . Perfekt att ta bort rost med smile

Jaja, då förstår jag vad du menar!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Patced77
29 mars 2019 · 3 Inlägg

Tack för tips.

Får bli bläster, sandpapper,  rostätare som även funkar som grund o sen lack. Möjligt lite spackel med.

jaka54
29 mars 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du tillgång till bläster så är naturligtvis det bästa sättet att få bort rost.

Lockwood
29 mars 2019 · 394 Inlägg

Det där är dödsdömt. För rostigt på ett utsatt ställe. Du kan så klart göra som det nämnts men det kommer inte bli en långvarig reparation. Rosten håller sig nog bort det 2-3 första åren men sen så när det väl "blommat ut" igen kommer det gå fort, igen... Är det en framskärm så är mitt råd är att köpa en ny, eller en begagnad helt rostfri skärm. Jag gissar även att rosten kryper rätt bra invändigt oxå, bubblorna man ser på den plana skärmytan kan i värsta fall tunnat ut plåten så mycket att det är små-små mikrohål i den, det är dödsdömt. Att byta plåten är det enda korrekta, om man vill ha en mer permanent lagning? Jag har dessvärre stor erfarenhet av liknande rostskador på bruksbilar, det längsta rosten hållits sig borta (helt) är dryga 5 år, men drygt 2 år efter det första tecknet på att det rostar igen så blev det i praktiken rosthål. Ett mer entusiastbetonat fordon som används i ringa omfattning klarar sig långt bättre om man lagar rost liknande denna, då pratar vi minst 10-12 år innan rosten eventuellt tittar fram igen, men då används bilen sparsamt mest vid torrt väder o står torrt inomhus,  året runt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang