Köpråd: Pendlingsbil i golfstorlek?

Tacos
29 mars 2019 · 7 Inlägg

Hej!

Jag har idag en Golf från -01 som börjar sjunga på sista versen så jag letar efter en ny bil.

Jag pendlar till jobbet varje dag ca 8 km enkel resa blandad körning. På helger kan det bli något mer med längre resor någon gång ibland så det vore trevligt om den känns okej att köra även på motorväg. Den jag har nu accelererar som en flodhäst och över 100 km/h kan man verkligen känna hur den lider.

Jag letar efter en bil i ungefär samma storlek, inte mindre utan i så fall hellre lite större. Den ska vara bränslesnål, ha låg skatt och vara trevlig att köra. Nyare modell än 2010 och jag vill helst inte betala mer än 100k för den.

Efter att ha hittat och i princip ha bestämt mig för en jättefin Golf från -15 som var skattebefriad i ett år till och sedan drygt 400 kr/år, låg förbrukning för bara 119k och sedan få reda på att den var såld samma dag jag kom dit (den hade stått där i nästan ett halvår) har jag tappat hoppet lite. Jag har till juli på mig då min nuvarande bil ska besiktigas då och inte kommer gå igenom.

Vad har ni för rekommendationer? Auris har jag provkört men var inte så imponerad. Jag har även tittat (men ej provkört) en Opel Astra sports tourer som var skön att sitta i och såg fin ut men det enda jag får höra av familj/kollegor är typ att Opel är skit och rostar, köp inte en sån.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2019 · 17 478 Inlägg

Golf kan var lite luriga då de drogs med en hel del problem motormässigt. Att bilen är servad varje år är viktigt men utesluter inte att de kan bli problem ändå.

Opel har jag inget att säga om.

Du var inte förtjust i Auris? De är pålitliga även om de inte kan sägas vara körglada.

Svårt. Men eftersom du kör en kort sträcka varje dag så blir bilen aldrig varm och slits hårt. Du ska inte köpa en diesel. Jag har haft samma problem ett par år och köpte till slut en gammal bil.

En liten bil med en liten motor får jobba mer och hinner bli varm fortare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tacos
29 mars 2019 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Golf kan var lite luriga då de drogs med en hel del problem motormässigt. Att bilen är servad varje år är viktigt men utesluter inte att de kan bli problem ändå.

Opel har jag inget att säga om.

Du var inte förtjust i Auris? De är pålitliga även om de inte kan sägas vara körglada.

Svårt. Men eftersom du kör en kort sträcka varje dag så blir bilen aldrig varm och slits hårt. Du ska inte köpa en diesel. Jag har haft samma problem ett par år och köpte till slut en gammal bil.

En liten bil med en liten motor får jobba mer och hinner bli varm fortare.

Jag kan ha blivit lite färgad av att säljaren till just den Aurisen kändes väldigt mysko och min magkänsla fick mig att dra mig ur i slutänden.

Den var väldigt bullrig och bromsen kändes "seg" men det fick jag höra att det också kan ha varit för att den stått så pass länge. Sen tyckte jag att den kändes lite trång på något vis invändigt, golfen jag har idag är väldigt luftig och rymlig.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2019 · 17 478 Inlägg

Man ska gå på magkänsla! Den hade stått länge... Nja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
29 mars 2019 · 6 570 Inlägg

Ford Focus? Går att få hyfsat ny för den summan.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2019 · 17 478 Inlägg

Det finns en sak man ska kolla upp: Att bilen inte är köpt på kredit. Vi har en tråd om detta just nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
29 mars 2019 · 3 329 Inlägg

Opel Astra är trevlig och brukar funka fint fint. Gärna 1.6,bra komfort och billig i drift samt billig i inköp.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 mars 2019 · 13 742 Inlägg

kanon nöjd med min polo 1.6tdi..  visst har det varit lite fel under det året jag ägt bilen men inga kostsamma fel  (bromsljuskontakt 400kr och en trycksensor till partikelfiltret 250kr). mest lite vw standard fel.  men går helt okej man kommer långt på en tank och dom är som en golf från 01 i storlek. eller bra nära..  kört kanske 3000mil på ett år med min.       ger 1100kr i skatt om året och man åker mycket billigare än med en bensinare  lång bytesinteravall på kamremmen 21k/10år

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
30 mars 2019 · 5 525 Inlägg

Golfarna funkar bra och TS verkar så gott som redan bestämt sig för en nyare Golf.
Köp bara inte en 1,4TSI av årsmodell 2005-2012 då dessa har den ökända kamkedjan som dyker upp massvis med artiklar om vid googling.

2013 kom Golf generation 7 byggd på MQB plattformen och då även med nya motorer.

Nya 1,4TSI har rem istället för kedja, dessa är pålitliga, bränslesnåla och går fruktansvärt tyst.

Euro6-diesel är även dom pålitliga men har ett märkligt motorljud pga vakuumpump i oljetråget.
Dock kör TS 8km enkel väg till och från jobbet så en diesel är ej att rekommendera om man vill slippa problem med igensatta partikelfilter.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
30 mars 2019 · 7 238 Inlägg

Tycker du ska ta och kolla in Suzuki´s breda sortiment.
Bättre bilar finns inte, sett ur kvalitet, driftsäkerhet och driftekonomi.
Men dom är inte så spännande, så därför har jag flera bilar(man vill ju meka lite också).
Av mina runt 130 bilar har 4 varit Suzuki.
En körd 11 år utan problem.
Nuvarande -06 hr jag endast bytt en postionslampa och radiostation på.

Tacos
30 mars 2019 · 7 Inlägg

Vad är det för skillnad på Opel Astra 1.4 och 1.6? Jag ser bara 1.4 överallt. Hur är Skoda Octavia? Jag kan absolut tänka mig något annat än Golf! Det är bara det att det är liksom Golf jag är van vid samt det pushas lite från mina föräldrar att Golf är bra bilar osv.. Jag har ett öppet sinne smile

Har hittat dessa och funderar på att åka och titta (om de finns kvar):
https://www.blocket.se/vasternorrland/O … =4&w=1
https://www.blocket.se/gavleborg/Skoda_ … =5&w=1
https://www.blocket.se/gavleborg/Opel_A … =5&w=1

Skodan såg fin ut men väldigt dyr. Jag vet att Golf är populära begagnatbilar och blir därför dyrare så då har min hjärna lätt för att inbilla sig att något annat i samma "prisklass" inte är lika bra.

Tack så mycket för alla svar förresten! Det är verkligen värdefullt när man inte kan så mycket själv smile

Senast redigerat av Tacos (30 mars 2019)

Sjostenen
1 april 2019 · 98 Inlägg

Jag kan slå ett slag för Seat Leon! Har själv en Leon från 2014 med 1.2l tsi som jag pendlar i. Trevlig bil som påminner väldigt mycket om Golf men till ett billigare pris. För +100k får du dessutom en relativt ny med en hel del rolig utrustning i! Förvånansvärt pigg för att vara en så liten motor och går mjukt och tyst om det är en sådan bil man är ute efter. Var dock noga med att kolla upp så att det är motorn med kamrem istället för kamkedja om du kollar på årsmodeller kring 2013-2014, nyare modeller ska vara kamrem på alla och därmed inte vara någon fara. (varit en del problem med gamla 1.2 tsi motorn).

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang