Nedslag på besiktning, glapp i styrled och halvljus fram sitter för lågt

peugan207
2 april 2019 · 1 Inlägg

Tjena, har en Peugeot 207 1.4+VTI årsmodell 2010, nyköpt (begagnad). Besiktigade den idag, och fick nedslag på följande:

Glapp i styrled (yttre, höger fram)
Okej. Om det är glapp, bör man köpa en helt ny styrled det första man gör eller ska man först kolla om det bara är något som går att dra åt ? Kanske säkrast att köpa en helt ny? I så fall ska det vara denna vad jag förstår:
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 8-61504sv#

Halvljus, höger sida, fram. Inställning för låg
Reflektorn liksom hänger och lämnar en glipa i hålrummet på någon centimeter vilket gör att det blir en diffus ljusbild. Detta har dessutom resulterat i att det har kommit in smuts på den sidan innanför själva ytterkåpan. Besiktningsmannen på Opus sa att han försökte fixa det, men lyckades inte. (Han ville väl inte lägga ner alltför lång tid på att försöka fixa till det). Han visste inte riktigt vad det berodde på. Det är ett par skråmor på lacken på den sidan, så förmodligen har den fått sig en smäll och reflektorn blivit skev på det viset. Vågar liksom inte börja bända och försöka räta upp lyktan det första man gör.

Så har ni några tips är det ytterst tacksamt

Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 april 2019 · 4 917 Inlägg

Den styrleden kan du få en ny för under 300 om du googlar .
Eller du vill hellre betala det dubbla?
Ang reflektorn så kolla med en billig mekverkstad om den går att rikta eller du måste köpa nytt.
Köpa nytt, då menar jag såklart beg från skroten..smile
Besiktningspappret från förra besiktningen har du väl sett ang reflektorn?

Senast redigerat av _- (2 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
2 april 2019 · 2 250 Inlägg

Styrled... skruvat.se

Är inte bara att skruva dit...

När jag byter, så mäter jag upp toe-in, som förmodligen är toe-out på din bil.

Om man bara byter, så blir hjulinställningen oftast fel, vilker bl a kan göra att däcken slits ojämnt.

Men om du inte är bekant med detta, så är det till att lämna bort, och då är det inte kostnaden för styrleden som är störst, utan verkstadsarbetet.

Senast redigerat av Meaganeowner (2 april 2019)

jaka54
2 april 2019 · 5 734 Inlägg

Hej!
Styrleden är lätt att byta men du behöver ha en avdragare (se Biltema) för att få bort den gamla styrleden samt göra en framvagnsinställning efter bytet.Du hittar säker billigare styrled på t,ex autopartsmarket i Riga. Har köpt därifrån ett tiotal gånger.

När det gäller lampinsatsen så skulle jag undersöka varför den hänger snett. den kan ju inte gärna ha suttit som den gör när bilen lämnade fabriken.

Senast redigerat av jaka54 (2 april 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang