Köpråd: Underredsbehandla eller inte?

DanMicke
6 april 2019 · 12 Inlägg

Fann att 'underredsbehandling' troligtvis får hänföras till 'Allmänt' och 'Köpråd' relaterar till köp av en tjänst.
Bara en öppen fråga som ni gärna få ge era personliga synpunkter på. Velar själv om det är värt pengarna, men ska försöka ge alla förutsättningar o förväntningar så tydligt som möjligt.

Har en Mazda MX5 NC1 2007 (Miata).
F.n. min enda bil och med hardtop och dubbdäck går den även vintrarna (södra Sverige).
Min plan är att ha den som bruksbil, men att hålla den i gott skick så länge som möjligt.

Vid senaste besiktningen (inga anmärkningar) gick jag med under och noterade att viss rost börjar komma. Inget 'farligt' men minns samtidigt hur man en gång fick svetsa balkar m.m. på sina gamla bilar. Har dock alltid köpt begagnat och inte funnit det så prisvärt att underredsbehandla dem. Men nu funderar jag trots allt då bilen är fräsch och jag tänkt behålla den länge.

Frågan är förstås som en sådan behandling biter på rätt sätt då ju viss rost finns efter 11 år på vägarna (på vintern med mig dock bara 4 år). Har dock hört med en firma som säger sig vara petiga med allt och som blästrar för att få ett så bra skydd som möjligt. Min verkstad menar mer att det troligen blir rost kvar och att behandlingen känns meningslös.

Så vad har ni för åsikt om detta? Gärna om någon har erfarenhet av liknande?

amazinjoey
6 april 2019 · 1 139 Inlägg

Visst kan de finnas i porerna...men behandla du får oftast garanti från rostskyddsfirman ifall de börjar rosta.

Plus mazda har typ 0 rostskydd

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 april 2019 · 4 917 Inlägg

Det finns något som heter rostomvandlare och varför inte prova detta.
Hagmans har väl någon dl till ca 130 kr.
Pensla på och se om det är något att ha.
Borsta bort all lös rost först..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
6 april 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Har du rost under bilen så är det ingen ide att underredsbehandla.
Först måste du blästra bort rosten ,sedan lacka med 2-komp lack, epoxy och sedan underredsbehandla.

Kajak
6 april 2019 · 15 Inlägg

Oavsett om du tar bort befintlig rost eller inte ska bilen dränkas i rostskydd det är min filosofi. En obehandlad bil löser upp sig som skorpor i ett glas vatten.

torsen
7 april 2019 · 7 238 Inlägg

Om JAG ägde en MIATA med ytrost, men inte gravrost, i övrigt fin, och som jag trivs med, skulle jag:

Vänta till våren när det blir lite komfortablare ur klimatsynpunkt = varmare.

Skrapa bort all lös rost och underredsbehandling med en spackelspade och stålborste - INTE BLÄSTRA.

Spreja på tunt rostskyddsmedel på hela underredet och låta det tränga in i alla plåtskarvar under.

"Försegla" plåtskarvarna med tjockt och vaxliknande rostskyddsmedel.

Eventuellt täcka "sprututsatta" partier med stenskottsskydd på sprejburk.

På detta sätt får du ett visst skydd som förlänger din MIATA´s livslängd till en hemul kostnad.

Skulle ABSOLUT INTE LÄMNA IN BIL PÅ EN ROSTSKYDDBEHANDLING som kan kosta mellan fem- och 10-tusen kronor.

B t w så har jag flera gånger varit spekulant på den lilla fina MIATA´n, men tyvärr har kroppskonstituonen inte medgivit tillträde till förarplatsen - men en dag så kanske...…….

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 april 2019 · 4 917 Inlägg

Där fick han många goda tips..
Undrar vilken metod han tar till sig innan det blir försent. .smile
För detta skulle ju  ha utförts för  sisådär en 12 år sedan..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
7 april 2019 · 9 296 Inlägg

Jisses Jaka...

Självklart är det meningsfullt. Kryp under bilen beväpnad med 2-3 sprayburkar tectyl varje år. Tectyl suger in i rostporerna och stoppar upp/försenar vidare rostangrepp. Länge!

Sedan kan du ju absolut kosta på bilen en sådan behandling där en firma går in i balkarna och rostskyddar där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
7 april 2019 · 876 Inlägg

caromania skrev:
Jisses Jaka...

Självklart är det meningsfullt. Kryp under bilen beväpnad med 2-3 sprayburkar tectyl varje år. Tectyl suger in i rostporerna och stoppar upp/försenar vidare rostangrepp. Länge!

Sedan kan du ju absolut kosta på bilen en sådan behandling där en firma går in i balkarna och rostskyddar där.

Rostskyddet stänger inne fukten i balkar mm och rosten äter innifrån. Vaxet som finns från fabriken räcker mer än väl.

Senast redigerat av candyweiss (7 april 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 april 2019 · 4 917 Inlägg

Ja du milde, nu hamnade vi i ett dödläge igen, typ skruvar och muttrar..
Hur kommer vi nu vidare på bästa sätt som trådstartarn vill ha det..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2019 · 17 478 Inlägg

Min bil var uppsvetsad och rostskyddad under 2016. Enligt besiktningen så hade hon sett bilar som var 25 år yngre i betydligt sämre skick... Ett rostskydd behöver inte kosta mer än 1-2k om någon kan göra detta "Efter arbetstid" på en mindre verkstad *host*

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
7 april 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Jag säger inte att man ska lämna in bilen  för att rostskyddsbehandling. Vad jag säger är att om man inte tar bort ALL rost så kommer rosten tillbaka snabbt som attan!
Och det ända sättet att helt ta bort rost snabbt är att blästra. Lägger man på techtyl och liknande på rost, om aldrig så lite rost, så kommer rosten snabbt tillbaka.

torsen
8 april 2019 · 7 238 Inlägg

candyweiss skrev:
Rostskyddet stänger inne fukten i balkar mm och rosten äter innifrån. Vaxet som finns från fabriken räcker mer än väl.

I princip har du rätt, men det gäller att behandla när bilen är absolut torr, naturligtvis!!!!!!

DanMicke
8 april 2019 · 12 Inlägg

_- skrev:
Där fick han många goda tips..
Undrar vilken metod han tar till sig innan det blir försent. .smile
För detta skulle ju  ha utförts för  sisådär en 12 år sedan..

Du fick fakta men kunde tydligen inte läsa. Bara åstadkomma ett förargligt inlägg. Vaste of space!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 april 2019 · 4 917 Inlägg

Jag har aldrig skrivit något inlägg BARA för att förarga någon, utan är mer än villig till att både tipsa och hjälpa till med min ynka vetskap.
Kolla gärna mitt första inlägg om rostomvandlare från hagmans. .
Däremot så vill säkert vi som skrivit svar här gärna veta vilka av tipsen du kommer att använda.smile
Jag har själv en 20 år gammal bil och vet därför hur du tänker angående den förbaskade rosten. .

Senast redigerat av _- (8 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
8 april 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Tyvärr är rostomvandlare inte något som fungerar i längden. Rostomvandlaren "tar bara bort" översta skicktet av rosten och lägger sig sedan som en hinna över alltsammans. Under så fortgår rostandet!
Den enda kemsiska produkt som funkar, om än med mycket stålborstande ,är Corrostabil rostborttagare. Den tar bort rosten men man är tvungen att pensla på i omgångar med mycket stålbortande emellan och det tar dagar att få bort alla rostporer. Vill man snabbt ha bort all rost och är det stora ytor vi snackar om är den därför inte lämplig.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 april 2019 · 4 917 Inlägg

Min riskokare har fått smaka på rostomvandlaren i 20 år..
Och besiktningen har inget fult sagt ännu..smile
Jag är nästan sugen på att lägga in en bild av undersidan av kärran här..
Och rostbrun är den inte, utan svart..

Senast redigerat av _- (8 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang