Trasig bil efter garanti jobb... slump?

Myzz
8 april · 2 Inlägg
#1

Hej!

Jag behöver lite hjälp här.
I vintras vart min bil påkörd och fick en buckla i bagageluckan. Detta lämnades förra veckan in på Hedin bil i Akalla och man skulle enbart byta bakluckan.

Nu 1,5 vecka senare får jag info att jag kan hämta bilen.

Jag åker dit och hämtar nyckeln och sätter mig i bilen och känner att bromspedalen känns konstigt. Jag startar och lägger i 1an men kommer inte iväg det var som att handbromsen var i fast den inte var det. Det gick inte att komma loss.

Jag går in igen i kassan och säger att det inte går att köra, personalen kommer ut och testar och bilen rubbar sig inte trots att han trycker på rätt bra. Baken är helt låst. Sen lossnar ena däcket och han trycker på. Ena hjulen är fortfarande fast och han gasar på och det blir slår efter däcket som är fast. Sen släpper både hjulen och han kör en kort sväng och ställer bilen och säger att jag inte kan köra då bromsarna är paj och verkar gamla och bör bytas och att ABS lampan lyser + ett klonkande ljud hördes när han körde.

Han tyckte jag skulle ringa in imorgon och be service kolla på det och köpa nya bromsar.....

Är det en slump eller försöker dom blåsa mig ?

Bilen är 10 år men bromsarna har inte strulat och funkade felfritt när jag lämnade in bilen. Så det känns sjukt lurt att just nu har allt pajat. Antingen är det bara en slump men som sagt allt funkade när jag lämnade in bilen och nu lyser lampor och det går inte att köra. sad

Hur ska man agera här?

Mack Forum- och sitemoderator
8 april · 24 282 Inlägg
#2

Är absolut ingen expert, men är det inte bara så enkelt att bilen har stått ett tag på samma ställe, och skivorna då har fått en beläggning av ytrost, varvid de helt enkelt har fastnat i klossarna?
Så när du skulle iväg så satt de fast, och personalen fick lös bilen men det som nu klonkar är beläggningen på skivorna som fortfarande sitter kvar?

Bara spekulerar..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
_- Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 april · 3 256 Inlägg
#3

Bilen måste ha stått ett tag med handbromsen åtdragen..
Varför ringer man inte direkt efter avslutat arbete..?
Eller har man gjort arbetet utomhus utan att ha flyttat bilen..

Senast redigerat av _- (8 april )

jaka54
8 april · 2 907 Inlägg
#4

Och varför kör man så våldsamt när man märker att hjulen sitter fast!
-Amatörmässigt! Klart de ska fixa bromsarna gratis när de kört sönder dem!

torsen
8 april · 3 052 Inlägg
#5

Vet inte vad det är för bil och hur parkeringsbromsen fungerar.
Men är det som så att bilen har skivbromsar med små bromsbackar i den delen av skivorna som är utformade som trumbromsar, så kan det vara som så att det limmade bandet släppt från backen och roterat med tills de kommit i kläm mellan trumman och det andra bromsbandet.
En teori.
B t w så borde inte bromspedalen "kännas konstig" om fenomenet är relaterat till parkeringsbromsen.
Berätta gärna i tråden vad som felade bilen.

Brådhis * Voff voff *
9 april · 4 586 Inlägg
#6

Prova att köra en sväng försiktigt. Satt bromsarna så pass att dom släpade låst hjul på asfalt kan det ju vara rätt rostiga skivor med märken efter klossarna, det slits bort. Dom "märkena" kan ju också vara det klonkande ljudet...

ABS-lampan bör slockna när du kommer upp i fart (oftast över 35-40 km/h) första gången förutsatt att felet inte är permanent.

Så... Inte säkert att det är något direkt fel. Egentligen. Bromsarna borde han dock lossat på annat sätt än att "busköra", men men...

//Brådhis

EDIT: Att pedalen kändes skum är sannolikt för att bromsen satt en smula fast då. Troligen har bilen ifråga handbroms och färdbroms på samma belägg. Prova att dra åt handbromsen med foten på bromsen så känner du att det händer något.

Senast redigerat av Brådhis (9 april )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
CCRobin
9 april · 530 Inlägg
#7

Det med abs lampan borde höra ihop med att hjulet inte snurrade fast han körde iväg, då får den signal från andra givare att den rör sig men inte på ett hjul = felkod. Borde försvinna av sig själv vid nästa omstart och om man kör lite

Myzz
10 april · 2 Inlägg
#8

Hej alla smile tack för alla svar

Jag åkte tillbaka till Hedin bil och testade bilen igen

Det gick skapligt segt i början men hjulen snurrade iaf denna gång och efter en kort bit lossnade det och rullade på som vanligt.
Samma med lamporna så fort man kom upp i lite fart försvann dom.

Så det var nog slump att det hände just då. Bilen har stått längre än de få dagar den var på verkstaden så det kändes väldigt konstigt att det satt så hårt som det gjorde på kort tid. Men det är nog verkligen dax att se över bromsarna smile

torsen
11 april · 3 052 Inlägg
#9

Hur känns handbromsspaken?
Går den lätt tillbaka?
Om ändring sedan du senast brukade bilen kan det vara vajrarna som kärvar.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang