Köpråd: Trillingbil -09.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april · 11 729 Inlägg
#1

Lite sugen på en 107/C1/Aygo från -09. Har en på gång. Jag har bara kört dessa som nya bilar så kan man köpa en sådan som rullat 11500 mil? Ska pendla korta sträckor med...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Presidento Of World
9 april · 2 463 Inlägg
#2

Hade en C1 I somras. Kopplingskit skall vara bytt innan köp. Se upp med skrapande växellåda. Bra och snabb värme annars vid kallt väder och kall ac när det funkar.

Min hade gått 10 000mil och alla "fel" var åtgärdade redan då. Var en 2012..

Presidento saknar signatur
Presidento Of World
9 april · 2 463 Inlägg
#3

Edit; noll komfort men på din korta sträcka så spelar det ingen roll.. Går billigt..

Presidento saknar signatur
torsen
9 april · 3 052 Inlägg
#4

Enligt f d ägare mycket opålitliga beträffande elsystemet.
Robotiserade manuella växellådan olidlig enligt flera ägare(och mig).
Har själv kört en dito med skräckblandad erfarenhet.
Finns mycket bättre bilar än trillingarna.
Avråder.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april · 11 729 Inlägg
#5

torsen skrev:
Enligt f d ägare mycket opålitliga beträffande elsystemet.
Robotiserade manuella växellådan olidlig enligt flera ägare(och mig).
Har själv kört en dito med skräckblandad erfarenhet.
Finns mycket bättre bilar än trillingarna.
Avråder.

Denna är manuell.

Tja, Finns fler kälkar till salu för 25-30k. Helst automater men de är oftast dyra i skatt/drift.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
torsen
10 april · 3 052 Inlägg
#6

Manuell är, efter vad jag erfarit, inte så vanliga, i alla fall inte i Citroen-version.
De flesta defekter har, efter vad jag hört, varit relaterade till "automatlådan".
En av sönerna hade en "automat-Toyota".
På den var jag med och letade elfel.
Mycket vanligt med jordfel för flera komponenter.
Demontera stomanslutningar, putsa, smörj med aluminiumfett och återmontera var melodin.
Annars är komforten som i en EU-mopedbil - men billigare.
Finns en del att läsa om Citroenversionen av Trillingen på Citroenakuten.

Presidento Of World
10 april · 2 463 Inlägg
#7

torsen skrev:
Manuell är, efter vad jag erfarit, inte så vanliga, i alla fall inte i Citroen-version.
De flesta defekter har, efter vad jag hört, varit relaterade till "automatlådan".
En av sönerna hade en "automat-Toyota".
På den var jag med och letade elfel.
Mycket vanligt med jordfel för flera komponenter.
Demontera stomanslutningar, putsa, smörj med aluminiumfett och återmontera var melodin.
Annars är komforten som i en EU-mopedbil - men billigare.
Finns en del att läsa om Citroenversionen av Trillingen på Citroenakuten.

Finns många manuella, min var det och på dom är koppling en svaghet så bör vara åtgärdad innan köp. Jag gillade min vid korta sträckor men vid körning längre än 2 mil enkel var det jobbigt..

Presidento saknar signatur
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april · 11 729 Inlägg
#8

Det löste sig. Bilen blev såld innan jag hann komma och titta själv. De flesta är dock manuella då de enbart såldes med detta från början.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang