Bromspedal med lång slaglängd och reducerad bromskraft

roedluvan
3 april · 30 Inlägg
#1

Skoda Fabia 1,2 årsmodell 2007
23800mil

Felet började med att jag åkte med bilen hemifrån till ica (8minuter bilfärd) stannar på Ica och bromsarna fungerar.
När jag kommer ut från Ica och kör iväg upptäcker jag omedelbart att bromspedalen går att trycka nästan ner i golvet samt att bromsarna nästan inte tar.

Symptomen är som nämnts:
Bromspedal går nästan ner till golvet, bromsarna tar endast på en krets verkar det som. Med det är inte konstant samma krets som inte tar.
Om jag bromsar kraftigt två-tre gånger i snabb följd får jag tillbaka trycket i pedalen och bromsarna tar som de ska. men detta övergår snabbt till att pedalen går att trycka i botten och bromsverkan försvinner.
ABS funkar, smattrar i bromsarna när jag bromsar på grusväg.

Vad jag har gjort:
Bytte till en ny huvudbromscylinder & luftat.
Bytte till en begagnad ABS enhet & luftat, denna gång med vacuumsugning vid oken.
Lämnade in bilen på MECA verkstad där de luftade ABS-enheten med diagnosverktyg, samt felsökning. (Kostade 1900kr :0)
Enligt felsökning berodde felet på slitna klossar fram.
Bytte bromskivor och klossar fram.

Trots detta kvarstår exakt samma fel som från början. Pumpar jag upp tryck med motorn avstängd så sjunker inte pedalen vad jag kan känna. Startar jag motorn så sjunker pedalen.
Jag har testat att ha handbromsen åtdragen ett par klick medans jag kör utan förbättring.

I min fantasi så kan lång slaglängd bara bero på:
1: Luft i systemet (komprimerar luften)
2: Internläckage i huvudbromscylinder eller ABS-block.
3: Extrentläckage

Luften ska enligt MECA vara borta, Huvudbromscylinder och ABS blocket är bytt, sannolikheten att dessa har samma fel som original diton känns osannolikt? Extrenläckage borde ge minskad mängd olja i behållaren samt oljedropp, det har jag inte.

Vad kan jag göra?

zemet
3 april · 3 366 Inlägg
#2

En kompis råkade ut för samma sak på VAG verkstaden med sin polo.

Dem hade problem med luftverktyget och/eller inkompetent personal.

Dem försökta få honom att tro att felet berodde på rostiga bromsskivor.
Så typ samma som MECA försöker lura i dig.

Jag tror inte dem fått bort all luft ur systemet.

jaka54
3 april · 2 970 Inlägg
#3

Hej!
Har du luftat kopplingens slavcylinder? För du har väl samma vätska till både bromsar och koppling?!
Föreslår att du luftar på det "gamla hederliga sättet" med manuell nedtryckning a bromspedalen...och ser om det hjälper men tänk på att lufta kopplingens slavcylinder först.

roedluvan
3 april · 30 Inlägg
#4

Är tyvärr den magkänslan jag också har hmm
Tråkigt att åka tillbaka och be dem lufta igen på goodwill då jag inte kan bevisa att det är luft i.
Funderar på att åka till Skoda och fråga ved de tror. samt vad de tar för att lufta.

Jag har även googlat lite och det verkar som att Skodor med ABS/EPS måste trycksättas under luftningsfasen för att få ut all luft. Det är något jag är mycket tvivelaktig till att de gjort.
Eftersom när han motiverade priset för luftningen så var den baserad på två mekaniker en som satt i  bilen och en som stod under.

roedluvan
3 april · 30 Inlägg
#5

jaka54 skrev:
Hej!
Har du luftat kopplingens slavcylinder? För du har väl samma vätska till både bromsar och koppling?!
Föreslår att du luftar på det "gamla hederliga sättet" med manuell nedtryckning a bromspedalen...och ser om det hjälper men tänk på att lufta kopplingens slavcylinder först.

Jag har faktiskt inte luftat den. Den verkar ha en slang som är anluten till samma oljereservoar som brom men i ovankant på oljenivån.
Antog därför att den inte var en del av själva bromskretsen. men jag testar att luft den ikväll.

zzr94092
3 april · 2 733 Inlägg
#6

Vad skulle kopplingen ha med bromsen att göra??

caromania Forummoderator
3 april · 7 753 Inlägg
#7

zzr94092 skrev:
Vad skulle kopplingen ha med bromsen att göra??

De delar iofs system men att luft i kopplingen skulle nå bromsarna är så vitt jag förstått praktiskt omöjligt pga konstruktionen. Såvida inte bilen varit upp och ner...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
3 april · 4 216 Inlägg
#8

Skadar inte att byta bromsvätska i kopplingen men det är garanterat inte problemet då dom endast delar behållare. Bromsen är ett separat system så när som på burken men luft kan inte gå från koppling till broms då eventuell luft stiger upp över ytan.

Låter som luft eller lekage på din beskrivning. Om dom har luftat så bör dom fyllt på bromsvätska så kanske är därför nivån uppfattas som oförändrad.

Skulle kunna bero på slitna bromsbackar bak i kombination med kärvande eller trasig justering. Att kolvarna helt enkelt går tillbaka för långt så att huvudbromscylinderns volym ej räcker till för att trycka ut backarna på ett pump. Sen när du pumpar några gånger så åker dom ut för att sedan gå tillbaka till innersta läget.
Om du har bromstrummor bak dvs.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
zzr94092
3 april · 2 733 Inlägg
#9

TS skriver att han har dragit hb, så bakbromsarna kan vi nog utesluta..kolvarna i bromscylindern bak har en fjäder mellan sig så dom går inte "tillbaka "

roedluvan
3 april · 30 Inlägg
#10

Felet uppstod för 2månader sedan. Jag har pumpat mycket samt kört med bilen under någon vecka.
Under denna period har nivån inte minskat.

Jag funderar på att köpa ett lock med luftnippel och trycksvärta bromssystemet för att försöka pressa ut eventuell luft.
Jag återkommer om det ger något.
Annars åker jag till Skoda och kollar vad de tror.

zzr94092
3 april · 2 733 Inlägg
#11

Kör inte i för högt tryck i burken bara,blir så kladdigt om den spricker/sprängs!!

torsen
4 april · 3 144 Inlägg
#12

zzr94092 skrev:
Kör inte i för högt tryck i burken bara,blir så kladdigt om den spricker/sprängs!!

Med för högt tryck hoppar locket av!!!!
Gissa hur jag vet?????

Besök en plockbilsskrot och konfiskera ett lock med samma diameter och gänga från någon bil.
Montera en bilventil i locket.
Tag slangarna från två "punkasprejburkar".
Punkasprejburkar kan/brukar finnas i bilar på skrotarna.
Förläng mellan dem med lämplig slang.
Anslut slangen mellan reservhjulet och ventilen i det nya/moddade locket.
Skruva på försiktigt så du inte får för högt tryck.
Så har jag lyckats med äldre bilar utan ABS-bromsar.

Men gäller det bil med ABS-bromsar måste man nästan undantagsvis använda "sugmetoden" för att få luften ut ur ABS-blocket.
ABS-blocket är i regel högsta punkten i ett ABS-bromssystem.
Följaktligen söker sig luften upp dit - analogt med luftbubblan i en libell(i ett vattpass).

Men glöm för allt smör i Småland inte att se till att det hela tiden finns tillräckligt med bromsvätska i behållaren.

mb_pucken
4 april · 4 216 Inlägg
#13

torsen skrev:

zzr94092 skrev:
Kör inte i för högt tryck i burken bara,blir så kladdigt om den spricker/sprängs!!

Med för högt tryck hoppar locket av!!!!
Gissa hur jag vet?????

Besök en plockbilsskrot och konfiskera ett lock med samma diameter och gänga från någon bil.
Montera en bilventil i locket.
Tag slangarna från två "punkasprejburkar".
Punkasprejburkar kan/brukar finnas i bilar på skrotarna.
Förläng mellan dem med lämplig slang.
Anslut slangen mellan reservhjulet och ventilen i det nya/moddade locket.
Skruva på försiktigt så du inte får för högt tryck.
Så har jag lyckats med äldre bilar utan ABS-bromsar.

Men gäller det bil med ABS-bromsar måste man nästan undantagsvis använda "sugmetoden" för att få luften ut ur ABS-blocket.
ABS-blocket är i regel högsta punkten i ett ABS-bromssystem.
Följaktligen söker sig luften upp dit - analogt med luftbubblan i en libell(i ett vattpass).

Men glöm för allt smör i Småland inte att se till att det hela tiden finns tillräckligt med bromsvätska i behållaren.

Det kan även säga plopp plask dropp, sen står man där med sprucken behållare och bromsvätska över halva bilen :-) gissa hur jag vet ;-)
Vissa behållare ger sig redan vid 1-2bar :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
jaka54
4 april · 2 970 Inlägg
#14

Hej!
Så kan det nog vara men bromsbehållaren i min gamla Audi 100 har faktiskt tålt 3bar från däcket utan problem de gånger jag luftat mina bromsar (de senaste 10 -15 åren)

roedluvan
20 april · 30 Inlägg
#15

Jag har nu testat att trycksätta behållaren med 2 bar. Sedan har jag luftat alla cylindrar. Dock ingen skillnad.

Jag åkte tillbaka till verkstaden där jag hade bilen inlämnad (Meca verkstaden i Södertälje)för att höra om de verkligen kört med övertryck och serviceprogram.
Han säger att de självklart gjort det.
Att de trycksatt med en oljepump som pumpar in olja i behållaren.

När jag berättade att Skoda är ganska säker på att det är luft kvar i systemet så fick jag snabbt svaret att de är fullbokade  ända in i maj. Så en goodwill har de inte tid för. De kan om de kommer ihåg, ringa mig om de har lugnt en dag.
Jag tycker att denna firma verkar vara en skojarfirma.

Vet inte vad jag gör nu. Lämna in på Skoda för luftning för 1980kr?

roedluvan
20 april · 30 Inlägg
#16

Nått jag inte blir klok på är:
Om jag har luft i ABS enheten på grund av att den inte öppnar nån ventil.
Borde jag inte då få ur all luft utanför denna ventil. Och då borde pedalen kännas 100% bra tills denna ventil öppnar   och släpper på den luft kontaminerade volymen?

xXSammy
20 april · 5 702 Inlägg
#17

Har ett svagt minne av en liknande symptom på en Ford Transit.

Där hade ena bromsoket bak gått sönder, läckte invändigt. Tror det upptäcktes när handbromsen provades (Armen rörde på sig men kolven åkte knappt ut jämnt emot andra sidan)

Hon/Henne
torsen
20 april · 3 144 Inlägg
#18

[b]

roedluvan skrev:
Skoda Fabia 1,2 årsmodell 2007
23800mil

Felet började med att jag åkte med bilen hemifrån till ica (8minuter bilfärd) stannar på Ica och bromsarna fungerar.
När jag kommer ut från Ica och kör iväg upptäcker jag omedelbart att [b]bromspedalen går att trycka nästan ner i golvet samt att bromsarna nästan inte tar.

Symptomen är som nämnts:
Bromspedal går nästan ner till golvet, bromsarna tar endast på en krets verkar det som. Med det är inte konstant samma krets som inte tar.
Om jag bromsar kraftigt två-tre gånger i snabb följd får jag tillbaka trycket i pedalen och bromsarna tar som de ska. men detta övergår snabbt till att pedalen går att trycka i botten och bromsverkan försvinner.
ABS funkar, smattrar i bromsarna när jag bromsar på grusväg.

I min fantasi så kan lång slaglängd bara bero på:
1: Luft i systemet (komprimerar luften)
2: Internläckage i huvudbromscylinder eller ABS-block.
3: Extrentläckage

Vad kan jag göra?

[/b][/b]

För mig framstår problemet solklart som defekt/läckande bromsservo, alternativt defekt/läckande vacuumslang mellan insugsrör och bromsservo!
1. Är tomgången "orolig"?
2. Hur reagerar motorn på att du under tomgång trampar ner bromspedalen?
3. Märks tydlig förändring av tomgångsvarvtalet då bromspedalen nedtrampas?

Kan du svara JA på närmast ovanstående frågor har du lokaliserat problemet/felet.

Återkom gärna och berätta vad du har gjort och vad det resulterat i.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 april · 9 693 Inlägg
#19

säker på att inte en hjulcylinder bak gått åt skogen läcker ju inga mängder därifrån heller..  är ju ett vanligt fel.  eller har du skivor? min 06 hade trummor.

är ju lätt att kolla  riv av hjulen leta på den automatiska spännaren tryck upp den och lyft av trumman och kolla om det ser blött ut.    när dom läcker lite så brukar bromsen bli svampigare och svampigare när tiden går..   brukar gå att lufta så blir dom bra en stund. men det är på bilar där det smygit sig fram men dom kan ju paja lite snabbare än så.. det är ju inte direkt ovanligt att handbromsen fastnar i utspännt läge och trummorna går varma och dödar hjulcylindern

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
torsen
20 april · 3 144 Inlägg
#20

Appropå "svampigare" bromsar så kan det vara corden i bromsslangen/slangarna som brustit mer eller mindre.
Kan då uppstå en "bula" som blir större ju mer/hårdare man trampar på bromspedalen.
Låt någon "stå" på bromspedalen medans du söker efter "bulor" på slangarna.

Men du har inte svarat på förslaget i mitt inlägg ovan = vacuumläckage i "burken" eller slangen mellan "burken" och insugsröret.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang