Köpråd Audi a5

stoonemanu
2 maj 2019 · 19 Inlägg

Hej. Är ute efter en pigg och rolig bil nu till sommaren. Kollar på en Audi a 5 tfsi v6.(2008-2010) Men undrar lite om det är en pålitlig bil? Eller om diesel v6 är bättre?
Eller finns det andra bättre bilar runt 100.000

Någon som har eller haft en sån få gärna berätta lite. Tack på förhand. smile

zemet
2 maj 2019 · 4 041 Inlägg

Varför vill du ha en stor framtung fwd bil om du vill ha något piggt och roligt?

Finns många andra bättre bilar. Vill du ha tysk premium hade jag tittat på BMW 3 serie eller MB istället.

Jag skulle inte säga att Audi är speciellt kända för att vara pålitliga. Däremot kända för att kosta en hel del både i service och reparationer.  Min kompis betalde 8200 kr för en service med olja, filter och tändstift till sin 1,8T audi A4a hos aukt verkstad.

Lite info om hans bil: kolvar och vevstake mm byttes vid 9K mil pga extrem oljekonsumtion(goodwill), 15K mil hoppade kamkedjan. Audi tog inget ansvar för detta trots att bilen var fullservad på Audiverkstad. 18K mil så gick växellådan åt helvete. Nu står den och väntar på att vi skall riva och byta/laga växellådan. 2015 års modell alltid fullservad av Audi.

Jag hade inte köpt Audi i den prisklassen om det inte är så att det är typ din drömbil. Det finns gott om andra bättre alternativ.
Kolla lexus kanske?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
stoonemanu
2 maj 2019 · 19 Inlägg

Jag förstår. Hörde också att det brukar va massa fel med den generationens audi. Mercedes c350 amg kanske skulle va en mycket bättre alternativ.

Senast redigerat av stoonemanu (2 maj 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang