Tankade 335d med 50L spolarvätska

sNileZ
26 april 2019 · 12 Inlägg

Gjorde nyss en liten miss. Råkade tanka i 50 liter spolarvätska i bränsletanken (ska vara diesel) och efter det gick bilen på tomgång tills den dog (va borta max 5 min) och när jag kom tillbaka va den död.

Stora fråga konsekvenser av detta?

BMW 335d (2008)
zleepy Trucker
26 april 2019 · 1 391 Inlägg

Låter dyrt iallafall, typ tömma tanken, rengöra pumpen, och kanske kolla över motorn, har du feltankningsskydd i din försäkring? Använd det isf!

Sen måste jag fråga.. hur sjutton kunde du tanka fel, spolarvätska har ju ett helt annat handtag med jordens mesigaste slang, inte ens i närheten av bensin/diesel slang/handtag ?

(mest nyfiken hur man lyckas)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
sNileZ
26 april 2019 · 12 Inlägg

zleepy skrev:
Låter dyrt iallafall, typ tömma tanken, rengöra pumpen, och kanske kolla över motorn, har du feltankningsskydd i din försäkring? Använd det isf!

Sen måste jag fråga.. hur sjutton kunde du tanka fel, spolarvätska har ju ett helt annat handtag med jordens mesigaste slang, inte ens i närheten av bensin/diesel slang/handtag ?

(mest nyfiken hur man lyckas)

Tankade inte på en vanlig mack om man säger som så. Samma handtag till alla drivmedel och tillbehör.
Bilen är avställd och oförsäkrad

BMW 335d (2008)
caromania Forummoderator
26 april 2019 · 9 296 Inlägg

Greta undrar varför bilen stod på tomgång (och du var borta)?

Men. Egentligen är det nog så enkelt som att bilen går inte på spolarvätska, utan allt måste ur, sedan tanka rätt och köra. Kanske går halvtaskigt någon tank men sedan borde det funka. Ovan skrivna råd från Zleepy låter kloka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
26 april 2019 · 9 296 Inlägg

Eh... varför åker du med en avställd och oförsäkrad bil och tankar??? Fel dessutom.

Och vad är en ”ovanlig mack”?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
sNileZ
26 april 2019 · 12 Inlägg

Tack för lite hopp


Bilen har inte åkt runt utan står på inhägnat område (Garaget)

BMW 335d (2008)
zzr94092
26 april 2019 · 4 385 Inlägg

Töm tanken,byt filter, tanka rätt och ha i en skvätt 2T olja.... ev,lossa på spridarrören och vrid på "tändningen" ett antal ggr,För du har väl en elpump i tanken/under bilen...Så här har vi gjort på jobbet när husbilsägare tankat bensin av misstag...

fridasbabe
2 maj 2019 · 104 Inlägg

Dieselpumpar gillar verkligen inte något annat än just diesel, om den skär sig har du stora kostnader! Jag vet helt ärligt inte vart man ska börja. Men starta för fan inte bilen! Se till att tömma rör och tank fram till pumpen!

Kör farmors racing bil...
zzr94092
2 maj 2019 · 4 385 Inlägg

Bilen stog och gick medans den tankades med spolarvätska och stannade spolarvätska kom in i motorn.skriver TS i sitt första inlägg..
Till TS gör som jag skrev för ett par inlläg sedan,kommer att funka....

mb_pucken
2 maj 2019 · 5 087 Inlägg

Risken finns att högtryckspumpen inte alls gillar att pumpa spolarvätska eftersom det smörjer väldigt dåligt.

Lagade för länge sedan en Kia diesel som blivit tankad med etanol. Vid byte av bränslefilter så upptäcktes metallspån i filtret vilket hade spridit sig till hela bränslesystemet. Var spån i spridare, bränslerör, tank osv. Inte alls billigt..

Skulle definitivt hålla koll efter just spån i filter osv utifall något tagit skada.
Bensin brukar pumpar osv klara.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang