Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Low
11 juni 2019 · 2 561 Inlägg
#1941

viccoA skrev:

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

Som sagt, förnyelsebar energi både hos Tesla och Nissan. Hur mycket koldioxid går det åt att tillverka Mercedesen? Den uppstår inte ur tomma intet. Hur mycket koldioxid går åt för att utvinna, tillverka och transportera en liter bensin?

Hur mycket koldioxid går det åt för att utvinna, transportera, tillverka, transportera, återvinna och återigen transportera tillverka och transportera ett batteri på säg ca 300kg mm mm mm?
Många mil med transporter blir det garanterat. Kanske transporterna sker med ellastbil och elflyg big_smile

Antal ton co2 att tillverka en ny fossil bil:
6 ton CO2e: Citroen C1 (snikmodell)
17 ton CO2e: Ford Mondeo (mellanutrustad)
35 ton CO2e: Land Rover Discovery (fullutrustad)

Antal ton C02e att tillverka ny elbil:
ca 7,3 ton C02e Nissan LEAF 40kwh enligt Nissan, enligt IVL ca 4-6 ton CO2e enbart för batteriet, IVLs studie har man dock skrattat gott åt internationellt då det verkade vara en del snabba slutsatser i den.
(Nissans fabrik går idag på helt förnyelsebar energi, precis som Teslas. Teslas batterier sägs dock vara bättre då de använder förnyelsebar energi i hög grad i tillverkningen (kanske inte i hjullastaren i gruvan osv)).
Det är svårt med kompletta co2e analyser för man kan hålla på i oändligheten och räkna, men grovt överslag sägs ovan stämma.

Vi förbränningen av 1 liter bensin blir det ca 2kg co2, det går i snitt åt ytterliggare ca 30-40% mer co2 att framställa, förflytta bensinen (från råolja), dvs ca 2,8kg co2 per liter olja.

Om du driver din elbil på förnyelsebar energi sägs den ha ett nollutsläpp men det stämmer inte, lokalt är utsläppet noll, men tex kraftverksdammen är byggd av betong som släpper ut mycket co2 vid tillverkningen osv. I Sverige är energimixen för en elbil gynnsam i co2 sammanhang, drivs den däremot med el från brunkol blir det tråkigare (ca 30% bättre än bensinbil per km).

Så står man i valet och kvalet mellan en ny elbil eller ny bensinbil är valet enkelt. Handlar det om att behålla sin gamla bil eller inte så beror det på hur mycket man kör osv.
Nu pratar vi dessutom bara co2, en förbränningsmotor släpper ut en massa annat bråte som en elbil inte gör efter den är tillverkad.

Intressant dock skulle man vilja se fler:
Antal ton C02e att tillverka ny elbil:

M123
11 juni 2019 · 962 Inlägg
#1942

Ivel skrev:

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

En begagnad Leaf av första generationen går nog kring 10 mil, en ny Leaf går ca 25-35 mil på en laddning, dessutom gör den nya 0-100 under 7 sekunder, det gör inte många "tråkiga småbilar".

Kul, kommer att bli mängder med söndagsbilister i trafiken som snålkör för att batteriet ska hålla längre. Kan tänka mig att många kommer att hålla 70km/h på 100km/h-vägar. Irritation, irritation, irritation, olyckor, olyckor.

Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor.

Nej.
https://www.mestmotor.se/automotorsport … dsolyckor/

Nu hoppas jag att Mod låter länken vara då den är av betydlig art då den motsäger myt och istället framhäver faktisk fakta.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
11 juni 2019 · 962 Inlägg
#1943

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor.

Nej.
https://www.mestmotor.se/automotorsport … dsolyckor/

Nu hoppas jag att Mod låter länken vara då den är av betydlig art då den motsäger myt och istället framhäver faktisk fakta.

Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor.
Exempel: vid 50km/h blir konsekvenserna av en olycka mildare än om hastigheten var 100km/h. Överens om det?

Du länkar till något som handlar om hastighetsbegränsningar och folks oförmåga att följa dom eller respektera de som inte vill köra så fort det är tillåtet vilket genererar olyckor pga bristande uppmärksamhet hos förarna, det är en helt annan sak.

"Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor"
Skrev du...

Svaret är inte svart eller vitt om du läser artikeln.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
11 juni 2019 · 962 Inlägg
#1944

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor.
Exempel: vid 50km/h blir konsekvenserna av en olycka mildare än om hastigheten var 100km/h. Överens om det?

Du länkar till något som handlar om hastighetsbegränsningar och folks oförmåga att följa dom eller respektera de som inte vill köra så fort det är tillåtet vilket genererar olyckor pga bristande uppmärksamhet hos förarna, det är en helt annan sak.

"Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor"
Skrev du...

Svaret är inte svart eller vitt om du läser artikeln.

Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor. 
Exempel: vid 50km/h blir konsekvenserna av en olycka mildare än om hastigheten var 100km/h. Överens om det?

Hastighet och en begränsning av den är ju något som löper parallellt, en ökning av den ena ökar den andra.
Sänkt hastighet på sträckor med sämre förhållande gav utdelning men inte åt andra hållet.

Däremot håller fordon olika hastighet på en och samma väg höjs risken för olyckor.

Dvs håller inte ditt argument och den du citerade om att hålla 70 på en 100 väg har rätt att det förhöjer risken.
Att då åka fortare och lika fort minskar risken och dödligheten blir mindre men att åka saktare ökar risken för olyckor.

Då kan man ju inte säga att man blir mindre skadad.

Och andra sidan att åka 100 på en 50 väg gör det motsatta och då kommer ditt argument till pass.

Men sanningen är där emellan och inte svart eller vit.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
panda666
11 juni 2019 · 3 349 Inlägg
#1945

M123 skrev:

Ivel skrev:

M123 skrev:

"Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor"
Skrev du...

Svaret är inte svart eller vitt om du läser artikeln.

Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor. 
Exempel: vid 50km/h blir konsekvenserna av en olycka mildare än om hastigheten var 100km/h. Överens om det?

Hastighet och en begränsning av den är ju något som löper parallellt, en ökning av den ena ökar den andra.
Sänkt hastighet på sträckor med sämre förhållande gav utdelning men inte åt andra hållet.

Däremot håller fordon olika hastighet på en och samma väg höjs risken för olyckor.

Dvs håller inte ditt argument och den du citerade om att hålla 70 på en 100 väg har rätt att det förhöjer risken.
Att då åka fortare och lika fort minskar risken och dödligheten blir mindre men att åka saktare ökar risken för olyckor.

Då kan man ju inte säga att man blir mindre skadad.

Och andra sidan att åka 100 på en 50 väg gör det motsatta och då kommer ditt argument till pass.

Men sanningen är där emellan och inte svart eller vit.

Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor.
Exempel: vid 50km/h blir konsekvenserna av en olycka mildare än om hastigheten var 100km/h. Överens om det?


Klarare än så här blir det inte, inte ens en mörk vinterkväll nära julafton när det är som mörkast kan man missuppfatta detta, so do u concur? capiche? jesus att det ska vara så svårt. ingen rocketscience direkt, eller vad missas det här?

KenthIJ
11 juni 2019 · 733 Inlägg
#1946

Ivel skrev:
Den som väntar på något gott...

https://www.bytbil.com/nyheter/toyota-s … a-ar-18525
Toyota presenterar nu en enorm offensiv på elbilar och bränsleceller. Om fem år ska märket sälja en miljon elbilar. Och redan nästa år, till OS i Tokyo, ska ett solid state-batteri presenteras.

Världens största biltillverkare har varit aningen sena ur startblocken när det kommer till renodlade elbilar. I stället har Toyota satsat på sina elhybrider och bränslecellsbilar. En strategi som har gått hem hos bilköparna eftersom Toyota är världens mest sålda bil. Dessutom verkar märket vara den enda som ligger bra till för att klara EU:s nya utsläppsregler från nästa år.

Men nu presenterar Toytota en jätteoffensiv på elektriska bilar. Toyotas utvecklingschef Shigeki Terashi höll en presentation där han stakade ut märkets framtid och hur de nu skyndar på utvecklingen. Anledningen är att de måste möta den stora efterfrågan på elbilar.

Den kanske största nyheten är att Toyota ska presentera ett så kallat solid state-batteri redan till OS i Tokyo nästa år.

Att göra ett försök är inte tillräckligt, du ska verkligen kunna leverera, säger Terashi.

Solid state-batterier kan komma att revolutionera hela bilindustrin, då de saknar elektrolytvätska, utan har fast material i stället. Dessutom är de både billigare och lättare än dagens lithiumjonbatterier. Batteritypen tros kunna revolutionera hela elindustrin i världen.

Av världens 5,5 miljoner sålda elbilar år 2025 vill Toyota sälja minst en miljon. Det kommer att vara både batteribilar och bilar som drivs med bränsleceller, samma teknik som redan finns i Toyota Mirai.

Toyota har i dagarna inlett ett stort samarbete med Subaru för att utveckla nya elbilsplattformar. De kommer att släppa både en crossover, en sedan, en suv och en minibuss.

Låter ju väldigt spännande!

Verkar ju som att C-HR börjar tillverkas som Elbil (EV)i Kina snart.
Dröjer väl innan den kommer till Europa dock

https://global.toyota/en/newsroom/toyot … ForumLinks

Verkar ju komma många nya El och mild Hybrid / PHEV /EV modeller från flera tillverkare de närmaste åren.

Har för mig att jag sett någon sida på nätet där man listar alla nuvarande och kommande
El och mild Hybrid / PHEV /EV modeller av olika märken.

Hittar inte nu. Skall kolla

SportPilot skånsk högflygande adel
11 juni 2019 · 6 597 Inlägg
#1947

panda666 skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor. 
Exempel: vid 50km/h blir konsekvenserna av en olycka mildare än om hastigheten var 100km/h. Överens om det?

Hastighet och en begränsning av den är ju något som löper parallellt, en ökning av den ena ökar den andra.
Sänkt hastighet på sträckor med sämre förhållande gav utdelning men inte åt andra hållet.

Däremot håller fordon olika hastighet på en och samma väg höjs risken för olyckor.

Dvs håller inte ditt argument och den du citerade om att hålla 70 på en 100 väg har rätt att det förhöjer risken.
Att då åka fortare och lika fort minskar risken och dödligheten blir mindre men att åka saktare ökar risken för olyckor.

Då kan man ju inte säga att man blir mindre skadad.

Och andra sidan att åka 100 på en 50 väg gör det motsatta och då kommer ditt argument till pass.

Men sanningen är där emellan och inte svart eller vit.

Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor.
Exempel: vid 50km/h blir konsekvenserna av en olycka mildare än om hastigheten var 100km/h. Överens om det?


Klarare än så här blir det inte, inte ens en mörk vinterkväll nära julafton när det är som mörkast kan man missuppfatta detta, so do u concur? capiche? jesus att det ska vara så svårt. ingen rocketscience direkt, eller vad missas det här?

Vi är människor, då behöver man ta det i beaktande. Orimligt låga hastighetsgränser följer inte människor, detta kommer resultera att hastigheten kommer variera stort mellan olika bilister, vilket i sin tur är ett recept på otrevliga olyckor. Det är inte heller rocketscience att förstå, att där sen finns några unikum på vägen betyder inte att majoriteten kommer följa dessa.  Orimligt lågt satta hastighetsgränser skapar även irritation vilket också är en bidragande faktor till olyckor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juni 2019 · 10 140 Inlägg
#1948

Finns ju länder som fått mindre olyckor när dom höjde hastigheten. Men varför jobbar man i fel ände.. Om ingen krockar så kan man ligga i toppfart och pressa det är ju bara farligare än att köra sakta om man krockar endå läggs fokuset på hastigheten istället för orsaken..

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
xXSammy
11 juni 2019 · 5 838 Inlägg
#1949

Growe skrev:
Finns ju länder som fått mindre olyckor när dom höjde hastigheten. Men varför jobbar man i fel ände.. Om ingen krockar så kan man ligga i toppfart och pressa det är ju bara farligare än att köra sakta om man krockar endå läggs fokuset på hastigheten istället för orsaken..

Tog bilen till Tyskland i våras, bra mycket mer respekt på Autobahn när det kommer till avstånd och signalera.

Men de har fler körfält också, but still.

De/Dem
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
11 juni 2019 · 12 256 Inlägg
#1950

xXSammy skrev:

Growe skrev:
Finns ju länder som fått mindre olyckor när dom höjde hastigheten. Men varför jobbar man i fel ände.. Om ingen krockar så kan man ligga i toppfart och pressa det är ju bara farligare än att köra sakta om man krockar endå läggs fokuset på hastigheten istället för orsaken..

Tog bilen till Tyskland i våras, bra mycket mer respekt på Autobahn när det kommer till avstånd och signalera.

Men de har fler körfält också, but still.

Så var det redan i slutet av 80-talet när jag under några år bilsemestrade på kontinenten. Höll man sig bara i rätt fil efter hastighet så flöt allt på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
KenthIJ
11 juni 2019 · 733 Inlägg
#1951

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:
Den som väntar på något gott...

https://www.bytbil.com/nyheter/toyota-s … a-ar-18525
Toyota presenterar nu en enorm offensiv på elbilar och bränsleceller. Om fem år ska märket sälja en miljon elbilar. Och redan nästa år, till OS i Tokyo, ska ett solid state-batteri presenteras.

Världens största biltillverkare har varit aningen sena ur startblocken när det kommer till renodlade elbilar. I stället har Toyota satsat på sina elhybrider och bränslecellsbilar. En strategi som har gått hem hos bilköparna eftersom Toyota är världens mest sålda bil. Dessutom verkar märket vara den enda som ligger bra till för att klara EU:s nya utsläppsregler från nästa år.

Men nu presenterar Toytota en jätteoffensiv på elektriska bilar. Toyotas utvecklingschef Shigeki Terashi höll en presentation där han stakade ut märkets framtid och hur de nu skyndar på utvecklingen. Anledningen är att de måste möta den stora efterfrågan på elbilar.

Den kanske största nyheten är att Toyota ska presentera ett så kallat solid state-batteri redan till OS i Tokyo nästa år.

Att göra ett försök är inte tillräckligt, du ska verkligen kunna leverera, säger Terashi.

Solid state-batterier kan komma att revolutionera hela bilindustrin, då de saknar elektrolytvätska, utan har fast material i stället. Dessutom är de både billigare och lättare än dagens lithiumjonbatterier. Batteritypen tros kunna revolutionera hela elindustrin i världen.

Av världens 5,5 miljoner sålda elbilar år 2025 vill Toyota sälja minst en miljon. Det kommer att vara både batteribilar och bilar som drivs med bränsleceller, samma teknik som redan finns i Toyota Mirai.

Toyota har i dagarna inlett ett stort samarbete med Subaru för att utveckla nya elbilsplattformar. De kommer att släppa både en crossover, en sedan, en suv och en minibuss.

Låter ju väldigt spännande!

Verkar ju som att C-HR börjar tillverkas som Elbil (EV)i Kina snart.
Dröjer väl innan den kommer till Europa dock

https://global.toyota/en/newsroom/toyot … ForumLinks

Verkar ju komma många nya El och mild Hybrid / PHEV /EV modeller från flera tillverkare de närmaste åren.

Har för mig att jag sett någon sida på nätet där man listar alla nuvarande och kommande
El och mild Hybrid / PHEV /EV modeller av olika märken.

Hittar inte nu. Skall kolla

Nåja... kanske inte alla Hybrider/PHEV/ EV men många är det och mycket att läsa under "flikarna" upptill på sidan.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … miljobilar

Några nackdelar med nytt är ju dock produktionsutsläpp, väntetider och (just) nypriser

Senast redigerat av KenthIJ (11 juni 2019)

candyweiss
11 juni 2019 · 567 Inlägg
#1952

Hybrid_ skrev:
Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Bra. Då kanske många inser vilket misstag och flopp de är nära på att gå på.
Vår regering lurar skiten ur vanliga arbetare om hur bra och miljövänlig elbilen är.
Hoppas att de flesta hinner avbeställa utan extra avgifter.
Elfordon för vanliga människor är största floppen någonsin.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, hoppas det är tillräckligt till min optimeradeTiguan 2.0tsi II.
caromania Forummoderator
11 juni 2019 · 8 815 Inlägg
#1953

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Bra. Då kanske många inser vilket misstag och flopp de är nära på att gå på.
Vår regering lurar skiten ur vanliga arbetare om hur bra och miljövänlig elbilen är.
Hoppas att de flesta hinner avbeställa utan extra avgifter.
Elfordon för vanliga människor är största floppen någonsin.

Du får gärna utveckla med lite mer kött på benen. Eller är du ironisk igen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
12 juni 2019 · 567 Inlägg
#1954

caromania skrev:

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Bra. Då kanske många inser vilket misstag och flopp de är nära på att gå på.
Vår regering lurar skiten ur vanliga arbetare om hur bra och miljövänlig elbilen är.
Hoppas att de flesta hinner avbeställa utan extra avgifter.
Elfordon för vanliga människor är största floppen någonsin.

Du får gärna utveckla med lite mer kött på benen. Eller är du ironisk igen?

Vätgasbilar är garanterat det som vi kommer att köra med i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va … hoppningar

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

Här är en båt (katamaran) som drivs med vätgas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock … havsvatten

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, hoppas det är tillräckligt till min optimeradeTiguan 2.0tsi II.
viccoA
12 juni 2019 · 2 640 Inlägg
#1955

candyweiss skrev:

caromania skrev:

candyweiss skrev:

Bra. Då kanske många inser vilket misstag och flopp de är nära på att gå på.
Vår regering lurar skiten ur vanliga arbetare om hur bra och miljövänlig elbilen är.
Hoppas att de flesta hinner avbeställa utan extra avgifter.
Elfordon för vanliga människor är största floppen någonsin.

Du får gärna utveckla med lite mer kött på benen. Eller är du ironisk igen?

Vätgasbilar är garanterat det som vi kommer att köra med i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va … hoppningar

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

Här är en båt (katamaran) som drivs med vätgas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock … havsvatten

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

candyweiss
12 juni 2019 · 567 Inlägg
#1956

viccoA skrev:

candyweiss skrev:

caromania skrev:

Du får gärna utveckla med lite mer kött på benen. Eller är du ironisk igen?

Vätgasbilar är garanterat det som vi kommer att köra med i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va … hoppningar

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

Här är en båt (katamaran) som drivs med vätgas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock … havsvatten

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

I min ena länk visas en solcellsdriven vätgasstation, så visst måste det produceras el.

Du skriver att man har en fulladdad elbil varje morgon. Hur många har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet? Ingen av de jag känner i varje fall, ett fåtal har möjlighet att ladda hemma i villan.
Kan nog garantera att för de flesta människor kommer det aldrig att finnas några laddstolpar.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, hoppas det är tillräckligt till min optimeradeTiguan 2.0tsi II.
viccoA
12 juni 2019 · 2 640 Inlägg
#1957

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

candyweiss skrev:
Vätgasbilar är garanterat det som vi kommer att köra med i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va … hoppningar

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

Här är en båt (katamaran) som drivs med vätgas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock … havsvatten

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

I min ena länk visas en solcellsdriven vätgasstation, så visst måste det produceras el.

Du skriver att man har en fulladdad elbil varje morgon. Hur många har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet? Ingen av de jag känner i varje fall, ett fåtal har möjlighet att ladda hemma i villan.
Kan nog garantera att för de flesta människor kommer det aldrig att finnas några laddstolpar.

Kan garantera att det finns en himla massa laddstolpar och det blir fler hela tiden, fler elbilar - fler som vill tjäna pengar på att sälja el.
De nya 350kw laddarna tankar en elbil på ungefär samma tid som en vätgasbil tankas på macken, så de som absolut inte kan tanka på vanlig slö stolpe alt vid sin bostad/arbete kan åka till "elmacken".

Senast redigerat av viccoA (12 juni 2019)

caromania Forummoderator
12 juni 2019 · 8 815 Inlägg
#1958

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

candyweiss skrev:

Vätgasbilar är garanterat det som vi kommer att köra med i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va … hoppningar

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

Här är en båt (katamaran) som drivs med vätgas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock … havsvatten

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

I min ena länk visas en solcellsdriven vätgasstation, så visst måste det produceras el.

Du skriver att man har en fulladdad elbil varje morgon. Hur många har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet? Ingen av de jag känner i varje fall, ett fåtal har möjlighet att ladda hemma i villan.
Kan nog garantera att för de flesta människor kommer det aldrig att finnas några laddstolpar.

Det fetade: självklart kommer det finnas och finns redan nu. De flesta bor redan i städer i Sverige och det är bara en fråga om att uppgradera infrastrukturen, vilket redan sker. Det ska ju inte fungera för alla imorgon utan om kanske 30år. Dessutom, för de som inte vill, kan, eller på annat sätt saknar medel så kommer det gå att köpa bilar som drivs av bensin/diesel eller andra bränslen i många decennier framöver.

Jag är inte heller säker på att det är elbilen som kommer ersätta förbränningsmotorn men det är ju helt klart något som uppenbarligen fungerar väldigt väl för väldigt många människor och att majoriteten av befolkningen kommer kunna ladda sin bil är det inget snack om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
12 juni 2019 · 1 692 Inlägg
#1959

Ivel skrev:
Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor. 
Exempel: vid 50km/h blir konsekvenserna av en olycka mildare än om hastigheten var 100km/h. Överens om det?

Nej.
Om du kör i 50 km/h och blir påkörd bakifrån av någon som kör 120 km/h, får du då mer eller mindre skador än om du kör 120 km/h och blir påkörd bakifrån av någon som kör 120 km/h?

Det relevanta är inte den * absoluta* hastigheten, det är den *relativa* hastigheten.
Ser man enbart till absolut hastighet så är det i särklass säkrast att stå helt still, men prova att stå helt still mitt på motorvägen så får du se hur tryggt det känns.

caromania Forummoderator
12 juni 2019 · 8 815 Inlägg
#1960

Den länkade artikeln är ingalunda ointressant men den är inte riktigt aktuell för frågeställningen i denna tråd. Starta gärna en egen tråd där det diskuteras för- och nackdelar med olika hastighetsbegränsningar men kladda inte sönder denna tråd nu.

Tack

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang