Ta bort tråd

Rmadrid
13 juni 2019 · 3 Inlägg

.

Senast redigerat av Rmadrid (14 juni 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Silicon kan väl duga, för det använder jag..
Det är väl en gammal häck..
Försäkring kan du nog glömma, men för säkerhets skull så kan du ju läsa det finstilta..

Senast redigerat av insidan (13 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
M123
13 juni 2019 · 962 Inlägg

Hur ska man kunna anmärka/reklamera något någon gjort ett godkännande om?
Man kan ju inte retroaktivt göra krav på saker som är mellan tidigare ägare och någon som sålt en tjänst om det är friskrivningar.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Rmadrid
13 juni 2019 · 3 Inlägg

M123 skrev:
Hur ska man kunna anmärka/reklamera något någon gjort ett godkännande om?
Man kan ju inte retroaktivt göra krav på saker som är mellan tidigare ägare och någon som sålt en tjänst om det är friskrivningar.

Tänkte på de

simlar
13 juni 2019 · 5 524 Inlägg

Antar du köpt bilen av privatperson?

Bör ju klassas som dolda fel vilket du då har bevis på att förra ägaren känt till men ej informerat dig om.
Kan ge rätt till att förra ägaren ersätter dig för reparationen eller köper tillbaka bilen.

https://www.hallakonsument.se/tips-for- … vatperson/

Reklamera vid fel på bil

Upptäcker du fel på bilen ska du reklamera inom skälig tid. Kontakta säljaren skriftligen och förklara vad du anser är fel och ge ett förslag på lösning. Yttersta tidsgränsen är två år, men du ska reklamera så fort du kan.

Om du och säljaren inte kommit överens om något annat, så kan du enligt köplagen ha rätt att:

    Begära att säljaren åtgärdar felet eller levererar en likvärdig bil. Vid privatköp är det ovanligt att det finns någon likvärdig bil att leverera.
    Kräva prisavdrag, om det inte går att åtgärda felet eller leverera en likvärdig bil. Prisavdraget ska motsvara bilens värdeminskning till följd av felet.
    Häva köpet, om säljaren känt till ett fel på bilen men uttryckligen förnekat det, exempelvis dolt en allvarlig skada.
    Kräva skadestånd, du kan ha rätt till ersättning för de kostnader du fått på grund av felet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Rmadrid
13 juni 2019 · 3 Inlägg

simlar skrev:
Antar du köpt bilen av privatperson?

Bör ju klassas som dolda fel vilket du då har bevis på att förra ägaren känt till men ej informerat dig om.
Kan ge rätt till att förra ägaren ersätter dig för reparationen eller köper tillbaka bilen.

https://www.hallakonsument.se/tips-for- … vatperson/

Reklamera vid fel på bil

Upptäcker du fel på bilen ska du reklamera inom skälig tid. Kontakta säljaren skriftligen och förklara vad du anser är fel och ge ett förslag på lösning. Yttersta tidsgränsen är två år, men du ska reklamera så fort du kan.

Om du och säljaren inte kommit överens om något annat, så kan du enligt köplagen ha rätt att:

    Begära att säljaren åtgärdar felet eller levererar en likvärdig bil. Vid privatköp är det ovanligt att det finns någon likvärdig bil att leverera.
    Kräva prisavdrag, om det inte går att åtgärda felet eller leverera en likvärdig bil. Prisavdraget ska motsvara bilens värdeminskning till följd av felet.
    Häva köpet, om säljaren känt till ett fel på bilen men uttryckligen förnekat det, exempelvis dolt en allvarlig skada.
    Kräva skadestånd, du kan ha rätt till ersättning för de kostnader du fått på grund av felet.

Precis, via privatperson.

torsen
13 juni 2019 · 7 233 Inlägg

Vad är det för bil?
Hur gammal?
Vilken typ av ruta/rutinfästning(gummilist eller limmad?)?
Vad kostade bilen?

Utmarks-Loke
13 juni 2019 · 5 833 Inlägg

Jobbigt läge. Om det är någon gammal fin bil som du vill behålla länge bör du plocka ur rutan och svetsa rosten. Om det är en billig bil du bara tänkt köra ett år eller två är det bättre att bara leva med vattnet. Borra hål i golvet så det rinner vidare ut.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jobbigt läge. Om det är någon gammal fin bil som du vill behålla länge bör du plocka ur rutan och svetsa rosten. Om det är en billig bil du bara tänkt köra ett år eller två är det bättre att bara leva med vattnet. Borra hål i golvet så det rinner vidare ut.

Herrejisses,  HÅL..
Det har han ju redan..smile
Nä, silikonet gör susen..
Pris silikon,  ca 100 kr
Rostangrepp med allt det innebär, flera 1000..

Senast redigerat av insidan (13 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
13 juni 2019 · 5 087 Inlägg

Undvik silikon. Ett skit att få bort om man vill byta ruta i framtiden eller rostlaga.
Wurths limma och täta eller liknande utan silikon funkar kanon :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Due,  det är i inga problem med att använda silikon om kärran är gammal och sen är det en fråga om han vill lägga ner mer pengar ..
Man bör såklart inte vräka på så det ser fult ut, utan bara så det hindrar vätan. .
Som jag skrev tidigare så använder jag det och det gick t o m finfint att spraya över med biltemalack. .
Frågan är bara hur mycket nuvarande ägaren är beredd att lägga ner i förhållande till hur mycket bilen är värd..

Senast redigerat av insidan (14 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
simlar
14 juni 2019 · 5 524 Inlägg

Frågan är ju vad för bil det rör sig om, kan snabbt bli väldigt dyrt att laga då många moderna bilar har elsystemstyrdonet monterat nedanför vindrutan på förarsida.
Styrdonet kommer då gå sönder pga vattnet (om det inte redan gjort det), krävs ju då nytt styrdon som måste kodas in, laga rösten i rutramen och limma dit en ny ruta.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
candyweiss
14 juni 2019 · 875 Inlägg

Rmadrid skrev:
.

Så jävla korkat att redigera bort ditt inlägg sad

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang