Bil för övningskörning

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juni · 11 910 Inlägg
#41

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

Greenhorn skrev:
jag personligen, fast det är min åsikt och hoppas ingen tar sig illa vid sig.

Tycker det är dårskap att slängar ut 60 kakor, när det är en storrisk att under de kommande 2åren, när man lätta kan bli av med sitt körkort och bli stående med en bil som rasat med ca hälften av sitt värde OM man skulle bli av med sitt körkort (Som stackaren här på garaget blev fotad av fartkamera) det tror jag inte skulle kännas speciellt roligt. Det är alltid inte lätt att vara efterklok när det redan har hänt.

Och goda råd är gratis.

Mina föräldrar sa att: Så stor bil som möjligt med så liten motor som möjligt. Det blev så.

Va bidderre fö bil?
En Vedette me Arondemotor?
Eller??????

Kortet togs 1992 och det var en Audi 100 1.8 med hela 90hk. Några år gammal bara.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Lockis
19 juni · 58 Inlägg
#42

Ford Focus 09-, är det en bra bil? Billig i service och reservdelar?

xXSammy
19 juni · 5 770 Inlägg
#43

Lockis skrev:
Ford Focus 09-, är det en bra bil? Billig i service och reservdelar?

Helt duglig bil, vilken motor är det?
1.6 bensin har kamrem med (i think) 16.000 mil/8års intervall
1.8 Bensin/flexifuel har kamkedja
1.6 diesel har kamrem, vissa har 14.000 mil intervall och andra 18.000
2.0 diesel har 20.000 mil/10år

Kolla gärna efter en med eluppvärmd framruta, är värt.. smile

Edit: Det finns årsservice för 2495:- https://www.ford.se/agande/service-underhall/motorcraft

Men! I vissa service'ar så kan det bli billigare. (Ojämna tal, så 1, 3, 5, 7 års etc..)

Senast redigerat av xXSammy (19 juni )

Hon/Henne
Lockis
19 juni · 58 Inlägg
#44

xXSammy skrev:

Lockis skrev:
Ford Focus 09-, är det en bra bil? Billig i service och reservdelar?

Helt duglig bil, vilken motor är det?
1.6 bensin har kamrem med (i think) 16.000 mil/8års intervall
1.8 Bensin/flexifuel har kamkedja
1.6 diesel har kamrem, vissa har 14.000 mil intervall och andra 18.000
2.0 diesel har 20.000 mil/10år

Kolla gärna efter en med eluppvärmd framruta, är värt.. smile

Edit: Det finns årsservice för 2495:- https://www.ford.se/agande/service-underhall/motorcraft

Men! I vissa service'ar så kan det bli billigare. (Ojämna tal, så 1, 3, 5, 7 års etc..)

1.8 Flexifuel, mätarställningen ligger på 14000 mil. Är det kamremsbyte eller något stort snart för bilen? Vill inte börja besöka verkstad nästan direkt efter köp.

xXSammy
19 juni · 5 770 Inlägg
#45

Är kedja, så inga byten där.

Kolla att bakluckan går att öppna med yttreknappen, vanligt att den går sönder.
Lyssna så den inte "morrar" eller "maler", hjullagrerna fram är inte ovanligt.  (Hörs vanligen efter 30-40 och uppåt, mer vid sväng)

Funderar ni på att köra på etanol, eller bensin (vad som nu är tankat) så kör en mil efter ni tankat så motorstyrdonet lär sig vilket bränsle ni kör på.
Gäller bara vid byte bränsletyp.

Senast redigerat av xXSammy (19 juni )

Hon/Henne
Lockis
19 juni · 58 Inlägg
#46

xXSammy skrev:
Är kedja, så inga byten där.

Kolla att bakluckan går att öppna med yttreknappen, vanligt att den går sönder.
Lyssna så den inte "morrar" eller "maler", hjullagrerna fram är inte ovanligt.  (Hörs vanligen efter 30-40 och uppåt, mer vid sväng)

Funderar ni på att köra på etanol, eller bensin (vad som nu är tankat) så kör en mil efter ni tankat så motorstyrdonet lär sig vilket bränsle ni kör på.
Gäller bara vid byte bränsletyp.

Skönt att slippa tänkta på byten av kamkedja.

Så det kommer från hjulen? Är väldigt dålig på bilar. Men du säger att Ford Focus är en ok bil?

xXSammy
19 juni · 5 770 Inlägg
#47

Lockis skrev:
Så det kommer från hjulen? Är väldigt dålig på bilar. Men du säger att Ford Focus är en ok bil?

Absolut, mycket bil för pengarna

Förenklar det, om det skorrar/skaver/maler/etc vid körning så pruta ner priset (Alltid värt att göra ändå, men är ju en bra anledning)

Edit: Kolla att radion fungerar, måste till verkstad annars om det inte finns någon radiokod i bilen!
Om det står "LOCKED" i displayen så är den permanent låst och kan inte låsas upp.

Senast redigerat av xXSammy (19 juni )

Hon/Henne
Lockis
19 juni · 58 Inlägg
#48

xXSammy skrev:

Lockis skrev:
Så det kommer från hjulen? Är väldigt dålig på bilar. Men du säger att Ford Focus är en ok bil?

Absolut, mycket bil för pengarna

Förenklar det, om det skorrar/skaver/maler/etc vid körning så pruta ner priset (Alltid värt att göra ändå, men är ju en bra anledning)

Edit: Kolla att radion fungerar, måste till verkstad annars om det inte finns någon radiokod i bilen!
Om det står "LOCKED" i displayen så är den permanent låst och kan inte låsas upp.

Är så dålig på att "höra" saker som du nämner men ska ha två öron extra med mig.

Vad är det för en sick grej att radion kan vara låst?

xXSammy
19 juni · 5 770 Inlägg
#49

Lockis skrev:
Är så dålig på att "höra" saker som du nämner men ska ha två öron extra med mig.

Vad är det för en sick grej att radion kan vara låst?

Om spänningen tar slut/batteriet dör så måste du låsa upp stereon med en kod som ska följa med bilen.
Finns inte koden måste stereon plockas ut, serienummer och produktnummer skrivas in på Fords verkstadssida och så får en ut koden igen.

Har någon klantat sig och skrivit in fel kod för många gånger så blir stereon först tidslåst (Kommer upp en timer) och misslyckas det x-antar försök efter det så låser den sig permanent.

Vissa verkstäder kanske bjuder på radiokoden, vanliga debiteringen jag varit med om är 300kr.

Hon/Henne
Ivel
19 juni · 304 Inlägg
#50

Lockis skrev:

xXSammy skrev:

Lockis skrev:
Så det kommer från hjulen? Är väldigt dålig på bilar. Men du säger att Ford Focus är en ok bil?

Absolut, mycket bil för pengarna

Förenklar det, om det skorrar/skaver/maler/etc vid körning så pruta ner priset (Alltid värt att göra ändå, men är ju en bra anledning)

Edit: Kolla att radion fungerar, måste till verkstad annars om det inte finns någon radiokod i bilen!
Om det står "LOCKED" i displayen så är den permanent låst och kan inte låsas upp.

Är så dålig på att "höra" saker som du nämner men ska ha två öron extra med mig.

Vad är det för en sick grej att radion kan vara låst?

Det Sammy inte vet om Fårrd är inte värt att veta.
Radion kan låsa sig om någon exempelvis låtit bilen stå så startbatteriet tömts eller kopplat bort batteripolen för länge och sedan kanske slagit in fel radiokod.
Annars instämmer jag, bra bil för pengarna och i mitt tycke är 1.8 flexi fuel den vettigaste motorn just pga etanoldrift och kamkedjan.

Lockis
19 juni · 58 Inlägg
#51

xXSammy skrev:

Lockis skrev:
Är så dålig på att "höra" saker som du nämner men ska ha två öron extra med mig.

Vad är det för en sick grej att radion kan vara låst?

Om spänningen tar slut/batteriet dör så måste du låsa upp stereon med en kod som ska följa med bilen.
Finns inte koden måste stereon plockas ut, serienummer och produktnummer skrivas in på Fords verkstadssida och så får en ut koden igen.

Har någon klantat sig och skrivit in fel kod för många gånger så blir stereon först tidslåst (Kommer upp en timer) och misslyckas det x-antar försök efter det så låser den sig permanent.

Vissa verkstäder kanske bjuder på radiokoden, vanliga debiteringen jag varit med om är 300kr.

Tack Sammy, många bra inlägg från dig.

Lockis
19 juni · 58 Inlägg
#52

Jag vill inte starta en ny tråd, fråga här. Hur gör jag enklast ägarbyte av bil, jag är säljaren, vad bör jag ha i åtanke?

Ivel
19 juni · 304 Inlägg
#53

Lockis skrev:
Jag vill inte starta en ny tråd, fråga här. Hur gör jag enklast ägarbyte av bil, jag är säljaren, vad bör jag ha i åtanke?

Gör ägarbytet med appen, då går det igenom omgående samt det blir inga tveksamheter gällande identitet eller fiffel med ägarbytet.
Har du tänkt göra med papper, kontrollera  id på köparen samt lägg det på lådan tillsammans.
Släpp inte iväg spekulanter själva, åk med vid provkörning.
Skriv kvitto på bilen.
Pengar byter smidigast innehavare via swish för att undvika bluff med överföringen.

spillolja
19 juni · 2 097 Inlägg
#54

Länk till mallar för köpekontrakt
https://minfil.com/qeu0V7ecb9/fordons_kontrakt.rar
se dock upp för skräpreklam

smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Lockis
19 juni · 58 Inlägg
#55

Ivel skrev:

Lockis skrev:
Jag vill inte starta en ny tråd, fråga här. Hur gör jag enklast ägarbyte av bil, jag är säljaren, vad bör jag ha i åtanke?

Gör ägarbytet med appen, då går det igenom omgående samt det blir inga tveksamheter gällande identitet eller fiffel med ägarbytet.
Har du tänkt göra med papper, kontrollera  id på köparen samt lägg det på lådan tillsammans.
Släpp inte iväg spekulanter själva, åk med vid provkörning.
Skriv kvitto på bilen.
Pengar byter smidigast innehavare via swish för att undvika bluff med överföringen.

Inne på TS webbsida, där står det ägarbyte via webben, ska jag först göra avställning, sen skriva på den till köparen?
Vad är smartast, få pengarna först och sen föra över bilen till ägaren?

Lockis
19 juni · 58 Inlägg
#56

spillolja skrev:
Länk till mallar för köpekontrakt
https://minfil.com/qeu0V7ecb9/fordons_kontrakt.rar
se dock upp för skräpreklam

smile

Tack.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang