Bil för övningskörning

Lockis
14 juni 2019 · 58 Inlägg

En bil som får ligga mellan 30- 60 tusen som max, vilken bil rekommenderar ni?

ironhead volvoraggare
14 juni 2019 · 4 776 Inlägg

vad har du för krav

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Reine62
14 juni 2019 · 3 Inlägg

Kör med en vanlig Volvo 240? Du ska ju använda "sabba" bilen under denna period.

Lockis
14 juni 2019 · 58 Inlägg

ironhead skrev:
vad har du för krav

Manuell. Förbrukningen får ligga högst 0.9L

Lockis
14 juni 2019 · 58 Inlägg

Reine62 skrev:
Kör med en vanlig Volvo 240? Du ska ju använda "sabba" bilen under denna period.

Tack men nej!

ironhead volvoraggare
14 juni 2019 · 4 776 Inlägg

Lockis skrev:

ironhead skrev:
vad har du för krav

Manuell. Förbrukningen får ligga högst 0.9L

en  v70 med 2.5 liters motorn på 144 hk  billiga i inköp och man åker skönt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Greenhorn
14 juni 2019 · 399 Inlägg

Är detta första bilköpet? Du vet att som förstabils ägare med stor chans kommer att småkrocka med bilen den första tiden innan du har fått så bra körvana, detta kommer att hända... det lovar jag.
Mitt råd är, köp en billig första bil runt 25 kakor som du inte behöver vara rädd om och spara samtidigt till en
bättre andra köp, när det har gått minst 2-3 år och du bra mycket bättre och mera mil bakom ryggen så köper du en fin bil som du inte behöver vara lika rädd att ha sönder.

Lycka till.

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni 2019)

SportPilot Ubåtsingenjör
14 juni 2019 · 7 210 Inlägg

ironhead skrev:

Lockis skrev:

ironhead skrev:
vad har du för krav

Manuell. Förbrukningen får ligga högst 0.9L

en  v70 med 2.5 liters motorn på 144 hk  billiga i inköp och man åker skönt

Kunde du inte tipsat om något ännu sämre ?

Nej ts, köp ingen gammal traktor. För 60k kan du få tex en i20 som inte gått så långt, förbrukning på 0,6 samt att den är driftsäkrare än valfri Volvo

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Premium96
14 juni 2019 · 44 Inlägg

Greenhorn skrev:
Är detta första bilköpet? Du vet att som förstabils ägare med stor chans kommer att småkrocka med bilen den första tiden innan du har fått så bra körvana, detta kommer att hända... det lovar jag.
Mitt råd är, köp en billig första bil runt 25 kakor som du inte behöver vara rädd om och spara samtidigt till en
bättre andra köp, när det har gått minst 2-3 år och du bra mycket bättre och mera mil bakom ryggen så köper du en fin bil som du inte behöver vara lika rädd att ha sönder.

Lycka till.

Nu blev jag nyfiken, vad menar du med "småkrocka"?

TS, köp valfri manuell ekonomibil. Toyota Yaris, Ford Focus, Nissan Micra är några exempel. Billiga och driftsäkra.

Greenhorn
14 juni 2019 · 399 Inlägg

Premium96 skrev:

Greenhorn skrev:
Är detta första bilköpet? Du vet att som förstabils ägare med stor chans kommer att småkrocka med bilen den första tiden innan du har fått så bra körvana, detta kommer att hända... det lovar jag.
Mitt råd är, köp en billig första bil runt 25 kakor som du inte behöver vara rädd om och spara samtidigt till en
bättre andra köp, när det har gått minst 2-3 år och du bra mycket bättre och mera mil bakom ryggen så köper du en fin bil som du inte behöver vara lika rädd att ha sönder.

Lycka till.

Nu blev jag nyfiken, vad menar du med "småkrocka"?

TS, köp valfri manuell ekonomibil. Toyota Yaris, Ford Focus, Nissan Micra är några exempel. Billiga och driftsäkra.

jo jag tyckte att jag förklarade det på ett vettigt sätt, men okej då kör vi igen... (herkel)
Herr talman jag... nä skämt åt sidan.

jo som nytagen körkorts tagare löper man större risk att åka ut för olyckor... där av de stora försäkringspremierna som första bils ägande får betala, det dock sagt så behöver det inte innebära
bilolyckor med andra bilar... utan som typ råkade backa in i en sten som har på sin tomt, skrapa sidan på bilen när man kör ut från garaget mm. och göra det med fin bil runt 60 kakor är inte roligt när man vill visa sin fina bil för sina kompisar, då är det bättre att spendera på en bil som inte behöver bli jätte lessen över för man råkat skrapa i den i garaget mm. Därför tycker jag att det kanske vore bättre med en billigare första bil och fara runt med den tills man fått lite mera antal mil i ryggen och blivit en bättre bilförare och därefter satsa lite större slant på bra och bättre bil.

Detta är mitt råd, och tro mig. Jag har själv lyckas repat och fått små hack och även fått skador på bilen av fulla kompisar som spytt och skrapat i... när jag hade min första bil. Det är alltid stackars jäkel som blir fyllechaffis (burpl)... så jag hoppas du nu förstår vad jag har försökt att förklarat.

Så, siste man i livbåtarna får simma. Lycka till med valet av bil.

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juni 2019 · 17 345 Inlägg

60 lök för en övningskörningsbil? Rik eller?

Köp en gammal Yaris eller nåt. 15k räcker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ironhead volvoraggare
14 juni 2019 · 4 776 Inlägg

SportPilot skrev:

ironhead skrev:

Lockis skrev:

Manuell. Förbrukningen får ligga högst 0.9L

en  v70 med 2.5 liters motorn på 144 hk  billiga i inköp och man åker skönt

Kunde du inte tipsat om något ännu sämre ?

Nej ts, köp ingen gammal traktor. För 60k kan du få tex en i20 som inte gått så långt, förbrukning på 0,6 samt att den är driftsäkrare än valfri Volvo

då ska  vi se då en trabant det blir grejer det

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Jokabsson
16 juni 2019 · 1 171 Inlägg

Jag övningskörde i en Citroën C3 -03 som höll ihop fint för övningskörning av mig och mina två syskon. Idag finns den dock i bilhimmelen pga rost.

Gick aldrig över 0,7 hur våldsam man än var på gasen. Inget fartvidunder med sin 1.4l 75hk motor, men går att få med 1.6l 110hk också om man vill öva lite säkrare omkörningar. Ganska trevlig åkkomfort faktiskt och stort interiörutrymme.

Betydligt trevligare under långresor än Clion jag hade senare.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
16 juni 2019 · 4 228 Inlägg

Säger också köp nått billigt skit bara den är besiktat o skattat, för 10* hittar man tusentals exemplar bara o kolla på blocket o köp, behövs inga hästar eller nått annat alls, krocka o skrapa den ordentligt eller inte och sen när hen är klar och godkänd, kör vidare me samma skrot för att bli ännu mer van, och sen köp en fräsch, betyder inte att man blivit schumaher så fort man tagit kortet, det är efter några år efter man tagit den man blir en bra och van förare. skitdumt att köpa nått för 50-60 för att övningsköra, kan paja den ordentligt, tex koppling, låda osv, om man råkar sätta i fel växel osv osv. Det är mitt tips, ni får bestämma själva hur ni skulle ha gjort^^

SportPilot Ubåtsingenjör
16 juni 2019 · 7 210 Inlägg

Ja jag säger tvärt om, köp så nytt och säkert som möjligt. Att köra om kring i någon livsfarlig skrothög är inte att rekommendera när du har färskt körkort och befinner dig i riskzonen. Se till att bilen är hel försäkrad bara.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juni 2019 · 17 345 Inlägg

SportPilot skrev:
Ja jag säger tvärt om, köp så nytt och säkert som möjligt. Att köra om kring i någon livsfarlig skrothög är inte att rekommendera när du har färskt körkort och befinner dig i riskzonen. Se till att bilen är hel försäkrad bara.

Tja, mina föräldrar gjorde just så när jag tänker efter. Fick en nästan ny bil. Så jag bör väl vara tyst kanske...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
16 juni 2019 · 4 228 Inlägg

SportPilot skrev:
Ja jag säger tvärt om, köp så nytt och säkert som möjligt. Att köra om kring i någon livsfarlig skrothög är inte att rekommendera när du har färskt körkort och befinner dig i riskzonen. Se till att bilen är hel försäkrad bara.

och  vad är livsfarligt skrothög? min volvo kostade mig 15.000 när ja köpte den, inte fan var den skrot. säger inte att ts ska köpa nått direkt från skroten men för 10-15 hittar man massa fynd på blocket. tycker sj de galenskap att köpa nått för över 50 för att övningsköra med, kanske om man är rik? eller har för mke pengar i fickan att det är tungt när man promenerar och vill ha mindre så jag fattar då. som nån annan skrev så finns det också risk för parkeringsskador osv, jag sj hade turen att inte krocka alls eller nått när jag övningskörde men alla kommer inte att ha tur, sen tänk också på att man kanske sätter i fel växel eller växlar utan att trampa ner på koppling osv. Folk är olika^^ men jag rekommenderar en bil för 15 max.

M123
16 juni 2019 · 962 Inlägg

Bil för övningskörning!?
Är ungen så oduglig att man behöver ha en speciell bil så ska man inte ens ut i trafiken.
Kan man släppa en fin bil i händerna på en övningskörare är det också en blivande körkortstagare man kan lita och möjligen ha kvar i livet.

Senast redigerat av M123 (16 juni 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
16 juni 2019 · 5 791 Inlägg

Fördelen med en riktigt billig bil är man inte bara lär sig att köra, man lär sig att skruva också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang