B230E Går riktigt dåligt.

KingTriton
30 juni · 19 Inlägg
#1

Tja, vet inte riktigt om denna tråd är på rätt ställe men lite kortfattat, Har en b230E i 740in som har gått riktigt bra. Helt plötlsigt en morgon så dör han på tomgången hela tiden och har gjort så ett par dagar nu.  Har ju choke så funkar ju att choka när man kör så att tomgången går upp. Däremot så drar han ju fruktansvärt mycket då.
Så undrar lite vad problemet kan vara, kan inte så mycket om en såhär speciell motor. Sägs ju att dom här ska gå mycket bättre än en "Slö F"  Har letat efter luftläckage men hittar inget, bara en dålig slang till vevhusventilationen.

Nån som har nått tips på vad jag ska kika på?

Mack Forum- och sitemoderator
30 juni · 24 467 Inlägg
#2

Choke på en B230E, dvs mekaniskt insprut?
Säker på att det inte är en B230K du har?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni · 12 047 Inlägg
#3

Mack skrev:
Choke på en B230E, dvs mekaniskt insprut?
Säker på att det inte är en B230K du har?

B230K Har automatchoke.

B230A kanske?
Den har en skruv för tomgången som gärna skruvar upp sig med tiden. Fick justera på min -86:a

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Mack Forum- och sitemoderator
30 juni · 24 467 Inlägg
#4

Hybrid_ skrev:

Mack skrev:
Choke på en B230E, dvs mekaniskt insprut?
Säker på att det inte är en B230K du har?

B230K Har automatchoke.

B230A kanske?
Den har en skruv för tomgången som gärna skruvar upp sig med tiden. Fick justera på min -86:a

Hade manuell choke på en 240 jag hade med K-motorn.
Dock kanske annorlunda på 740.
Men ja, kan ju vara en B230A också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Ivel
30 juni · 535 Inlägg
#5

Mitt första tips är att du tar en bild på motorn och lägger upp så kan vi se vilken B230 du har för en E har ingen choke nämligen.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni · 12 047 Inlägg
#6

K-motorn i 740 hade automatchoke och fanns 1987. Men visst kan den ha blivit ombyggd och då har TS problem.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
KingTriton
1 juli · 19 Inlägg
#7

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231635/231635-7705f782751d80a741e725d8663f51db.jpg

Ivel
1 juli · 535 Inlägg
#8

Du har en B230K och uppskattningsvis är det den fantastiska omtalade förgasaren som behöver en rejäl översyn.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
KingTriton
1 juli · 19 Inlägg
#9

Sitter en del lösa slangar från förgasaren, antar att de är avgaser som motorn skall äta upp igen? går från grenröret upp till förgasaren. Antar att de inte har nått me de o göra? https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231635/231635-92ea8304bacd5a151d3db5d866ba1f22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231635/231635-0675c0b55a73500890be770f9f080c54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231635/231635-059a58efdaf3c5aa900377edcafe25db.jpg
Och vad tycker folk om att ha luftfilter direkt på förgasaren?
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231635/231635-0dc4e96d9d1c97860c4320dea92f74dc.jpg

zzr94092
1 juli · 2 946 Inlägg
#10

Kabeln till tomgångsmunstycket saknas ju. kan det vara den blå kabeln som ligger löst.sätt dit den så går bilen sen.

Senast redigerat av zzr94092 (1 juli )

KingTriton
2 juli · 19 Inlägg
#11

zzr94092 skrev:
Kabeln till tomgångsmunstycket saknas ju. kan det vara den blå kabeln som ligger löst.sätt dit den så går bilen sen.

Har inte suttit någon kabel på mynstycket sålänge jag haft den. Den blåa kabeln är en jordkabel från förgasaren.

Skruvade upp tomgången så mycket det gick, den dog inte på tomgången nu men bara när jag bromsar o varven går ner.

Senast redigerat av KingTriton (2 juli )

zzr94092
2 juli · 2 946 Inlägg
#12

Du ska ha en 15 strömkabel(tändningsström), på munstycket...

Lockwood
2 juli · 303 Inlägg
#13

Den där förgasaren är högst sannolikt mixtrad med på alla möjlig och omöjliga sätt då man lyckats få den att gå hjälpligt utan tomgångsmunstycket. Du behöver göra en grundinställning av förgasaren, förmodligen har någon öppnat spjället mer än man skall därav att den har nån form av tveksam tomgång, förutom att förbrukning och prestanda är allt annat än optimal.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang