Vilken solfilm är bäst och enklast att montera?

Hickan
6 juli 2019 · 374 Inlägg

ja, har precis köpt mig min första bil (BMW 1- serie F20) och tänkte tona rutorna. vill inte ha något B-igt resultat men är för snål för att lämna in på firma tongue. vad tror ni om att beställa någon färdigskuren film? lär ju vara avsevärt mycket lättare att montera? har kollat runt lite och det verkar vara lite svårt att hitta en färdigskuren till min bilmodell....

jag hittade denna: https://www.evofilm.se/solfilm-bmw/bmw-1-serie och vad tror ni om den? att den inte behöver krympas och att den är återanvändbar låter lite sådär.. det känns kanske som om det inte blir lika bra då? vill ju inte att den ska bli åt solar plexius hållet om ni förstår vad jag menar

eller är det så att alla färdigskurna är sånna där åternavändningsbara som inte värms på plats? isåfall får det väl funka med det

jag hatar bilar
M123
7 juli 2019 · 962 Inlägg

Ur min synvinkel så inger deras reklam på deras sida inte något större förtroende alls när dom visar ev nya kunder att man står ute och tonar, lägger filmen i gräset dock på något underlag men ändå, hallå varför?
Det är som bäddat för att få resultatet kontaminerat av skräp.

Sen är det omöjligt att uttala sig om produkten av att bara titta på den på bild. Kan kan vara hur bra som helst eller värdelös.
Dock tror jag notera tror, har du en välvd bakruta kommer du inte undan att krympa för att få ett gott resultat med passform, dock hur filmen reagerar på värmen är ju också omöjligt att svara på tyvärr.

Senast redigerat av M123 (7 juli 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zzr94092
7 juli 2019 · 4 385 Inlägg

Det enda o bästa är att lämna bilen till en glasmästare..

volvoqq Lastbilsmekaniker
7 juli 2019 · 5 135 Inlägg

Jag köper på Swedol och tonar mina rutor själv wink bara att köpa och testa om man har tålamod eller ett dött lopp wink

Hickan
7 juli 2019 · 374 Inlägg

volvoqq skrev:
Jag köper på Swedol och tonar mina rutor själv wink bara att köpa och testa om man har tålamod eller ett dött lopp wink

Gick in på deras hemsida, men förstår inte hur lång en rulle är? Det står längd: 50mm men det kan ju omöjligt stämma. Lär väl vara typ 2 meter eller nåt om det ska räcka till bakrutan tänker jag?

jag hatar bilar
volvoqq Lastbilsmekaniker
7 juli 2019 · 5 135 Inlägg

Hickan skrev:

volvoqq skrev:
Jag köper på Swedol och tonar mina rutor själv wink bara att köpa och testa om man har tålamod eller ett dött lopp wink

Gick in på deras hemsida, men förstår inte hur lång en rulle är? Det står längd: 50mm men det kan ju omöjligt stämma. Lär väl vara typ 2 meter eller nåt om det ska räcka till bakrutan tänker jag?

Finns två sorter en bred kort och en lång som är smalare

Hickan
7 juli 2019 · 374 Inlägg

volvoqq skrev:

Hickan skrev:

volvoqq skrev:
Jag köper på Swedol och tonar mina rutor själv wink bara att köpa och testa om man har tålamod eller ett dött lopp wink

Gick in på deras hemsida, men förstår inte hur lång en rulle är? Det står längd: 50mm men det kan ju omöjligt stämma. Lär väl vara typ 2 meter eller nåt om det ska räcka till bakrutan tänker jag?

Finns två sorter en bred kort och en lång som är smalare

Jaha okej, kollade bara på den breda. Men då kommer den ju inte täcka hela rutorna? Ska jag skarva alla rutorna då eller? Hur bra blir det på rutorna på sidan? Kommer ju behöva skarva 3 gånger isåfall om de bara är 15cm breda

Okej, de va tydligen 7.6cm breda. Kommer ju behöva lägga hur många solfilmer som helst kors och tvärs för att täcka rutorna?
152x76mm eller 381x50mm...?

https://www.scstyling.com/universaldela … -51cm-bred vad tror ni om denna då?

Senast redigerat av Hickan (7 juli 2019)

jag hatar bilar
Rutger19
10 juli 2019 · 20 Inlägg

Denna bilen är tonad med solfilm från Evofilm. Jag tänkte innan precis som du;
"Om det inte är riktigt klister kommer det verkligen sitta ordentligt?"
"Hur seriöst är det att man kan ta av och på dom flera gånger?"

Orkade inte skära upp film själv. Jag var lite lat. Samt att man får med ett bra kit med verktyg för att montera filmen. Allt du behöver egentligen. Jag saknade ingenting. Det var ett bra pris så jag beställde. Drog av och på solfilmen flera gånger innan det blev ordentligt. Du kommer uppskatta den egenskapen med solfilmen kan jag lova!

Svåraste med hela processen var allt dam. Minsta lilla, verkligen MINSTA lilla skit så blir det en bubbla mellan rutan och solfilmen. Bästa sättet att undvika detta på är genom att doppa hela filmen i en spann med såpa och vatten. Då rinner all skit väck innan montering. Solfilmen blir även våt, vilket i sin tur gör det enklare att montera!

Se även till att göra rutorna kliniskt rena innan. Först torka med en vanlig trasa, sen ngn alkohol (typ t-röd). Sen ösa på ordentligt med såpavatten.

Sist:
Bilen måste torka i ett svalt och ventilerat område. ALDRIG i direkt solljus. Även rutorna måste vara ventilerade. Så lämna rutorna neddragna.
http://imgur.com/gallery/95tm0OR

Lycka till!

Hickan
12 juli 2019 · 374 Inlägg

det slutade med att jag åkte och köpte någon rulle på biltema så får vi se hur det blir big_smile
tror den kostade 170 spänn eller nåt så jag föväntar mig inga mirakel tongue får se om jag sätter på den ikväll eller kanske imorgon

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang