Köpråd runt 20

angelie
15 juli 2019 · 6 Inlägg

torsen skrev:
Vet inte om du är hjälpt av det, men i alla fall ett tips, om du inte redan gjort det.
Gå in på Blocket och bocka av dina önskemål.
Prismässigt kan du gå upp till 25.000:-, eftersom det i regel finns prutmån.
När du funnit intressanta bilar kan du gå vidare med biluppgifter. se och car.info och se bilens historik beträffande ägare gällande ägd tid och även ålder(fördomsfull som jag är så misstänker jag att yngre personer "räjsar" oftare än pensionärer.
Geografiskt så är storstadsbilar oftare rostigare och är mer slitna i drivlinan än "norrlandsbilar och andra "lantisar".
De senare vanligtvis mer slitna i hjulupphängningar såsom kulleder, bussningar och stötdämpare.
Som det gamla valet: pest eller kolera.
Fåägarbilar är guld!
Kanske slog jag in öppna dörrar?

Tack så jättemycket, det ska jag göra. Har varit inne på blocket och kollat och hittat några jag är intresserad av, men visste inte om det andra.
Det är vad min bror sagt med, att vi väntar tills vi hittar en med få ägare och inga "bilfirmor". Vi prioriterar lite olika saker bara, ha ha ha, eftersom jag tycker det är tråkigt att köra vill jag gärna ha lite finesser i bilen, han tycker inte det spelar någon roll.
Jag hade tur med min förra bil, en ägare, äldre herre som pendlade 20 mil/dag, ingen som ens suttit i baksätet, , men sån tur är nog svår att få igen. Jag vet att jag inte kan kräva så mycket för 20´men det känns så tråkigt att behöva få en sämre bil än jag hade, gillar inte när det ser så "fattigt" ut i inredningen.  Vill helst inte ha skinn igen, en en bil kan ju se "fin" ut i alla fall smile

M123
15 juli 2019 · 962 Inlägg

Jag är egentligen lite fel person att vara i dom här trådarna då jag är på en helt annan planet ang dessa nyare bilar men ska försöka vara nyanserad och opartisk.

Jag tycker du inte ska pruta en mm på dina preferenser angående val av bil, ett bilägande är lite som att välja en partner, gillar man inte personer som tuggar med öppen mun då  får man problem om man släpat in något liknande i en relation, lika så vid val av bil, är det som att sätta sig på en parkbänk i komfort och lika rolig att köra som en Söndagsångest då är bilen sannerligen en energislukare.

Bilen ska vara rolig och det ska vara roligt att köra, dvs dom här föreslagna bilarna som man inte ens på nära håll kan se vad som är fram eller bak, sen designen påminner om en ihoptryckt minigris sätter absolut inte färg på ens vardag. Eller jo SVARRRRRT kanske. big_smile

Så pruta inte på dina preferenser om knappar och vara fin. Var beredd att åka långt för den rätta bilen, vad är tex 30 mil att åka och kolla om man i slutändan ska åka 10-15000 mil med den i trivsel mot att åka 5 mil och vantrivas och sukta efter annat lika långt som ovanstående.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Lockwood
15 juli 2019 · 394 Inlägg

Du får inte blanda ihop annonspris med vad bilen säljs för. Jag har en bekant som köpte just en Mondeo 2.2 TDCi nyligen på blocket. 25000 mil typ, annonspris 32, köptes för 26. Du hittar en fin Mondeo kring den summan.

Den "nya" Passaten är även den ett gott val, välj en till synes "rostfri". De är snåla o går fint, men brukar få vad säljarna vill kalla för "Passat rost". Undvik bilar med synlig rost.

Senast redigerat av Lockwood (15 juli 2019)

Lockwood
15 juli 2019 · 394 Inlägg

Jag vill nog påstå att är man villig att ge "runt 20k" (15-25) så skulle jag kika på bilar ända upp till 40k. Häng inte upp dig på priset initialt. Fokusera på bilen o dess skick. Har den fått kamrem bytt? Skattad? Sommar & vinterdäck i gott skick? Inga fel som sprucken ruta, defekt AC eller nåt som kostar mycket o laga? Om allt stämmer (förutom priset) så kan du om bilen finns nära åka o kika provköra o om den fortfarande är OK så ger du ett bud, seriöst sådant. En Mondeo -08 annonserad för 32-33k skulle jag kunna bjud 25-26k för, utan skam. Är bilen låååångt bort kan du ge ett "osett" bud via mejl. Taktiken fungerar i ca 50% av casen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang