Vad kollas vid en uppkörning? Specifikt växla ner vid inbromsning resp blinkers vid parkering.

d-b
28 juli 2019 · 541 Inlägg

Jag ska handleda en väninna som ska börja övningsköra och var på en handledarkurs för ett par dagar sedan. Två i mina ögon märkliga instruktioner gavs där som jag undrar om de verkligen stämmer och/eller är saker man kan bli kuggad på:

1. Om man kör stadstrafik, i ett villaområde eller liknande på 3-4:ans växel och ska stanna (de tipsade om att man kunde säga till sin elev "stanna vid XX" men mer realistiskt är kanske en korsning eller ett trafikljus) så ska man växla ner 3-2-1 och bromsa samtidigt på något väldigt intrikat sätt.

Ser jag ett trafikljus som är på rött 1-2 kvarter bort (eller vet att jag ska svänga i nästa korsning och behöver sänka farten) lägger jag i friläge och rullar fram och bromsar inte förrän det är ett par billängder kvar. Har man tur hinner det ju slå om till grönt. Finns ingen anledning bränna bensin på att köra 50 km/h till strax innan trafikljuset för att där slita lite extra på bromsarna. Problemet med detta var, enligt kursen, att bromsljusen inte tändes men rullar man i friläge så tappar man ju fart väldigt långsamt. Man får väl kasta ett öga i backspegeln så att ingen ligger precis i häcken men då är det ju fortfarande den bakom som gör fel.

2. Ska man fickparkera på en stadsgata ska man inte använda blinkers utan bara signalera detta med backljusen. Detta enligt kursen alltså (enligt kursen ska blinkers bara användas vid sväng framåt). Min bild av praxis i Stockholm (och som jag följer) är att folk som ska fickparkera och har bilar bakom sig blinkar för att signalera att platsen är tagen respektiva att folk kan köra om.


(1) är väl mer en teknik- än en lagfråga men är detta - att frikoppla och rulla fram - något som man kan bli kuggad för vid uppkörning?

(2) finns det lagstiftning om detta? Är det förbjudet att blinka när man backar? Blir man kuggad? Det slog mig också nu när jag skrev om saken, hur gör man när man backar runt ett hörn, "saxvänder" etc? Dvs tillfällen när man svänger när man backar.

mb_pucken
28 juli 2019 · 5 087 Inlägg

1. Eco drivning. Hårda på det. Rulla i friläge är aja baja. Inte slösa bränsle i onödan utan motorbromsa.

2. Bättre att blinka för mycket än för lite fick både jag och min sambo lära oss på körskolan. Även vid back.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2019 · 13 742 Inlägg

mb_pucken skrev:
1. Eco drivning. Hårda på det. Rulla i friläge är aja baja. Inte slösa bränsle i onödan utan motorbromsa.

2. Bättre att blinka för mycket än för lite fick både jag och min sambo lära oss på körskolan. Även vid back.

ja att lägga i friläge är man rökt direkt på uppkörningen.

men det trodde jag var normalt att man släpper gasen helt sonikt och när varvmätaren närmar sig tongång slevar man i en lägre växel.  så har jag kört väldigt länge utan att ens försöka tillämpa eco driving..  men jag slipper bromsa.  brukar tävla med mig själv ta mig från hemmet till jobbet utan att röra bromsen.  det är få gånger jag behöver användra bromsen kan jag säga. och det är ju själva grejen är att man ALDRIG ska behöva stanna tex i en rondell och liknande för anpassar du farten bra så kommer det finnas perfekta luckor  9gånger av 10. 


Jag skulle börja med att först  fixa grunden alltså åka iväg både på plan mark och i backe. 
när det sitter skulle jag gå vidare till växlingen. från 1an till 2an sen skulle jag se till att personen tog minst 2lektioner på körkskolan. den sista gången åker man själv med i baksätet.  gjorde så själv när min sambo tog körkortet..   vi som har körkort är oftast vädligt dåliga på att lära ut hur man kör bil. eftersom vi har våra dåliga vanor.. och tråden bevisar min teori..att vi inte ska lära någon att köra bil utan det är körskolorna till.  men man kan nöta in dom där sakerna som är grundläggande som start växla upp och ner.. och sen skickar man ut personen i trafiken med en riktig körskolelärare .  ser väldigt ofta handledare som är högst olämpliga som handledare..  det varken blinkas eller klarar att placera sig eller ens starta lyset..  alltså det är handledarens fel inte den som sitter bakom ratten,.  blivit vanligare på senare år dessutom.  och gärna tvingar ut folk på motorvägen som tydligt inte klarar av farten runt dom..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
d-b
28 juli 2019 · 541 Inlägg

mb_pucken skrev:
1. Eco drivning. Hårda på det. Rulla i friläge är aja baja. Inte slösa bränsle i onödan utan motorbromsa.

2. Bättre att blinka för mycket än för lite fick både jag och min sambo lära oss på körskolan. Även vid back.

Hur kan det vara mer eco att motorbromsa än att rulla i friläge? Man kommer ju längre om man rullar i friläge och en motor på tomgång drar väl väldigt lite?

d-b
28 juli 2019 · 541 Inlägg

Just det, en annan sak, apropå nerväxlingen, som förvånade mig var att man man skulle lägge i ettan när man kom med fart. Alltså, du kör 50 på 3-4:an, växlar ner till tvåan och vid kanske 10-15 km/h lägger man i ettan. Vad jag minns från när jag tog körkort la man aldrig i ettan under gång. Det är ju rent allmänt rätt trögt att få i ettan eftersom (?) varvtalsskillnaden oftast är rätt stor.

(Sedan finns det förstås undantag från "lägg aldrig i ettan under gång", typ om man ska köra upp för en väldigt brant uppfart där tvåan inte räcker till men då är man ju oftast nere i nästan stillastående när man får i ettan så...)

d-b
28 juli 2019 · 541 Inlägg

Growe skrev:
Jag skulle börja med att först  fixa grunden alltså åka iväg både på plan mark och i backe. 
när det sitter skulle jag gå vidare till växlingen. från 1an till 2an sen skulle jag se till att personen tog minst 2lektioner på körkskolan. den sista gången åker man själv med i baksätet.  gjorde så själv när min sambo tog körkortet..   vi som har körkort är oftast vädligt dåliga på att lära ut hur man kör bil. eftersom vi har våra dåliga vanor.. och tråden bevisar min teori..att vi inte ska lära någon att köra bil utan det är körskolorna till.  men man kan nöta in dom där sakerna som är grundläggande som start växla upp och ner.. och sen skickar man ut personen i trafiken med en riktig körskolelärare .  ser väldigt ofta handledare som är högst olämpliga som handledare..  det varken blinkas eller klarar att placera sig eller ens starta lyset..  alltså det är handledarens fel inte den som sitter bakom ratten,.  blivit vanligare på senare år dessutom.  och gärna tvingar ut folk på motorvägen som tydligt inte klarar av farten runt dom..

Det där är precis vår tanke. Vissa enkla moment (där det är uppenbart när man gör fel) kan vi öva på själva men andra saker får hon ta en kort intro från en körskola följt av mängdövning med mig.

Xebers76
28 juli 2019 · 2 266 Inlägg

d-b skrev:

mb_pucken skrev:
1. Eco drivning. Hårda på det. Rulla i friläge är aja baja. Inte slösa bränsle i onödan utan motorbromsa.

2. Bättre att blinka för mycket än för lite fick både jag och min sambo lära oss på körskolan. Även vid back.

Hur kan det vara mer eco att motorbromsa än att rulla i friläge? Man kommer ju längre om man rullar i friläge och en motor på tomgång drar väl väldigt lite?

Vid motorbromsning kan man sluta att ge motorn bensin helt, då den endå hålls igång av bilens rörelseenergi. Detta är INTE sant på bilar med förgasare, så det är inget folk snackade om förr i tiden.

Tillomed moderna automatare motorbromsar med hjälp av "lock-up'en"

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2019 · 17 478 Inlägg

Japp. Vid motorbroms: insprutning helt avstängd. Bilen drar 0,0 l/mil.
Vid inbromsning på tomgång drar bilen bränsle för att hålla maskin igång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
29 juli 2019 · 8 864 Inlägg

Finns det verkligen folk ute i trafiken och rullar i friläge?
Växlarna finns ju där av en anledning...

Fotograf på tierpidag.se
d-b
29 juli 2019 · 541 Inlägg

Xebers76 skrev:

d-b skrev:

mb_pucken skrev:
1. Eco drivning. Hårda på det. Rulla i friläge är aja baja. Inte slösa bränsle i onödan utan motorbromsa.

2. Bättre att blinka för mycket än för lite fick både jag och min sambo lära oss på körskolan. Även vid back.

Hur kan det vara mer eco att motorbromsa än att rulla i friläge? Man kommer ju längre om man rullar i friläge och en motor på tomgång drar väl väldigt lite?

Vid motorbromsning kan man sluta att ge motorn bensin helt, då den endå hålls igång av bilens rörelseenergi. Detta är INTE sant på bilar med förgasare, så det är inget folk snackade om förr i tiden.

Tillomed moderna automatare motorbromsar med hjälp av "lock-up'en"

Ok, men om det är 200 m till stopp och man med motorbromsning stannar efter halva sträckan (dvs måste köra 100 m till) medan man om man rullar på tomgång kommer hela vägen fram - är det givet att 100 m körning drar mindre än 200 m tomgång?

För övrigt borde väl start-stopp komma runt det där? Det är väl bara att stänga av motorn när man frikopplar mer än några sekunder? Eller finns det några problem med det?

d-b
29 juli 2019 · 541 Inlägg

Hamilton skrev:
Finns det verkligen folk ute i trafiken och rullar i friläge?
Växlarna finns ju där av en anledning...

Kan du utveckla?

Xebers76
29 juli 2019 · 2 266 Inlägg

d-b skrev:

Xebers76 skrev:

d-b skrev:

Hur kan det vara mer eco att motorbromsa än att rulla i friläge? Man kommer ju längre om man rullar i friläge och en motor på tomgång drar väl väldigt lite?

Vid motorbromsning kan man sluta att ge motorn bensin helt, då den endå hålls igång av bilens rörelseenergi. Detta är INTE sant på bilar med förgasare, så det är inget folk snackade om förr i tiden.

Tillomed moderna automatare motorbromsar med hjälp av "lock-up'en"

Ok, men om det är 200 m till stopp och man med motorbromsning stannar efter halva sträckan (dvs måste köra 100 m till) medan man om man rullar på tomgång kommer hela vägen fram - är det givet att 100 m körning drar mindre än 200 m tomgång?

För övrigt borde väl start-stopp komma runt det där? Det är väl bara att stänga av motorn när man frikopplar mer än några sekunder? Eller finns det några problem med det?

Du har i detta fallet börjat motorbromsa för tidigt.

Kom också ihåg att det bara är dumt att ta detta till det extrema, vill man spara soppa så cykla istället. Kör man mjukt och sunt så blir det ekonomiskt.

Sen kom också ihåg detta: vill man få dedär körkortet så får man helt enkelt köra så som dem säger på körskolan, även om man kan bevisa att något dem säger inte är rätt.

Själv kör man en automatväxlad amerikanare som är så sjukt ineffektiv som det bara är möjligt, jag är glad ändå big_smile

Hamilton
30 juli 2019 · 8 864 Inlägg

d-b skrev:

Hamilton skrev:
Finns det verkligen folk ute i trafiken och rullar i friläge?
Växlarna finns ju där av en anledning...

Kan du utveckla?

Ganska enkelt, du har mer kontroll över bilen med växel i och som bonus sparar du även på bromsarna ;-)

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2019 · 17 478 Inlägg

Använder sällan bromsen (på gott och ont...). Givetvis får man bromsa rejält ibland för bromsarnas skull men har en favoritkorsning för detta ändamål. Detsamma gäller när hastigheten går ner innan städer e. dyl. , då släpper man på gasen i lagom tid innan.

Vi kör bara automatbilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
d-b
30 juli 2019 · 541 Inlägg

Hamilton skrev:

d-b skrev:

Hamilton skrev:
Finns det verkligen folk ute i trafiken och rullar i friläge?
Växlarna finns ju där av en anledning...

Kan du utveckla?

Ganska enkelt, du har mer kontroll över bilen med växel i och som bonus sparar du även på bromsarna ;-)

Mer kontroll? Man har väl mer kontroll om man har bromsberedskap (dvs foten på bromsen men utan tryck) än om man kör som "vanligt".

panda666
30 juli 2019 · 4 250 Inlägg

Hamilton skrev:

d-b skrev:

Hamilton skrev:
Finns det verkligen folk ute i trafiken och rullar i friläge?
Växlarna finns ju där av en anledning...

Kan du utveckla?

Ganska enkelt, du har mer kontroll över bilen med växel i och som bonus sparar du även på bromsarna ;-)

kör automat nu senaste året/tiden. när ja väl kör manuell så kör ja  friläge när ja vet att det kommer bli rött osv, korsning eller när ja ser att folk är på väg att gå över gatan. använder bromsar visst, annars börjar skivorna rosta^^ sitter aldrig me foten på koppling me ettan i vid rödljus eller när ja väntar på nått. Men som sagt hatar manuella lådor och kör automat;)


När ja tog kortet så brydde sig inte handledaren/uppkörningssnubben hur mitt pedalarbete var, tror han brydde sig bara om ja körde lugnt o fint, dom ska känna sig bekväma och avslappnade när du kör, inga risker alls under körningen och man ska vara lugn o bekväm i sig själv. Prata samtidigt med hen medans du kör^^ planera som fan då allt måste kännas som smör när du kör och inga onödiga stopp eller nått utan planera perfekt. Jag övningskörde som fan precis där ja skulle köra upp och kunde stället utantill, sen dagen när ja körde upp kunde ja vägarna utantill och kunde focusera på körningen istället, efter några fel som jag gjorde att ja missade nån sväng några gånger så spelade det inge roll för resten var perfekt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang