Subaru Outback/Forester köpråd!

HannesJ
24 juli 2019 · 50 Inlägg

Hej!

Har gjort lite trådar gällande köpråd här tidigare, senast var det Subaru Impreza 2.0R jag var på jakt efter, men dom var inte lätta att hitta så nu har jag börjat snegla på andra modeller.

Har i dagsläget en BMW 323ti som inte alls är praktiskt när man likt mig gillar att fiska, åka skidor och köra på skogsvägar. Sitter därför och kollar på Subarus av olika modeller, främst Outback och Forester. Jag kör knappt 1000mil/år så det känns inte som en diesel lönar sig för mig. Tänker mig årsmodeller runt 2007 och känner inte för att lägga mer än runt 60k. Jag vill helst inte snitta över 0.9liter/milen så det känns som att det är dom mindre motorerna som är relevanta för mig.

- Är det några speciella motorer/växellådor man ska undvika?

- Saker man ska kolla efter som brukar krångla på Subarus runt 2007?

- Baserat på bilder så ser det ut som att Outbacken är lite mer ombonad invändigt, att det kanske är lite bättre komfort än Forestern, stämmer det eller blir jag lurad av bilderna?

- Manuell eller automat?

Tycker exempelvis denna ser väldigt trevlig ut, om än lite dyr. https://www.blocket.se/jonkoping/Subaru … 17&w=3

Om ni har några andra tips gällande Subarus är det väldigt uppskattat!

Tack!

zzr94092
24 juli 2019 · 4 383 Inlägg

Den dragkroken kommer någon att snubbla på,

HannesJ
24 juli 2019 · 50 Inlägg

zzr94092 skrev:
Den dragkroken kommer någon att snubbla på,

Finns en viss risk för det. På tal om dragkrok. Det är svårt att hitta sådana här bilar som inte är "nerhästade", hur mycket sliter det egentligen att köra släp ofta? Bör man helt enkelt hoppa bilarna som har använts frekvent till hästkörning?

HannesJ
25 juli 2019 · 50 Inlägg

Tänkte åka och titta på Forestern jag länkade till i första inlägget. Ingen som har några tips på vad man ska kolla/lyssna efter?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2019 · 17 455 Inlägg

Har haft några Forrester/outback. De krånglar inte och de är hyfsat pigga även med 2-litersmotorn. Automaten av CVT-typ är förvisso trevlig men gör att motorn ylar lite väl mycket under acc.

De har en liten akilleshäl: Drar sjuka mängder bränsle. Räkna med 1.1-1.2 l/mil normal körning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HannesJ
25 juli 2019 · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har haft några Forrester/outback. De krånglar inte och de är hyfsat pigga även med 2-litersmotorn. Automaten av CVT-typ är förvisso trevlig men gör att motorn ylar lite väl mycket under acc.

De har en liten akilleshäl: Drar sjuka mängder bränsle. Räkna med 1.1-1.2 l/mil normal körning.

Tack så mycket för svaret!

Att dom inte krånglar och är hyfsat pigga är såklart ett stort plus! Automat är jag inte jättesugen på, annat än om jag skulle köpa en väldigt mycket nyare bil.

Menar du att även 2.0:an drar så mycket?! Tycker mig ha läst att folk kan köra dom runt 0.8l/mil?! Och tom lite lägre om man kör väldigt laglig landsvägskörning...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2019 · 17 455 Inlägg

HannesJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Har haft några Forrester/outback. De krånglar inte och de är hyfsat pigga även med 2-litersmotorn. Automaten av CVT-typ är förvisso trevlig men gör att motorn ylar lite väl mycket under acc.

De har en liten akilleshäl: Drar sjuka mängder bränsle. Räkna med 1.1-1.2 l/mil normal körning.

Tack så mycket för svaret!

Att dom inte krånglar och är hyfsat pigga är såklart ett stort plus! Automat är jag inte jättesugen på, annat än om jag skulle köpa en väldigt mycket nyare bil.

Menar du att även 2.0:an drar så mycket?! Tycker mig ha läst att folk kan köra dom runt 0.8l/mil?! Och tom lite lägre om man kör väldigt laglig landsvägskörning...

Sålde dessa under åren 2006-2007. Så de var nya bilar och kanske inte inkörda. Men körde även några begagnade ibland. Rekordet hölls nog av en Forester 2.0T som rullat ca 2000 mil som glatt gurglade i sig 1.7 l/mil då frun körde bilen en helg. Manuell. Tror inte hon körde som en galning med 3 barn i bilen...

Köper du bilen du länkade till så klaga inte på förbrukningen sen. Men bra bilar är de. Skatten ligger på 2758:- för den du nämner.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HannesJ
25 juli 2019 · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:

HannesJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Har haft några Forrester/outback. De krånglar inte och de är hyfsat pigga även med 2-litersmotorn. Automaten av CVT-typ är förvisso trevlig men gör att motorn ylar lite väl mycket under acc.

De har en liten akilleshäl: Drar sjuka mängder bränsle. Räkna med 1.1-1.2 l/mil normal körning.

Tack så mycket för svaret!

Att dom inte krånglar och är hyfsat pigga är såklart ett stort plus! Automat är jag inte jättesugen på, annat än om jag skulle köpa en väldigt mycket nyare bil.

Menar du att även 2.0:an drar så mycket?! Tycker mig ha läst att folk kan köra dom runt 0.8l/mil?! Och tom lite lägre om man kör väldigt laglig landsvägskörning...

Sålde dessa under åren 2006-2007. Så de var nya bilar och kanske inte inkörda. Men körde även några begagnade ibland. Rekordet hölls nog av en Forester 2.0T som rullat ca 2000 mil som glatt gurglade i sig 1.7 l/mil då frun körde bilen en helg. Manuell. Tror inte hon körde som en galning med 3 barn i bilen...

Köper du bilen du länkade till så klaga inte på förbrukningen sen. Men bra bilar är de. Skatten ligger på 2758:- för den du nämner.

Låter konstigt att det skulle göra så stor skillnad om bilen är inkörd eller ej, på dom flesta ställena jag läst så pratar folk om förbrukning runt litern milen och lägre på långresor. Verkar ju som att 2.5xt med automat ska dra ganska mycket, dock in så mycket som den din fru körde!

Satt och läste i denna tråden http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f … p;start=20 och läste följande; "Tack ska ni ha! Såhär en dryg senare känns det faktiskt riktigt bra fortfarande. Fick lite skrämselhicka när jag tankade den första gången och räknade ut att medelförbrukningen var 0,89 l/mil. Kändes dock betydligt bättre andra gången och fick fram 0,77... Får bli ägg under gaspedalen även framöver! :-)
Det bidde en 2.0 manuell, som förhoppningsvis har hållbara bakdämpare! Vill inte ha massa servicekostnader och så på denna nu när jag flyttat till hus precis!


Det tycker jag låter som en lämpligare förbrukning. Utan att ha kört nån Forester så känns det inte som att dom bjuder in till nån inspirerad körning, så kan förhoppningsvis börja köra lite lugnare än nu, om jag nu skulle köpa en Forester...

Senast redigerat av HannesJ (25 juli 2019)

HannesJ
26 juli 2019 · 50 Inlägg

Har nu varit och provkört den blåa Forestern. Gillar verkligen modellen, man sitter helt okej, tillräckligt stort bagage och oväntat nog tillräckligt pigg. Jag tycker även att bilen gick bättre på vägen än vad jag hade tänkt mig, i laglig hastighet på motorvägen gick det tom att prata med personen jämte mig, det trodde jag knappt.

Bilen i fråga skulle servas först men sen tror jag allt att jag byter in min nuvarande bil och gör det smidigt för mig!

Edit: En sak som jag tyckte var lite konstigt var att den hade trumbromsar bak, det hade jag inte en aning om. Trodde bara småbilar hade det. Vad är för/nackdelar med det? Dyrt att underhålla?

Senast redigerat av HannesJ (26 juli 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli 2019 · 17 455 Inlägg

Provat Outback då? Gillade den. Ingen koll på förbrukning. Men lånade vår demobil 2.5:a för en skidresa till sälen och den kravlade sig fram på oplogade vägar mot stugan som ingenting. Fast det gjorde C5:an året efter också... Bara att höja bilen lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HannesJ
26 juli 2019 · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Provat Outback då? Gillade den. Ingen koll på förbrukning. Men lånade vår demobil 2.5:a för en skidresa till sälen och den kravlade sig fram på oplogade vägar mot stugan som ingenting. Fast det gjorde C5:an året efter också... Bara att höja bilen lite.

Nej har ännu inte testat någon Outback, finns ingen vettig i närheten tyvärr.

Det är dom där oplogade vägarna jag är väldigt sugen på att inte fastna på, lyckades nämligen fastna ute i skogen med BMW:n förra vintern och det var mindre kul...

HannesJ
27 juli 2019 · 50 Inlägg

Ytterligare en fråga som jag kom på. Forestern har inte antisladd. Jag har inte kört någon fyrhjulsdriven bil på vintern, men om ni skulle gissa, kommer Forestern kännas vingligare än min BMW med antispinn på vintern?

Om någon kunnig skulle kunna säga om det finns nån för/nackdel med trumbromsar bak så hade det varit trevligt!

zzr94092
27 juli 2019 · 4 383 Inlägg

Finns väl ärligt sagt inga fördelar med trumbromsar....

HannesJ
27 juli 2019 · 50 Inlägg

zzr94092 skrev:
Finns väl ärligt sagt inga fördelar med trumbromsar....

Det var ungefär vad jag misstänkte, hoppas bara dom tar tillräckligt bra. Nån skrev att dom är mer skyddade mot rost och smuts så dom inte kärvar igen eller nått, men tror heller inte det är nån större risk att dom kärvar igen om man bromsar ordentligt lite då och då...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2019 · 17 455 Inlägg

HannesJ skrev:
Ytterligare en fråga som jag kom på. Forestern har inte antisladd. Jag har inte kört någon fyrhjulsdriven bil på vintern, men om ni skulle gissa, kommer Forestern kännas vingligare än min BMW med antispinn på vintern?

Om någon kunnig skulle kunna säga om det finns nån för/nackdel med trumbromsar bak så hade det varit trevligt!

Har den antispinn då? Alltid något.
Har kört en Audi A6 Quattro på i princip öde motorväg mellan GBG-Sthlm i snöstorm. Med ESP påslagen blinkade förvisso lampan nästan konstant i farter på ca 100 km/h men bilen kändes stadig trots ett systemet hela tiden låg och stabiliserade kälken.

Med avslagen ESP vågade jag nog inte köra över 60 km/h...
Inget vetenskapligt test men rätt talande för den som satt bakom ratten kan jag säga!

Även min gamla pendlarbil från 2004 har ESP.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
28 juli 2019 · 5 087 Inlägg

zzr94092 skrev:
Finns väl ärligt sagt inga fördelar med trumbromsar....

Säger nästan tvärt om, så länge det gäller bakbromsar.
Slits mindre. Rostar sällan fast. Inga skivor som rostar sönder. Mindre risk för att sten och annat fastnat och låter illa.
Det är åtminstone min erfarenhet av det hela.
Enda nackdelen jag kan komma på är att det är flera saker att byta när det väl fallerar.
Kan ge överhettningsproblem vid hårt användande.
Behöver justeras.

Jobbade något år med Subaru och bilarna höll ihop bra. Egentligen hade vi bara problem med rasade dieselmotorer och kopplingsbyten.
Kopplingarna var en svag punkt på alla bilar som användes som dragbil. Detta pga av att dom slirades sönder pga av för dåligt vrid på låga varv i kombination med för högt växlad etta och back.
Dock inget specifikt för just Subaru mer än att väldigt många använder som som dragbil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
HannesJ
28 juli 2019 · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:

HannesJ skrev:
Ytterligare en fråga som jag kom på. Forestern har inte antisladd. Jag har inte kört någon fyrhjulsdriven bil på vintern, men om ni skulle gissa, kommer Forestern kännas vingligare än min BMW med antispinn på vintern?

Om någon kunnig skulle kunna säga om det finns nån för/nackdel med trumbromsar bak så hade det varit trevligt!

Har den antispinn då? Alltid något.
Har kört en Audi A6 Quattro på i princip öde motorväg mellan GBG-Sthlm i snöstorm. Med ESP påslagen blinkade förvisso lampan nästan konstant i farter på ca 100 km/h men bilen kändes stadig trots ett systemet hela tiden låg och stabiliserade kälken.

Med avslagen ESP vågade jag nog inte köra över 60 km/h...
Inget vetenskapligt test men rätt talande för den som satt bakom ratten kan jag säga!

Även min gamla pendlarbil från 2004 har ESP.

Tror varken den har antispinn eller antisladd, tror bara det var XT-modellen som fick antisladd, eller om det var dom med automat som fick det, lite oklart.

Är ungefär samma erfarenhet jag har när jag jämför min BMW som iaf har antispinn med min gamla 940 som inte hade antispinn, 940:n var klart lurigare på snöiga motorvägar.

Tänkte bara om fyrhjulsdriften gör bilen lite stabilare även om den inte har antisladd.

mb_pucken skrev:

zzr94092 skrev:
Finns väl ärligt sagt inga fördelar med trumbromsar....

Säger nästan tvärt om, så länge det gäller bakbromsar.
Slits mindre. Rostar sällan fast. Inga skivor som rostar sönder. Mindre risk för att sten och annat fastnat och låter illa.
Det är åtminstone min erfarenhet av det hela.
Enda nackdelen jag kan komma på är att det är flera saker att byta när det väl fallerar.
Kan ge överhettningsproblem vid hårt användande.
Behöver justeras.

Jobbade något år med Subaru och bilarna höll ihop bra. Egentligen hade vi bara problem med rasade dieselmotorer och kopplingsbyten.
Kopplingarna var en svag punkt på alla bilar som användes som dragbil. Detta pga av att dom slirades sönder pga av för dåligt vrid på låga varv i kombination med för högt växlad etta och back.
Dock inget specifikt för just Subaru mer än att väldigt många använder som som dragbil.

Intressant att höra! Har du någon uppfattning om hur mycket dyrare det blir att laga bromsarna när man har trumbromsar?

Rasade dieselmotorer har man ju läst om. Tyckte kopplingen i den blå jag körde kändes fräsch, den har använts för att dra släp, men inte hästtransporter flera dagar i veckan...

Har även en jättedum fråga gällande lågväxel. Lägger man i neutralen och sen lägger i lågväxeln och släpper upp kopplingen och kör iväg som vanligt? Eller lägger man i växellådan i neutral-sen i med lågväxel och sen använder växellådan som vanligt och kan använda alla 5 växlar + back?

HannesJ
1 augusti 2019 · 50 Inlägg

Blev ett köp av den blå Forestern. Hittills väldigt nöjd, blev förvånad hur "tyst" den är i motorvägshastighet, är ju verkligen inga problem att prata med folk i bilen. Förbrukningen verkar vara som jag hoppades också. Efter några fullgasar, lite motorväg och några köer så drog den 0.76/mil, det tycker jag inte är så farligt för en bil med aerodynamik som en ladugård. 

Det enda problemet jag har är ett ljud som blir när jag kör över gupp och liknande, det blir ett lätt klonk vänster fram. Det var sådana ljud när jag först provkörde den förra veckan men sedan dess har den servats och 2 styrleder har bytts men tydligen tog inte det bort allt klonkande. Några idéer vad det kan vara?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang