Dags för elbil?

M123
11 augusti · 734 Inlägg
#121

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Det du levererar är alltså en debattartikel utan några tydliga källhänvisningar skriven av den avlidne partiledaren och eumotståndaren för junilistan Sören Wibe.
Jag inväntar istället något konkret som inte är baserat på en persons åsikter.

Resonerar man så kan man ju aldrig ta en forskare seriöst.
Alla har ju politiska preferenser och inget talar väl för att just dessa hade varit underlag för artikeln, detta är ju något du för upp.

Lika så dör ju hela miljödebatten av samma anledning fast åt andra hållet, merparten som håller den debatten i dom fina rummen har ju sina preferenser.
Gör det dom mindre seriösa för det?
Eller gör det dina diskussioner mindre seriösa?

Någonstans bottnar ju sig en övertygelse.

Jo det kan man, om forskarens rön verifieras och inte är några får ord i en debattartikel.
Det är i mitt tycke samma sak som att läsa en busschaufförsdebattartikel av Hanif Bali och luta sig mot den gällande den frågan.

Det där politiska får du hålla för dig själv. Vad jag kan tyda så är det väl inte i linje med reglerna för forumet.

Men åter igen.
Här finns i det närmaste dom saklig aspekterna som min förra länk ang etanolen.
Här avhandlas odling och en liten del av energiårgången vid framställning, samt hur mycket areal det behövs för egenproduktion i Sverige.


https://fof.se/tidning/2007/7/artikel/e … och-energi

Gissningsvis kommer något motargument i annan riktning handla om något helt annat för att styra bort diskussionen från nackdelarna.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Ivel
11 augusti · 541 Inlägg
#122

M123 skrev:

Ivel skrev:

M123 skrev:

Resonerar man så kan man ju aldrig ta en forskare seriöst.
Alla har ju politiska preferenser och inget talar väl för att just dessa hade varit underlag för artikeln, detta är ju något du för upp.

Lika så dör ju hela miljödebatten av samma anledning fast åt andra hållet, merparten som håller den debatten i dom fina rummen har ju sina preferenser.
Gör det dom mindre seriösa för det?
Eller gör det dina diskussioner mindre seriösa?

Någonstans bottnar ju sig en övertygelse.

Jo det kan man, om forskarens rön verifieras och inte är några får ord i en debattartikel.
Det är i mitt tycke samma sak som att läsa en busschaufförsdebattartikel av Hanif Bali och luta sig mot den gällande den frågan.

Det där politiska får du hålla för dig själv. Vad jag kan tyda så är det väl inte i linje med reglerna för forumet.

Men åter igen.
Här finns i det närmaste dom saklig aspekterna som min förra länk ang etanolen.
Här avhandlas odling och en liten del av energiårgången vid framställning, samt hur mycket areal det behövs för egenproduktion i Sverige.


https://fof.se/tidning/2007/7/artikel/e … och-energi

Gissningsvis kommer något motargument i annan riktning handla om något helt annat för att styra bort diskussionen från nackdelarna.

Njäe, det var inte politik utan ett vis att påvisa hur saker kan felaktigt beskrivas för att få igenom sin agenda eftersom det är påvisat hur saken egentligen låg till med busschauffören och vad han får göra på sin rast.

Det var en intressant om än gammal artikel. Beroende på hur etanolen framställs och av vilka råvaror påverkar utsläpp och energiåtgången.

Jag flyttar inte fokus vad du menar med det.
Du däremot har klivit långt bort från den initiala frågan du ställde:
"Hur många liter diesel går det åt nu igen när man ska ta fram en liter etanol?"
Nu undrar jag vad svaret är och även hur det ser ut med dieselåtgången för bensin och dieseltillverkning.
Vet du detta eller har du ingen koll?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
M123
12 augusti · 734 Inlägg
#123

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Jo det kan man, om forskarens rön verifieras och inte är några får ord i en debattartikel.
Det är i mitt tycke samma sak som att läsa en busschaufförsdebattartikel av Hanif Bali och luta sig mot den gällande den frågan.

Det där politiska får du hålla för dig själv. Vad jag kan tyda så är det väl inte i linje med reglerna för forumet.

Men åter igen.
Här finns i det närmaste dom saklig aspekterna som min förra länk ang etanolen.
Här avhandlas odling och en liten del av energiårgången vid framställning, samt hur mycket areal det behövs för egenproduktion i Sverige.


https://fof.se/tidning/2007/7/artikel/e … och-energi

Gissningsvis kommer något motargument i annan riktning handla om något helt annat för att styra bort diskussionen från nackdelarna.

Njäe, det var inte politik utan ett vis att påvisa hur saker kan felaktigt beskrivas för att få igenom sin agenda eftersom det är påvisat hur saken egentligen låg till med busschauffören och vad han får göra på sin rast.

Det var en intressant om än gammal artikel. Beroende på hur etanolen framställs och av vilka råvaror påverkar utsläpp och energiåtgången.

Jag flyttar inte fokus vad du menar med det.
Du däremot har klivit långt bort från den initiala frågan du ställde:
"Hur många liter diesel går det åt nu igen när man ska ta fram en liter etanol?"
Nu undrar jag vad svaret är och även hur det ser ut med dieselåtgången för bensin och dieseltillverkning.
Vet du detta eller har du ingen koll?

Nej jag är på samma ämne än, det enda är att jag skrev liter och lagt fram tydliga länkar med energiåtgången och den negativa åverkan som blir av denna produktion. Jag hittar inte länken där jag läst så vi får förhålla oss till fakta jag gett och inte hörsägen som det blir om jag skriver ut litrar per liter.

Som jag skrev tidigare så ligger Sverige elproduktion viland på 40% Kärnkraft, sen kan jag upplysa att den även ligger på 40% Vattenkraft och 11% Vindkraft samt 9% Kraftvärme.

Således har man halveringstiden på bränslet och förvaringen samt ev läckage från kärnkraften att ta in i beräkningen för elbilar, åverkan på alla vattendrag som förstör biotoper för vattenlevande djur och områden för människor som svämmas över.

Sen vindkraft som genererar ljud och vindar som stör omgivning här sett till djurlivet.

Sen där till kan man lägga till den el vi måste importera i form av kolkraft när vår egen produktion inte räcker till.

Plus om man nu ska ha värme i bilen och denna värmen ska komma från etanol.
Ingenstans är det en miljöbil om man synar sömmarna på riktigt.
Allt är som jag tidigare har skrivit ett stor spel bara som folk köper med hull och hår.

Bara för något i närtid inte släpper ut koldioxid betyder det inte att någon uppoffring behövts göras och att det släppts ut på vägen dit eller ifrån, här handlar det inte om att vara klimatsmart utan klimatdum på riktigt med fenomenet Elbil.

Så Elbil nejtack.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
panda666
14 augusti · 3 029 Inlägg
#124

https://www.blocket.se/inspiration/bil/ … ill--19105

Vad säger folket? Herr klasse här har lite tankar över hur länge diesel och bensinbilar kommer att överleva ett par år till faktiskt över 10-15år enligt honom. Verkar som att stor företagen inte har jättebråttom utan fortsätter med bensin och diesel och tar det lugnt me elbilar tills alla har laddstationer;)))

caromania Forummoderator
14 augusti · 8 010 Inlägg
#125

panda666 skrev:
https://www.blocket.se/inspiration/bil/artiklar/-diesel-bilar-overlever-20-ar-till--19105

Vad säger folket? Herr klasse här har lite tankar över hur länge diesel och bensinbilar kommer att överleva ett par år till faktiskt över 10-15år enligt honom. Verkar som att stor företagen inte har jättebråttom utan fortsätter med bensin och diesel och tar det lugnt me elbilar tills alla har laddstationer;)))

Tror det stämmer bra. Förhoppningsvis stannar inte forskningen upp vad gäller alternativa drivmedel så att bensin-/dieselbilar kan rulla vidare med andra utsläpp. I länder som Sverige kommer däremot säkert elbilarna slå igenom med kraft i framförallt städerna, där trots allt den större delen av befolkningen bor. Men även här tror jag vi kommer ha kvar förbränningsmotorn i säkert 100 år. Vi har också ett glesbefolkat land med stora avstånd på landsbygden och där kommer det gå långsammare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
14 augusti · 3 029 Inlägg
#126

caromania skrev:

panda666 skrev:
https://www.blocket.se/inspiration/bil/artiklar/-diesel-bilar-overlever-20-ar-till--19105

Vad säger folket? Herr klasse här har lite tankar över hur länge diesel och bensinbilar kommer att överleva ett par år till faktiskt över 10-15år enligt honom. Verkar som att stor företagen inte har jättebråttom utan fortsätter med bensin och diesel och tar det lugnt me elbilar tills alla har laddstationer;)))

Tror det stämmer bra. Förhoppningsvis stannar inte forskningen upp vad gäller alternativa drivmedel så att bensin-/dieselbilar kan rulla vidare med andra utsläpp. I länder som Sverige kommer däremot säkert elbilarna slå igenom med kraft i framförallt städerna, där trots allt den större delen av befolkningen bor. Men även här tror jag vi kommer ha kvar förbränningsmotorn i säkert 100 år. Vi har också ett glesbefolkat land med stora avstånd på landsbygden och där kommer det gå långsammare.

Vet inte hur bra den här nya tekniken med adblue fungerar, det sägs att det är mycket problem med systemet och att den kan frysa om det blir vinter med minus grader typ -11 som jag tycker personligen är skit löjligt, har de nånsin varit vinter här där det inte har gått ner till -11? och då vill jag inte ha ett svar där javvist 6 år sen blev det aldrig mer än minus 5 utan vanligtvis så blir det kallt^^och flera har problem med olika delar av systemet som pajar som givare osv som är skitdyra att laga. Så med andra ord skulle vi behöva bättre system som ska hålla ut bilens livslängd. Annars har det alltid funnits en liten rädsla inom mig om att våra gamla bilar skulle behöva skrotas per direkt om nån dag regeringen bestämmer det, hoppas inget sånt kommer i kraft, utan sakta men säkert gå in i framtiden och forsla bort all skit, inte på en gång^^Ge folk bra med tid att samla ekonomin och gå över till el i framtiden.

panda666
14 augusti · 3 029 Inlägg
#127

Offtopic - bortredigerat

Streetfreak
14 augusti · 650 Inlägg
#128

Jaha, vad tillför det elbilstråden här på garaget?

caromania Forummoderator
14 augusti · 8 010 Inlägg
#129

Streetfreak skrev:

panda666 skrev:

Jaha, vad tillför det elbilstråden här på garaget?

Inte ett smack.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang