Hatar jag andras bilar?

Xebers76
27 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

Såg denna videon på Youtube och började fundera lite.


https://youtu.be/v2NnxDdDHRk


Men jag är väl inte sån? En sån som visar hat mot andras bilar och stil?

Eller?

När man var i tonåren så följde man ju såklart detdär mönstret som nästan alla andra ungar också följde. Idag pratar man om "12 year old GTR fanboys". Helt enkelt ett barn som skriver sina starka, helt omotiverade kommentarer som påstår att en viss bil är bäst. Men barn är barn och så kommer det alltid att vara.

Får ju helt klart erkänna att man nu i efterhand inser att man verkligen påverkades av människorna runt omkring en. Familjen hade alltid Volvo och därför skulle man inte gilla SAAB, så det satt ju i även när man blev äldre. 2013 började jag jobba med bland annat SAAB och efter att ha både kört och skruvat med dem flesta modeller från ca 98 och frammåt så fick jag en annan inblick. Det finns saker jag verkligen inte gillar hos dem, men även saker som jag uppskattar, dem hade en hel del bra idéer! Så idag står jag ganska neutral istället.

Så jag blev påverkad helt klart.

Finns det bilar jag inte gillar då? Ja, franska bilar överlag. Ja dem hade många kul idéer också. Men har skruvat en hel del med dem och gillar inte tänket. Därmed har jag en motivering till min åsikt.


Men vad har detta med filmen på Youtube att göra då?

Jag har insett att dem saker jag oftast ser ner på när man är på en bilträff är precis dem saker jag själv gjorde när jag var ca 16-20 år gammal. Lite vad jag brukar kalla biltemastyling. Hängde på sportluftfilter och trodde jag gjorde bilen bättre. LEDlampor överallt helt utan någon som helst bra anledning. Sänkte bilen långt förbi vad som är rimligt. Men i slutendan var det fortfarande bara en Honda Civic från 98 som jag fått av mina morföräldrar. Men kul hade jag! Var lite på bilträffar osv och fick jättemycket hat konstant, inte lika kul där tongue

Då intresset är Honda överlag och 3e generationen Cheva Caprice så vänjer man ju sig ganska fort att få ta väldigt mycket skit var man än kommer. Det gör ju helt klart bilträffsbesöken mindre roliga. Men har börjat fundera på om jag själv har en del att jobba på. Jag kanske måste bli bättre på att inte vara så negativ när jag ser en bil jag inte gillar. Han/hon som har den är säkert jätteglad för sin bil.

Nu är jag inte den som letar upp ägaren och lägger fram spydiga kommentarer. Men endå.

Vi alla ser ju olika på saker. 2017 uppstod plötsligt behovet av en ny bruksbil. Jag hittade en ful grön Honda som jag fick loss för 8000kr. Jag vart jättenöjd och är det än idag. Den gör precis det ska och den gör det bra.

I våras hade jag den inne på jobbet (bilverkstad) för att justera lite saker och byta nån glödlampa osv osv. Då kommer en jämnårig kollega fram och undrar varför jag håller på att fixa med den. Det är ju inte lönt på den gamla skithögen.

Svarade att det är den bästa bil jag någonsin ägt. Han blev vääldigt hånfull och fick lite undermedvetet fram att jag var dum i huvudet. Kändes sådär, att bli idiotförklarad är aldrig kul.

Men varför hände detta?

Han ser en slö, ful, gammal, mööghög.

Jag ser en avbetald, inte rostig, superbillig, ej stöldbegärlig, fullt fungerande, pålitlig bil.

Precis vad jag behöver för att göra mina ärenden året runt.

Hade jag badat i pengar hade jag självklart inte kört runt i den. Men den räcker ju till.

Okej okej, men denna gröna fula sak har du väl inte på bilträffar?

Ne det är ju sant.


Chevan då? Den rullande soffgruppen? Ja den bilen får nog ännu mer negativa kommentarer. Och väl inne på en träff (jänketräff) är den nästan aldrig uppskattad då den är rostig och för ny. Största problemet för folk verkar dock vara bilens utseende, den är i gemenemans ögon en väldigt ful bil. Men jag är glad för den endå. Hade jag haft 200k att lägga på en 50-60-tals amerika-kombi så hade jag kanske gjort det. Men nu fick jag denna för 35000.

Så är det fel av mig att se ner på andras bilar när jag själv tar illa vid mig för att andra ser ner på min?


Personligen gillar jag dem flesta typer av bilar. Kört en hel del hybrider och tycker att det är väldigt kul bilar att köra. Körde en Tesla model S en gång och blev starkt habegär där med. Bmw e46 M3 är också en kul bil att köra. Amerikanare är ju en väldigt speciell känsla att glida fram i. Köra med coils som är nedjusterade i absolut botten är också kul, även om jag nu slutat med det. Luftfjädrig är dock ännu roligare, det kan verkligen dra blickar! Hyundai i10 är inte riktigt lika kul att köra dock. Men det är ju en dum jämförelse tongue

Vad får ni för tankar när ni ser videon? Hur upplever ni bilträffar?

Är det okej att köpa Mustang med rak 4? Är det okej att ha "fartcan" på sin Civic? Är blå do88 slangar på en 740GL häftigt? Är liten usa-skylt på bilar som inte ska ha det snyggt? Eller är detta bara massa dumma åsikter?


Vad tänker ni?

Low
27 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

"We can still hate Priuses, right?" haha...


Kul trådsmile

norrlandsskogen
27 augusti 2019 · 37 Inlägg

Nu är jag absolut inte överdrivet insatt i bilar men förstår lite ditt tänk.

Växte också upp i med folk omkring mig som åkte runt i Volvos som första bilar, och man hyste agg mot Saab. Jag fann det löjligt. Minns deras snack "Att stajla en Saab är som att sminka en gris..." men att sänka sin sketna 740 och sätta på kjolpaket och köra med led-kit undertill var värsta grejen. Jag fann detta lite löjligt också, men det fanns ändå en glädje och ett intresse hos killarna som gjorde detta, vilket jag tyckte var härligt. Man gjorde det bästa av situationen, och med den ekonomin man hade.

Visst ser man det än idag, särskilt ute på landsbygden. Det finns kanske inte samma pretentiösa nödighet som i storstan. Alla har dessutom olika förutsättningar, en del fixar med skitbilar för skojs skulle i rent intresse, kanske har man en bättre och modernare bil hemma. Andra kanske gör det bästa av situationen, likt Volvo-grabbarna ovan jag beskrev.

Jag tror att det är bra att släppa lite på fördomarna, och även att försöka se utanför boxen. Sedan när det gäller ens egen bil är det säkert lätt att bli lite försvarande, och självklart egenkär. En viss bil kan vara helt optimal för någon, men för en annan, hemsk. Ta min mor som exempel, köpte kontant en ny Nissan Micra -94. Servade den och underhöll den enligt konstens alla regler (vi söner fick dock stå och slava med handtvättningen). Hon älskade den skitbilen, startade alltid på första försöket. Påkörd vid ett rödlyse tio år senare och hela baken mosades = totalskrotning. Bilen hade gått 4000 mil på nästan 10 år, och var i ultimat skick.

Något jag fascineras av är personer som glider runt i gamla bilar, som fortfarande är i extremt bra skick. Vittnar om att bilen har hög kvalitet, och dessutom att man vårdat bilen mycket väl genom åren.

Så kontentan, alla upplever bilar olika och har olika behov. Fördomar är okej. Det är okej att se ner på vissa personer, och deras bilar. Räkna dock med att detta görs tillbaka mot dig. Men när du ser en äldre tant glida runt i en Nissan Micra från -94 i utmärkt skick, tänk då på att för henne är bilen hennes lilla guldklimp. Hur det är på bilträffar har jag inte reflekterat över, försök se lyckan i folks intresse och mångfalden kring alla de olika bilar som finns.

norrlandsskogen
27 augusti 2019 · 37 Inlägg

Low skrev:
"We can still hate Priuses, right?" haha...


Kul trådsmile

Jag är ju inte bättre själv. Drog på roadtrip häromdagen och fascinerades av hur satans många extremt fula bilmodeller av ett visst märke/modell jag såg. Tydligen hög-populär nu. Rövful, och ser spejsad ut. Vill inte såra någon här nu, så tänker inte berätta vilken modell det rör sig om. Men att komma ut på morgonen och det första man skådar är denna fula bil? Det är ju lustigt. Men återigen, alla är olika, och vissa kommer tycka att bilen är riktigt snygg. big_smile

Svårt att toppa BMW i3 dock, särskilt när man tar priset i åtanke. Jag skulle vilja veta hur det stereotypiska klientelet som köper denna bil är. Höginkomsttagare i Bromma som vill kläs med en "miljösmart" aura i området. big_smile

Lockwood
27 augusti 2019 · 394 Inlägg

Prius är fantastiskt bra bilar om man inte gillar köra bil. Men på ett forum för de som hellre kör bil än åker bil så är Prius förmodligen bland det sista man tittar på. Även om det finns massor med fula bilar så hatar jag ingen, det som kan få mig att ogilla en viss bil är ägarna snarare, de typiska ägarna. Ska vi säg Keps-Nisse med en jätteprilla och sin "supersänkta" 740 med raka avgasrör som väcker hela stan, och självklart är det...en GL med ca 120 hästar.

norrlandsskogen
28 augusti 2019 · 37 Inlägg

Lockwood skrev:
Prius är fantastiskt bra bilar om man inte gillar köra bil. Men på ett forum för de som hellre kör bil än åker bil så är Prius förmodligen bland det sista man tittar på. Även om det finns massor med fula bilar så hatar jag ingen, det som kan få mig att ogilla en viss bil är ägarna snarare, de typiska ägarna. Ska vi säg Keps-Nisse med en jätteprilla och sin "supersänkta" 740 med raka avgasrör som väcker hela stan, och självklart är det...en GL med ca 120 hästar.

Tänkt så också, men försökt att passa mig för det mer och mer på senare år. Känns som lite stofil-tänk, särskilt om klientelet är av yngre ålder. Klart att personerna kan störa omgivningen om dessa åker runt sen kväll/natt, men annars...kul för dem, och kul att ett bilintresse finns.

Såg en äldre gubbe när jag var ute på tripp, långt bortom pensionsålder, som gled runt med en EPA i Strängnästrakten. Fantastiskt att se ärligt talat. Det är kul att se hur vissa original pushar det och totalskiter i folks åsikter.

viccoA
28 augusti 2019 · 3 109 Inlägg

norrlandsskogen skrev:

Low skrev:
"We can still hate Priuses, right?" haha...


Kul trådsmile

Jag är ju inte bättre själv. Drog på roadtrip häromdagen och fascinerades av hur satans många extremt fula bilmodeller av ett visst märke/modell jag såg. Tydligen hög-populär nu. Rövful, och ser spejsad ut. Vill inte såra någon här nu, så tänker inte berätta vilken modell det rör sig om. Men att komma ut på morgonen och det första man skådar är denna fula bil? Det är ju lustigt. Men återigen, alla är olika, och vissa kommer tycka att bilen är riktigt snygg. big_smile

Svårt att toppa BMW i3 dock, särskilt när man tar priset i åtanke. Jag skulle vilja veta hur det stereotypiska klientelet som köper denna bil är. Höginkomsttagare i Bromma som vill kläs med en "miljösmart" aura i området. big_smile

i3s är cool pga av sin teknik, kolfibermonocoque som du bara hittar i Koenigsegg och andra superbilar, instrumentpanel av återvunna pantflaskor, bakhjulsdriven och den är kul att köra på kurviga vägar. Om den är snygg...hm...hm..

https://images.app.goo.gl/BrAQ59dyVarTTMbt5

Senast redigerat av viccoA (28 augusti 2019)

zemet
28 augusti 2019 · 4 030 Inlägg

viccoA skrev:

norrlandsskogen skrev:

Low skrev:
"We can still hate Priuses, right?" haha...


Kul trådsmile

Jag är ju inte bättre själv. Drog på roadtrip häromdagen och fascinerades av hur satans många extremt fula bilmodeller av ett visst märke/modell jag såg. Tydligen hög-populär nu. Rövful, och ser spejsad ut. Vill inte såra någon här nu, så tänker inte berätta vilken modell det rör sig om. Men att komma ut på morgonen och det första man skådar är denna fula bil? Det är ju lustigt. Men återigen, alla är olika, och vissa kommer tycka att bilen är riktigt snygg. big_smile

Svårt att toppa BMW i3 dock, särskilt när man tar priset i åtanke. Jag skulle vilja veta hur det stereotypiska klientelet som köper denna bil är. Höginkomsttagare i Bromma som vill kläs med en "miljösmart" aura i området. big_smile

i3s är cool pga av sin teknik, kolfibermonocoque som du bara hittar i Koenigsegg och andra superbilar, instrumentpanel av återvunna pantflaskor, bakhjulsdriven och den är kul att köra på kurviga vägar. Om den är snygg...hm...hm..

https://images.app.goo.gl/BrAQ59dyVarTTMbt5

Glöm inte heller att den har däck så smala att dem passar på en cykel:D

Men skämt åsido så är det en ganska kul bil, intressanta tekniska lösningar mm. Och det finns helt klart bra mycket fulare och tråkigare bilar.

Dedär med att man hatar andra bilar tror jag de flesta växer ifrån.
När jagtog körkort var det franska bilar man skulle undvika som pesten. Idag verkar det vara VAG, iaf på detta forumet:)

leenus93
28 augusti 2019 · 30 Inlägg

Tycker de är jätte bra och kul att du tar upp de här ämnet!
Jag har funderat på detta med ett par gånger.
Jag har fått både ris och ros för mina bilar. Jag kör runt i en 740 och har hört mycket skit snack bakom ryggen. Jag har tyo bara ägt gammal volvo bilar.
Visst den är sliten, rostig, solblekt, lite bucklig men jag tycker om den ändå. Den bara går och går! Jag gillar lite slitena bilar.
Visst de hade varit kul med en super fin bil, men tycker lite slitna bilar har mer karaktär på nått sätt.
Å de är min åsikt och mitt tycke å smak.
Man ska ha åsikt och olika tycke å smak MEN de handlar om hur man säger de! Jag kan ha en åsikt om en bil men jag behöver inte vara dryg å taskig bara för att de inte falla mig i smak. Istället ska man respektera hans/hons stil och se de arbete han/hon har lagt ner på bilen för att få de som han/hon vill hade.

Jag är i dag 25 år och känner att jag skiter i vad folk tycker om mig och min bil! Jag har viktigare saker att lägga min tid och energi på! Jag lyssnar givetvis för nån kanske säger nått man behöver höra men är de bara för att klandra ner på mig så skiter jag i den personens åsikt.

Sen är de väl lite jargongen att man snackar lite skit om varandras bilar, men man måste göra de med glimten i ögat å de får inte gå till överdrift.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Kan vara eventuella stav fel, är dyslektiker så läs med lite fantasi 😂😂😂

Honda Kz750 ltd "Kawan" (1982)
Volvo 245 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang