Bilbatteri som behöver bytas?

Svarte_Orm
8 september · 2 173 Inlägg
#21

Förr kunde man koppla minus på motorn men numera är ju allting gjort av plast så det går inte. Man får försöka hitta något som är av metall men omålat i såna fall. Eller bara sätta direkt på batteriet, det brukar jag göra.

GIGIRIGIG
8 september · 26 Inlägg
#22

Svarte_Orm skrev:
Förr kunde man koppla minus på motorn men numera är ju allting gjort av plast så det går inte. Man får försöka hitta något som är av metall men omålat i såna fall. Eller bara sätta direkt på batteriet, det brukar jag göra.

Du menar då svart sladd på minuspolen direkt på batteriet?

Ivel
8 september · 638 Inlägg
#23

GIGIRIGIG skrev:

Svarte_Orm skrev:
Förr kunde man koppla minus på motorn men numera är ju allting gjort av plast så det går inte. Man får försöka hitta något som är av metall men omålat i såna fall. Eller bara sätta direkt på batteriet, det brukar jag göra.

Du menar då svart sladd på minuspolen direkt på batteriet?

Det anges i de flesta instruktionsböcker var startkablar ska kopplas in på respektive bilmodell för att inte bränna känsliga relän och ECUer.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
mb_pucken
8 september · 4 281 Inlägg
#24

GIGIRIGIG skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-68ae0fc8b65dfd57da63af0f65dd14b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-99d5a9a87d2f367c378e7785aaf3731b.jpg

Köpt en batteriladdare nu för det lär ju komma till användning någon gång ändå. Är helt grön vad gäller bilar, hur kopplar jag på för laddning? Röd på plus och svart på karossen? Vart på karossen? Eller på minus på batteriet?

Har din bil start och stopp så ska plus (röd) vara på batteripolen och minus (svart) vara på karossen. Detta för att det sitter en strömmätate på minuspolen som övervakar batteriet och hur mycket spänning som går in och ut ur det.
Bör stå i instruktionsboken alt följer du den svarta minuskabeln och ansluter laddaren i dess ände mot karossen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
GIGIRIGIG
8 september · 26 Inlägg
#25

Står såhär: Anslut laddningsklämmorna, enligt be- skrivning, till batteriets pluspol (+) och en- bart till karossens jord (–).

Xebers76
8 september · 1 406 Inlägg
#26

På bilar där det är svårt att komma åt någon bra minus så sätter jag minus i bromshuvucylindern, funkar bra smile

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
GIGIRIGIG
9 september · 26 Inlägg
#27

Ser ut som enligt bild. Svarta kabeln från (-) går bakom batteriet och ser ej vart den leder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-254b2eaf7b79a7576017edd79ebb9156.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-df096821399825050c4410284811a2ec.jpg

mb_pucken
9 september · 4 281 Inlägg
#28

Bakom batteriet så kommer det upp en brun kabel som sitter i karossen.
Där kan du sätta laddaren :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
GIGIRIGIG
9 september · 26 Inlägg
#29

mb_pucken skrev:
Bakom batteriet så kommer det upp en brun kabel som sitter i karossen.
Där kan du sätta laddaren :-)

Gött! På metallbiten den är kopplad till då antar jag? (Inringat i rött på bilden). Fan va sopig man är på bilar alltså. Får läsa någon bok för dummies känner jag. https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-42117368fdaa4c206f63de6afb133c02.jpg

jaka54
9 september · 3 126 Inlägg
#30

Hej!
Gör först ren polerna! De är skitiga vilket hindrar strömmen att ta sig ut! Stålbortse funkar bra och fetta sedan in polerna med vaselin eller  elspray!
Sen när du frågar var du ska kloppla in laddkontakterna... Det är ju bara att koppla plus på plus och minus på minus på batterit!

Senast redigerat av jaka54 (9 september )

trubbelturbo
9 september · 1 085 Inlägg
#31

jaka54 skrev:
Hej!
Gör först ren polerna! De är skitiga vilket hindrar strömmen att ta sig ut! Stålbortse funkar bra och fetta sedan in polerna med vaselin eller  elspray!
Sen när du frågar var du ska kloppla in laddkontakterna... Det är ju bara att koppla plus på plus och minus på minus på batterit!

Det framgår på informationsbilden på batteriet att svarta kabeln ska kopplas till jordpunkt på karossen. INTE batteriet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-254b2eaf7b79a7576017edd79ebb9156.jpg

Men för h*lvete, kan du ge f*n i att svära så in i h*lvetes j*vla mycket eller?
candyweiss
9 september · 380 Inlägg
#32

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Svarte_Orm skrev:

Hade det funnits ett sätt så hade vi nog alla gjort det. Men det är ju ett sätt att minska avgaserna och då blir det känsligt...

I tex Mazda CX5 kan man själv välja om den ska vara aktiv eller ej.

det går att stänga av på vag oxå men varje gång man startar om bilen aktiveras systemet igen.
det är det som är det stora problemet.  man måste aktivt trycka varje gång bilen startas.    det är det vanliga på dom mesta bilarna

Den har jag inaktiverat i OBDeleven.Var bland det första jag fixade på bilen.

GIGIRIGIG
9 september · 26 Inlägg
#33

GIGIRIGIG skrev:

mb_pucken skrev:
Bakom batteriet så kommer det upp en brun kabel som sitter i karossen.
Där kan du sätta laddaren :-)

Gött! På metallbiten den är kopplad till då antar jag? (Inringat i rött på bilden). Fan va sopig man är på bilar alltså. Får läsa någon bok för dummies känner jag. https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-42117368fdaa4c206f63de6afb133c02.jpg

Någon som kan svara ifall det är på den röda inringade metallbiten på bilden som jag ska koppla (-) svart? Har WD40 hemma, funkar det för att spraya polerna och rengöra? Eller är det viktigt med just elspray/batterispray.

Senast redigerat av GIGIRIGIG (9 september )

Xebers76
9 september · 1 406 Inlägg
#34

GIGIRIGIG skrev:

GIGIRIGIG skrev:

mb_pucken skrev:
Bakom batteriet så kommer det upp en brun kabel som sitter i karossen.
Där kan du sätta laddaren :-)

Gött! På metallbiten den är kopplad till då antar jag? (Inringat i rött på bilden). Fan va sopig man är på bilar alltså. Får läsa någon bok för dummies känner jag. https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-42117368fdaa4c206f63de6afb133c02.jpg

Någon som kan svara ifall det är på den röda inringade metallbiten på bilden som jag ska koppla (-) svart? Har WD40 hemma, funkar det för att spraya polerna och rengöra? Eller är det viktigt med just elspray/batterispray.

Ja, minus ska kopplas där du markerat med en röd ring.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
zzr9409209
9 september · 74 Inlägg
#35

Polerna kan du börja att tvätta med vatten,
Andledningen till att man "ska" sätta minus från battladdaren i karossen/motorn är för att undvika gnistbildning,

GIGIRIGIG
9 september · 26 Inlägg
#36

Nu kopplade jag allt och den står och laddar. Lite fundersam dock om varför batteriladdaren visar 13 volt som rött (2 av 5 streck) när 12.72 volt är 100 procent batterikapacitet eller har jag fel?https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-15093480369b0402fed96a8209983ff6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-03a7bbc13a4760a65c6f92bc094dba6d.jpg

Xebers76
9 september · 1 406 Inlägg
#37

Det blir så när batteriet laddas. När bilens motor är igång och med hjälp av generatorn laddar batteriet ligger det ännu högre, ca 14 volt (lite olika på olika bilar)

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
jaka54
10 september · 3 126 Inlägg
#38

Hej!
Är enda anledningen att man inte ska koppla direkt på minuspolen risken för gnistbildning och explosion?! Om det är så så skulle strunta i sådana instruktioner. Gör bara nybörjare vllsna!!! Öppnar man huven så finns ju ingen risk för att det ska finnas explosiva gaser från batteriet, och alla batterier är ju idag tätade så ingen gas kommer ut.

caromania Forummoderator
10 september · 8 122 Inlägg
#39

jaka54 skrev:
Hej!
Är enda anledningen att man inte ska koppla direkt på minuspolen risken för gnistbildning och explosion?! Om det är så så skulle strunta i sådana instruktioner. Gör bara nybörjare vllsna!!! Öppnar man huven så finns ju ingen risk för att det ska finnas explosiva gaser från batteriet, och alla batterier är ju idag tätade så ingen gas kommer ut.

Sanning med modifikation. Undantag finns alltid som bekräftar myten.

Jag har sett ett batteri explodera och hade någon stått i närheten hade vederbörande dött. Detta var förvisso på ett tv-program och då kan man ju tänka att det var arrat, men det var det nog inte för programmet hade föga intresse för sådant. De som var med under inspelningen blev väldigt tagna av det hela och menade att de också alltid trott att det var en myt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
10 september · 4 281 Inlägg
#40

jaka54 skrev:
Hej!
Är enda anledningen att man inte ska koppla direkt på minuspolen risken för gnistbildning och explosion?! Om det är så så skulle strunta i sådana instruktioner. Gör bara nybörjare vllsna!!! Öppnar man huven så finns ju ingen risk för att det ska finnas explosiva gaser från batteriet, och alla batterier är ju idag tätade så ingen gas kommer ut.

Ts bil har även övervakning på batteriet. Den mäter all ström som går in och ut ur batteriet. Denna sitter inbyggd i batteripolen. Därför behöver man koppla laddaren innan batteripolen.
Samt explosionsrisken så klart :-) finns ingen anledning att koppla på polen egentligen..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang