Tänddelar

masen_54
29 september 2019 · 68 Inlägg

Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 september 2019 · 14 008 Inlägg

masen_54 skrev:
Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

Finns det inte fördelarlock eller rotor i motorn eller finns det inga att köpa. Finns det inte nåt fördelarlock eller rotor i motorn så är den inte bara svårstartad, den kan inte starta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
29 september 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

masen_54 skrev:
Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

Finns det inte fördelarlock eller rotor i motorn eller finns det inga att köpa. Finns det inte nåt fördelarlock eller rotor i motorn så är den inte bara svårstartad, den kan inte starta.

/Benny

Det är ju iofs en sanning med modifikation Benny, men ändå.

Det är aldrig fel att börja med nya stift, nya filter och vad man än kan byta vad gäller tändning. Lite mer info om bilen skulle inte skada.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 september 2019 · 14 008 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

masen_54 skrev:
Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

Finns det inte fördelarlock eller rotor i motorn eller finns det inga att köpa. Finns det inte nåt fördelarlock eller rotor i motorn så är den inte bara svårstartad, den kan inte starta.

/Benny

Det är ju iofs en sanning med modifikation Benny, men ändå.

Det är aldrig fel att börja med nya stift, nya filter och vad man än kan byta vad gäller tändning. Lite mer info om bilen skulle inte skada.

Jag klurade inte ut vad TS menade i sin text.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
masen_54
29 september 2019 · 68 Inlägg

förlåt, glömde. volvo v40 T4 - 99 automat. ang lock och rotor så hittar jag det ingenstans. borde ju finnas på meca eller mekonomen eller nåt.

masen_54
29 september 2019 · 68 Inlägg

Förlåt Benny om jag är lite otydlig, hittar inte lock och rotor på nätet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 september 2019 · 14 008 Inlägg

masen_54 skrev:
Förlåt Benny om jag är lite otydlig, hittar inte lock och rotor på nätet.

Det borde ju finnas tycker jag!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Christian S
29 september 2019 · 4 815 Inlägg

du hittar inga rotor och fördelarlock eftersom det inte finns några, det är 1 tändspole till varje tändstift.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
zzr9409209
29 september 2019 · 716 Inlägg

Finns varken fördelare, lock,rotor,tändkablar....Du har fyra tändspolar, allt styrs av givare via motorstyrdonet

masen_54
29 september 2019 · 68 Inlägg

Ok, nu börjar jag hänga med, kan dom vara dåliga då om bilen blir svårstartad?

zzr9409209
29 september 2019 · 716 Inlägg

Då skulle du få nån felkod.. Du kan ju byta tändstiften så länge och bränslefilter..Mät bränsletrycket, skulle spridare läcka så blir bilen svårstartad, speciellt när den är varm...

Diio
8 oktober 2019 · 570 Inlägg

Att du har 4 tändspolar är fel. Du har två tändspolar och sen sitter även två tändhattar till varje tändspole.

https://www.jagrullar.se/forum/images/f … amnlos.jpg


Sen varför den är svårstartad kan bero på flera saker, som tidigare skrivit är det bra att se om du får ut någon felkod.

Annars är det standard.
Bränsle?
Tändning?
Komp?

Senast redigerat av Diio (8 oktober 2019)

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
jaka54
8 oktober 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Börja med att byta olja, luftfilter samt stift!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2019 · 17 386 Inlägg

Lägger mina 5 cent på spolarna.

Även bränsletryck är av intresse. Vet inte om det sitter någon backventil på dessa men man kan göra en enkel felsökning: sätt på tändningen 2 sekunder. Stäng av tändningen 2 sekunder. Upprepa en gång till.

Starta sedan bilen: Går det lättare då?
Deppa nu inte för att du köpte den istället för den andra som var på tapeten. Den kanske var skrot på riktigt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang