Köpråd - bil 20 000kr

Jokabsson
1 oktober 2019 · 1 172 Inlägg

Hjälper syrran att leta efter bil och då vänder jag mig givetvis till spetskompetensen på garaget!

Krav:
1. Billig att köpa, runt 20 000kr men kan gå lite över. Säg max 25.
2. Billig att äga, Gärna kamkedja och motorer samt lådor som bara går. Så lite modern teknik som möjligt, men AC och elektriska fönsterhissar fram är ju trevligt.
3. Dragkrok

Och sist men absolut inte minst så ska den kunna frakta en cello samt förare och en passagerare, vilket innebär att bilar som Toyota Aygo och Smart försvinner.

Jag har börjat titta på Toyota Corolla och Honda Jazz. Jazzen är hon intresserad av. Är det någon som har erfarenhet eller vet lite mer? Kamkedja finns samt drag och priset ligger för närvarande strax under 25. Är de rostbenägna? Är Hondas 1.3l motor och manuell låda bra?

Andra tips är givetvis välkomna!

Senast redigerat av Cracksoup (1 oktober 2019)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Presidento Of World
1 oktober 2019 · 3 306 Inlägg

Opel Astra med 1.6 är trevlig och brukar knalla på rätt ok.

Annars är du ju inne på rätt spår, Toyota corolla eller avensis.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota avensis [grä] 2.0 147 hk https://www.blocket.se/vi/87495444.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Avensis Kombi 1.8 VVT-i 129hk https://www.blocket.se/vi/87125983.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jokabsson
1 oktober 2019 · 1 172 Inlägg

Ivel skrev:
Jazz, enbart namnet är rätt för en musiker, är klockrena bilar för ändamålet. En så belevad konstnär som en cellospelare är kommer uppskatta Hondamotorns skönsång samt bilens outslitliga konstruktion så det kan läggas pengar på ny harts och tagel istället.
Corollan är givetvis inte dum den heller men mindre "kul" än Jazzen.

Caromania kan allt om Jazz, bilen alltså som musiker är han hopplös. wink

(Jag är åter om tre till fem veckor när den stundande spärrningen tas bort.)

Mitt försäljningsargument gällande Jazz löd liknande ditt och då föll hon pladask wink

Storkovan går till strängar, stråkar, stackelstöd, cellofodral och en ny cello lite då och då, så det är av yttersta vikt att kärran håller ihop mellan konserterna!

Hon har haft en Corolla tidigare. Den köptes för 2000kr då den behövde ny kamrem. Efter kamremsbytet gick den som tåget, men ändrade förhållanden gjorde att den såldes.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Jokabsson
1 oktober 2019 · 1 172 Inlägg

Presidento skrev:
Opel Astra med 1.6 är trevlig och brukar knalla på rätt ok.

Annars är du ju inne på rätt spår, Toyota corolla eller avensis.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota avensis [grä] 2.0 147 hk https://www.blocket.se/vi/87495444.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Avensis Kombi 1.8 VVT-i 129hk https://www.blocket.se/vi/87125983.htm

Astra ska vi kika närmare på! Man lär väl få en 05a ungefär för 20k? Vet du hur duktiga de är på att rosta?

Avensis är en bra bil, men möjligtvis lite för stor då den drar runt på extra vikt= törstigare.
Möjligtvis är den intressant om cellon går in i bagaget utan att fälla baksätet..

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Presidento Of World
1 oktober 2019 · 3 306 Inlägg

Cracksoup skrev:

Presidento skrev:
Opel Astra med 1.6 är trevlig och brukar knalla på rätt ok.

Annars är du ju inne på rätt spår, Toyota corolla eller avensis.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota avensis [grä] 2.0 147 hk https://www.blocket.se/vi/87495444.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Avensis Kombi 1.8 VVT-i 129hk https://www.blocket.se/vi/87125983.htm

Astra ska vi kika närmare på! Man lär väl få en 05a ungefär för 20k? Vet du hur duktiga de är på att rosta?

Avensis är en bra bil, men möjligtvis lite för stor då den drar runt på extra vikt= törstigare.
Möjligtvis är den intressant om cellon går in i bagaget utan att fälla baksätet..

Astra rostar inte speciellt mycket, man kan få en 07 för 20. Har man tur hittar man en fin - 09-10 för 25k

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
2 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Ett förslag är att:
Gå in på Blocket.
Knappa in 25.000:- max.
Fortsätt med karossutförande och bränsle samt växellåda.
Rensa ut de som är ointressanta och befinner sig för långt hemifrån.
Kanske finns det någon som passar.
Generellt avråder jag från "tyskar och svenskar" och föredrar "japaner".
Rost förkommer på alla bilar i din prisklass - oavsett tillverkarens språkgrupp.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 oktober 2019 · 17 376 Inlägg

torsen skrev:
Ett förslag är att:
Gå in på Blocket.
Knappa in 25.000:- max.
Fortsätt med karossutförande och bränsle samt växellåda.
Rensa ut de som är ointressanta och befinner sig för långt hemifrån.
Kanske finns det någon som passar.
Generellt avråder jag från "tyskar och svenskar" och föredrar "japaner".
Rost förkommer på alla bilar i din prisklass - oavsett tillverkarens språkgrupp.

Nej! Rost ska inte tolereras. Jag kör en pendlarholk från 2004 som är rostfri. De finns, de ska bara hittas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
2 oktober 2019 · 4 014 Inlägg

En VW Golf V Med fsi motor,  dom billigaste ligger runt 20.000:-  motorn har kamkedja, är billig i drift då den är direkt insprutad, men bör köras på 98 oktan för bästa bränsleekonomi

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jokabsson
3 oktober 2019 · 1 172 Inlägg

spillolja skrev:
En VW Golf V Med fsi motor,  dom billigaste ligger runt 20.000:-  motorn har kamkedja, är billig i drift då den är direkt insprutad, men bör köras på 98 oktan för bästa bränsleekonomi

Carbon build up lär väl vara ett faktum i den? Lexus löste ju det problemet tidigt, men vet inte hur VW har gjort.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
zemet
3 oktober 2019 · 4 030 Inlägg

Jag köpte nyligen en Citroen C3. Kändes som ganska mycket bil för pengarna.
Skall du inte ha diesel kan du klara dig gott under budget.

Citroen är nog inte lika pålitlig som en asiat. Men dem är väll av samma anledning billigare.

Kan vara värt att överväga iaf:)

https://www.blocket.se/lulea/Citroen_C3 … 15&w=3

M-Eriksson
3 oktober 2019 · 45 Inlägg

Ägt en del bilar och anser att Saab är rätt billigt ägande ändå. Billiga delar om det skiter sig, billig i inköp med mycket utrustning för pengarna, gott om plats och man åker förvånansvärt bekvämt. Negativt med Saab är att de drar någon eller några dl mer samt att skatten kan vara relativt hög. Min 9-3 ligger på en skatt runt 2500kr årligen, 9-5an är på strax över 3000 årligen. Soppan är 0,8-0,9L/milen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2019 · 17 376 Inlägg

Om vi nu ska prata franska bilar:
Citroen Picasso går lätt att lösa för den summan. Automat är märkbart dyrare men även en sådan -04 går att få för under 20k. Cellon går in. Faktum är att man får in en hel orkester om man skickar ut stolarna bak som sitter med snabbkopplingar. Jag har tagit ut mina permanent. Bra lastbil i litet format. 428 cm lång.

Min Picasso aut 2.0 drar 0.79 l/mil och då jag brukar den som pendlarburk så den rullar max en mil åt gången. En svagare manuell drar mindre givetvis. Inget konstigt i bilen men AC, ESP och farthållare finns i de flesta. Finns även snikversioner men inte vanliga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
4 oktober 2019 · 1 172 Inlägg

zemet skrev:
Jag köpte nyligen en Citroen C3. Kändes som ganska mycket bil för pengarna.
Skall du inte ha diesel kan du klara dig gott under budget.

Citroen är nog inte lika pålitlig som en asiat. Men dem är väll av samma anledning billigare.

Kan vara värt att överväga iaf:)

https://www.blocket.se/lulea/Citroen_C3 … 15&w=3

Citroen finns i familjen sedan länge, så mekar-intresse finns samt allmän kännedom om modellen! Familjen hade en C3 -03 mellan 2006-2018. Slutade på skroten då bärande delar började vika sig för rosten. Vet av erfarenhet att cellon går in på tvären om man "kastar" in den i baksätet och det är inte självklart för en småbil!

M-Eriksson skrev:
Ägt en del bilar och anser att Saab är rätt billigt ägande ändå. Billiga delar om det skiter sig, billig i inköp med mycket utrustning för pengarna, gott om plats och man åker förvånansvärt bekvämt. Negativt med Saab är att de drar någon eller några dl mer samt att skatten kan vara relativt hög. Min 9-3 ligger på en skatt runt 2500kr årligen, 9-5an är på strax över 3000 årligen. Soppan är 0,8-0,9L/milen.

Försöker vara så objektiv som möjligt i mitt bil-letande och med stundande bensinpriser så tror jag att man kan få något som är mer totalekonomiskt! Annars gillar jag Saab helt klart smile

Hybrid_ skrev:
Om vi nu ska prata franska bilar:
Citroen Picasso går lätt att lösa för den summan. Automat är märkbart dyrare men även en sådan -04 går att få för under 20k. Cellon går in. Faktum är att man får in en hel orkester om man skickar ut stolarna bak som sitter med snabbkopplingar. Jag har tagit ut mina permanent. Bra lastbil i litet format. 428 cm lång.

Min Picasso aut 2.0 drar 0.79 l/mil och då jag brukar den som pendlarburk så den rullar max en mil åt gången. En svagare manuell drar mindre givetvis. Inget konstigt i bilen men AC, ESP och farthållare finns i de flesta. Finns även snikversioner men inte vanliga.

Bra tips! 2.0l motor kanske är lite overkill. Finns de med 1.6l tro?
Berlingo kanske? Vore bra om förbrukningen kan närma sig 0,7l/milen (blandat).

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Utmarks-Loke
4 oktober 2019 · 5 809 Inlägg

Cracksoup skrev:
Citroen finns i familjen sedan länge, så mekar-intresse finns samt allmän kännedom om modellen! Familjen hade en C3 -03 mellan 2006-2018. Slutade på skroten då bärande delar började vika sig för rosten.

På en bil från 2003??? yikes Det tyckte jag var tidigt med så allvarlig rost

Senast redigerat av Svarte_Orm (4 oktober 2019)

MrEngineer Avstängd
4 oktober 2019 · 34 Inlägg

Cracksoup skrev:

zemet skrev:
Jag köpte nyligen en Citroen C3. Kändes som ganska mycket bil för pengarna.
Skall du inte ha diesel kan du klara dig gott under budget.

Citroen är nog inte lika pålitlig som en asiat. Men dem är väll av samma anledning billigare.

Kan vara värt att överväga iaf:)

https://www.blocket.se/lulea/Citroen_C3 … 15&w=3

Citroen finns i familjen sedan länge, så mekar-intresse finns samt allmän kännedom om modellen! Familjen hade en C3 -03 mellan 2006-2018. Slutade på skroten då bärande delar började vika sig för rosten. Vet av erfarenhet att cellon går in på tvären om man "kastar" in den i baksätet och det är inte självklart för en småbil!

M-Eriksson skrev:
Ägt en del bilar och anser att Saab är rätt billigt ägande ändå. Billiga delar om det skiter sig, billig i inköp med mycket utrustning för pengarna, gott om plats och man åker förvånansvärt bekvämt. Negativt med Saab är att de drar någon eller några dl mer samt att skatten kan vara relativt hög. Min 9-3 ligger på en skatt runt 2500kr årligen, 9-5an är på strax över 3000 årligen. Soppan är 0,8-0,9L/milen.

Försöker vara så objektiv som möjligt i mitt bil-letande och med stundande bensinpriser så tror jag att man kan få något som är mer totalekonomiskt! Annars gillar jag Saab helt klart smile

Hybrid_ skrev:
Om vi nu ska prata franska bilar:
Citroen Picasso går lätt att lösa för den summan. Automat är märkbart dyrare men även en sådan -04 går att få för under 20k. Cellon går in. Faktum är att man får in en hel orkester om man skickar ut stolarna bak som sitter med snabbkopplingar. Jag har tagit ut mina permanent. Bra lastbil i litet format. 428 cm lång.

Min Picasso aut 2.0 drar 0.79 l/mil och då jag brukar den som pendlarburk så den rullar max en mil åt gången. En svagare manuell drar mindre givetvis. Inget konstigt i bilen men AC, ESP och farthållare finns i de flesta. Finns även snikversioner men inte vanliga.

Bra tips! 2.0l motor kanske är lite overkill. Finns de med 1.6l tro?
Berlingo kanske? Vore bra om förbrukningen kan närma sig 0,7l/milen (blandat).

En Berlingo har jag haft, förbaskat bra bil ! Hade en med stora soltaket och 1,8l bensin. Det som strulade var en plastbit till fönsterhissarna som gick sönder på båda sidor, annars inga bekymmer
Förbrukning på 0,7 ca

Eleeb90
11 oktober 2019 · 345 Inlägg

Bmw e46=3 serien 320 d eller 330 diesel roliga att köra  bränslesnålaoch bekväma får dra från 1400-1600 kg på b-kort

Utmarks-Loke
11 oktober 2019 · 5 809 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Bmw e46=3 serien 320 d eller 330 diesel roliga att köra  bränslesnålaoch bekväma får dra från 1400-1600 kg på b-kort

Man bör nog vara BMW-fantast för att välja såpass gamla bilar. Dessutom hög skatt så man måste köra många mil för att det skall löna sig med dieselmotor. En 318i hade varit ett bättre val om det ändå skulle bli en E46.

Eleeb90
11 oktober 2019 · 345 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Eleeb90 skrev:
Bmw e46=3 serien 320 d eller 330 diesel roliga att köra  bränslesnålaoch bekväma får dra från 1400-1600 kg på b-kort

Man bör nog vara BMW-fantast för att välja såpass gamla bilar. Dessutom hög skatt så man måste köra många mil för att det skall löna sig med dieselmotor. En 318i hade varit ett bättre val om det ändå skulle bli en E46.

Haha jo en 318 är nog bra eller en 325 är ju lite mer drag i. Jo om man pendlar mycket är annars bmw dieslar 3 serien sjukt snåla typ 0.4 landsväg 0.5 blandat smile

MrEngineer Avstängd
11 oktober 2019 · 34 Inlägg

Har en e91 318d från 2011, den dricker 0,56 blandat när jag mäter vid pumpen.. att en e46 skulle dricka mindre finner jag föga troligt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang