Ford Mondeo - får inte bränsle

sharklars
8 november 2019 · 5 Inlägg

Hej,

Har en Ford Mondeo från år 2002 som har varit avställd under tre års tid. Den har tyvärr stått utomhus, denna sommar så försökte jag väcka Mondeon till liv. Jag kopplade in ett nytt samt full laddat batteri, fyllde på tanken med ny bensin och testade starta. Startmotorn mm lät bra men bilen startade aldrig, vi kontrollerade att motorn fick bensin.  Vi konstaterade att motorn inte fick någon soppa, därav så testade vi att spruta in startgas - de resulterade med att bilen starta i ca 5 sekunder.

Min fråga är: Hur kan jag injektera bensin i bilen  på egen hand? Min spontana tanke var att införskaffa en gates dränkbar bensinslang och hälla bensin "manuellt" i slangen för att se att motorn mm funkar fint. Skulle de visa sig att motorn funkar osv så kommer jag ta bilen till verkstad för total genomgång samt med största sannolikhet byte av bränslepump.

Uppskat all info.

Tack på förhand!

Xebers76
8 november 2019 · 2 250 Inlägg

Det är inte startspärren som dummar sig? Inte helt ovanligt på dem. Lås bilen med fjärren och lås upp den igen så ska den sluta spärra.

sharklars
8 november 2019 · 5 Inlägg

Xebers76 skrev:
Det är inte startspärren som dummar sig? Inte helt ovanligt på dem. Lås bilen med fjärren och lås upp den igen så ska den sluta spärra.

Tack för snabbt svar! Har inte lyckats hitta orginalnyckeln med fjärrlås knappen. Har enbart en resernyckel med enbart själva "nyckeln" alltså utan knapp för att låsa upp på distand. Så jag sätter in nyckeln i dörren och vrider om för att låsa upp som på gamla goa tiderna.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 november 2019 · 4 917 Inlägg

Förmodligen så har mycket av bränslet avdunstat/avlagrats under åren, så jag tror att om du fortsätter att mala på starten så att nytt bränsle kommer fram så kommer du att få igång den..

Senast redigerat av malus (8 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sharklars
8 november 2019 · 5 Inlägg

malus skrev:
Förmodligen så har mycket av bränslet avdunstat under åren, så jag tror att om du fortsätter att mala på starten så att nytt bränsle kommer fram så kommer du att få igång den..

Tack för din input.

Vi försökte mala på i ca 15-30 min tills batteriet höll på att dö ut, de gav ingen effekt alls. Så snabbt vi sprutade in startgas så gav de effekt. Vi kopplade ut soppa slangen och testade starta bilen, kom inte en droppe bensin.

M123
8 november 2019 · 962 Inlägg

Ford är inte min grej men det sitter ingen sådan där automatiskt utlösare till pumpen som det gjorde förr?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
sharklars
8 november 2019 · 5 Inlägg

M123 skrev:
Ford är inte min grej men det sitter ingen sådan där automatiskt utlösare till pumpen som det gjorde förr?

Tack för tipset! ska kika på de.

xXSammy
9 november 2019 · 6 566 Inlägg

Xebers76 skrev:
Det är inte startspärren som dummar sig? Inte helt ovanligt på dem. Lås bilen med fjärren och lås upp den igen så ska den sluta spärra.

Sitter en röd diod vid klockan som tänds och slocknar när tändningen slås på
Om den blinker hastigt så är startspärren aktiv

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang