Diskussion kring skattebefriade fordon

granadadr
17 november 2019 · 7 286 Inlägg

Ivel låt oss som har gamla veteranbilar vara ifred,, och håll på med dina elbilar som du vill,, har du sett vilken stor hobby det är?  hur många familjer som åker runt i sina gamla saabar Volvo osv??  dem flesta av oss har vanliga låglönejobb och har dessa som hobby,, samt en nyare oftast fosildrivna som bruks,, för vi har ej möjlighet av olika anl att köra elbil,, om det blir som DU vill kommer vi alla sluta tot med bilar,, hur kul skulle det vara??  en hel kultur dör ut,, skitkul,, NEJ

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ypperlig Avstängd
17 november 2019 · 30 Inlägg

Ivel skrev:

Mew skrev:
Högre bränslepris? Det är ju apdyrt redan som det är. I dagsläget är över 60% av bränslepriset i Sverige ren skatt - och vi pratar om ännu mer?? Fortsätter det så här har snart ingen råd att vara fordonsintresserad längre...

Med tanke på vad medelsvensson använder sig av att frakta sitt arsel till och från arbetet och köra till någon köplada så är inte bränslepriset för högt ty då skulle det inte rulla så många tunga törstiga högbyggda motorstarka fordon i mellanmjölkens land utan betydligt fler små ekonomiska fordon.
Det säljs SUVar som aldrig förr.

Folk måste få ha rätt att välja bil efter tycke och smak trots att SUV:ar kan ses som ett otyg. Jag kan tycka lite si och så om SUV:ar då de brukar ge en stenskott och är svåra att se över om man sitter i en vanlig bil vid exempel en utfart eller rondell. Speciellt de från Audi har en enorm förmåga att kasta sten.

Trots detta så kan jag förstå om man väljer en SUV om man är en barnfamilj då man kan få extremt bra säkerhet per krona. Exempelvis Volvo XC90 2003 kan fås för en överkomlig summa pengar. Ska barnfamiljer bestraffas med höga skatter på drivmedel för att de vill åka en något törstigare bil med högre säkerhet?

Jag förstår att du helst ser en framtid där alla kör runt i samma tunna från Asien, men då skulle det mer likna Nordkorea än Sverige. Vill vi verkligen ha det så?

Nu gick det utanför ämnet.

Lite mer åter till ämnet så tycker jag det är fantastiskt att det finns så många genuina entusiaster som tar hand om och fixar med gamla klassiker och veteranfordon i detta avlånga land.

Senast redigerat av Ypperlig (17 november 2019)

Low
17 november 2019 · 3 304 Inlägg

Ivel skrev:

Ivel skrev:
Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

granadadr skrev:
Ivel låt oss som har gamla veteranbilar vara ifred,, och håll på med dina elbilar som du vill,, har du sett vilken stor hobby det är?  hur många familjer som åker runt i sina gamla saabar Volvo osv??  dem flesta av oss har vanliga låglönejobb och har dessa som hobby,, samt en nyare oftast fosildrivna som bruks,, för vi har ej möjlighet av olika anl att köra elbil,, om det blir som DU vill kommer vi alla sluta tot med bilar,, hur kul skulle det vara??  en hel kultur dör ut,, skitkul,, NEJ

Läste du ens inlägg #10?
Varför tror du att det endast finns fossilbil eller elbil?
Det finns både etanoldrivna och biogasdrivna personbilar och bägge är billigare att köra än motsvarande fossilbil samt har lägre vägtrafikskatt.
Nej, dom är dessutom inte dyra att köpa elker mer avancerade att reparera.
Jag skulle tycka att de som har fossilbilen som hobby skulle välkomna ett högre fossilbränslepris så att det fasas ut till bruksbränsle och i förlängningen gör att det finns kvar fossila bränslen en längre tid framåt.
Win/win.

Folk kommer som måste köra kommer inte köra mindre för bensinen är dyr.

Som cigaretter, Svin dyra, står rökning dödar på förpackningen, cancer bilder, slutar hen röka? Nej.. ( jag röker inte )

Bättre hitta en miljöbränsle som fungerar på alla bilar tex HVO, sedan höja fossilt..

Bara jag det..

caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Återigen. Tråden handlar om skattelättnader för våra äldre fordon. Inte om bensinskatten som drabbar oss alla på annat vis.

Jag funderar på att chansa lite med min nyligen skattebefriade bil, åka o besiktiga o hoppas den går igenom. Då kan jag sälja Hondan. Men eftersom den stått i 10 år (typ) så lär den få några ”tvåor”.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
WilleG
18 november 2019 · 185 Inlägg

Ivel skrev:

Ivel skrev:
Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

granadadr skrev:
Ivel låt oss som har gamla veteranbilar vara ifred,, och håll på med dina elbilar som du vill,, har du sett vilken stor hobby det är?  hur många familjer som åker runt i sina gamla saabar Volvo osv??  dem flesta av oss har vanliga låglönejobb och har dessa som hobby,, samt en nyare oftast fosildrivna som bruks,, för vi har ej möjlighet av olika anl att köra elbil,, om det blir som DU vill kommer vi alla sluta tot med bilar,, hur kul skulle det vara??  en hel kultur dör ut,, skitkul,, NEJ

Läste du ens inlägg #10?
Varför tror du att det endast finns fossilbil eller elbil?
Det finns både etanoldrivna och biogasdrivna personbilar och bägge är billigare att köra än motsvarande fossilbil samt har lägre vägtrafikskatt.
Nej, dom är dessutom inte dyra att köpa elker mer avancerade att reparera.
Jag skulle tycka att de som har fossilbilen som hobby skulle välkomna ett högre fossilbränslepris så att det fasas ut till bruksbränsle och i förlängningen gör att det finns kvar fossila bränslen en längre tid framåt.
Win/win.

Men å andra sidan finns det ju inget konkret som säger att vi kommer bli utan fossila bränslen inom de närmsta generationerna? Har man inte hunnit utveckla ett icke-fossilt bränsle under denna tid?

Detta är dock inte inom ämnet, men värt att tänka på.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang