Diskussion kring skattebefriade fordon

caromania Forummoderator
17 november · 8 396 Inlägg

WilleG skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Kom igen nu gubbar. Inte för långt off topic. Ämnet var ju skattebefriade bilar.

Du har rätt. Jag tycker det är skitbra med skattebefrielse på veteranfordon. Nu när försäkringarna är lägra så blir det ännu bättre. Jag är mot ett missbruk av 30-årsregeln. Man skall inte använda veteranbilar som dailydriver. Jag hoppas att inte det är några som använder veteranbilar när dom kör till jobbet med bara sommardäck mitt i vintern. Jag skulle inte ens tänka tanken att köra runt med sommardäck om det så bara är lite frost ute, då väntar jag till en torr och solig vinterdag, då kan det vara trevligt att lufta veteranbilen i några mil.

/Benny

Samtidigt som jag kan hålla med till viss del om detta så finns det ju bränslesnåla veteranbilar också som i mitt tycke är utmärkt att bruka till vardags. Givetvis bör man ju ha vinterdäck då tycker jag.

Till exempel en 80 tals Mercedes diesel eller en Golf diesel, dom drar väl ca 0,5-0,6 blandad körning vilket är riktigt bra för en pendla-till-jobbet bil. Borde inte det vara bättre om vi nöter ut gamla grejer innan vi tillverkar nytt? Det är väl miljövänligare än om vi bygger en ny bil som också drar 0,5-0,6?

Bör man fortsätta beskatta dessa bilar?

Mitt svar på sista frågan är Nej. En rullande 30årsgräns är utmärkt oavsett vad. Däremot kommer en bruksbil aldrig kunna försäkras med ”samlarfordonsförsäkring” då den brukas som bruksfordon. Helt i sin ordning tycker jag. Och det är därför jag har mina halvgamla specialbilar försäkrade med vanlig bilförsäkring. För jag använder dem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ivel
17 november · 1 046 Inlägg

Vettemannen skrev:

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:
Du har rätt. Jag tycker det är skitbra med skattebefrielse på veteranfordon. Nu när försäkringarna är lägra så blir det ännu bättre. Jag är mot ett missbruk av 30-årsregeln. Man skall inte använda veteranbilar som dailydriver. Jag hoppas att inte det är några som använder veteranbilar när dom kör till jobbet med bara sommardäck mitt i vintern. Jag skulle inte ens tänka tanken att köra runt med sommardäck om det så bara är lite frost ute, då väntar jag till en torr och solig vinterdag, då kan det vara trevligt att lufta veteranbilen i några mil.

/Benny

Nu är vi på samma sida i boken. big_smile
Dessa bilar har fått den status dom har gällande skatt och besiktning just för att de inte generellt sett brukas som brukisar. Men som så ofta är det några som gärna "missbrukar" den frihet som finns och drar ögonen åt sig och vips så blev det en regeländring.
Jag är eventuellt en av de som bidragit till förarbevis för mopeder exempelvis, fast då var man 15 bast och kanske inte begrep bättre än de som är vuxna och missbrukar statens "förtroende".
(Jag skulle inte tycka att det är lämpligt att promenera sista 300m till din arbetsplats, det är trafikanarki DeLuxe där! Jag tror du gör dig bättre utan en utbytt höftled efter att blivit överkörd av någon stresspitt i något hantverkarskåp kastandes sig ut från Gap Sundins väg.)

Utfarten från Gap Sundin samt cirkulationplatsen bredvid är ingen höjdare, speciellt inte på kvällen när man ska ut från jobbet. Man kan riktigt se hur bilarna gasar på för att "du ska fan inte före mig, du får vänta" syndromet!!

/Benny

Jag har pratat med Jansson om detta nu på eftermiddagen och kommunen har som du vet ett budgetunderskott. Jag fick förklarat att det beror på att det förloras så mycket skatte och momsintäkter pga dessa skattebefriade bilar som besiktigas vart annat år eller aldrig.
Därav ligger det ett nyligen insänt förslag från Kinnunen på riksdagsnivå att var kommun ska få bestämma vägtrafikskattens storlek, det är helt juridiskt korrekt eftersom kommunen står för underhållet av majoriteten av vägnätet, vilket i Eskilstuna skulle göra att skatten kommer beräknas på schablon i en algoritm som beräknar efter vikt, effekt, slagvolym samt bilens ålder.
Vikt pga vägslitage.
Effekt pga förbrukning och förmåga att slita på vägen.
Ålder pga att en äldre bil är smutsigare utsläppsmässigt och därav en mångfalt högre skatt.
Ungefär blir det som 2002 när dieselbilskatten höjdes 2-4gånger beroende på fordon.

Senast redigerat av Ivel (17 november )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Low
17 november · 2 423 Inlägg

"Bara" en höjning på 5kr per liter.

125x5= 625kr, på en enda tankning..

Om det är "bara" vad är då meningen? Kommer jag tanka mindre ? Nej... Kommer träden bli grönare? Nej..

Sånt här hjälper däremot! :

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/milj … r-om-bilen

Jag skulle kunna tänka mig konvertera om min van om det är lika dyrt/billigare att köra med etanol.

doktorduett
17 november · 114 Inlägg

typiskt svensk, mer skatt är bra för miljön...
bullshit... jag har inte råd att köpa ny fin elbil att ha som firmabil.
jag kör för mellan 3 o 4000 kr soppa i md, höjer man skatten ännu mer så tjänar jag mindre o kan inte sätta mat på bordet till min familj.
eller ska jag höja priset till kunden motsvarande va skatten höjs ?????????
ren jävla idioti att tro allt kan lösas med höjda skatter

caromania Forummoderator

doktorduett skrev:
typiskt svensk, mer skatt är bra för miljön...
bullshit... jag har inte råd att köpa ny fin elbil att ha som firmabil.
jag kör för mellan 3 o 4000 kr soppa i md, höjer man skatten ännu mer så tjänar jag mindre o kan inte sätta mat på bordet till min familj.
eller ska jag höja priset till kunden motsvarande va skatten höjs ?????????
ren jävla idioti att tro allt kan lösas med höjda skatter

Men vi pratar ju om lägre skatter? Till och med ingen alls faktiskt.

doktorduett
17 november · 114 Inlägg

nja så jävla fel har jag inte läst.
flera härinne vill höja bränsle skatten, o det är väl en skatt?

caromania Forummoderator

doktorduett skrev:
nja så jävla fel har jag inte läst.
flera härinne vill höja bränsle skatten, o det är väl en skatt?

Utan att lägga ord i munnen på Ivel så verkar han generellt vilja höja bränsleskatt på fossila bränslen ja, men det får stå för honom.

Personligen anser jag emellertid att tråden handlar om skattebefriade fordon som är över 30år och hur förmånligt det faktiskt är att vara hobbybilsägare i Sverige.

granadadr
17 november · 5 980 Inlägg

Ivel låt oss som har gamla veteranbilar vara ifred,, och håll på med dina elbilar som du vill,, har du sett vilken stor hobby det är?  hur många familjer som åker runt i sina gamla saabar Volvo osv??  dem flesta av oss har vanliga låglönejobb och har dessa som hobby,, samt en nyare oftast fosildrivna som bruks,, för vi har ej möjlighet av olika anl att köra elbil,, om det blir som DU vill kommer vi alla sluta tot med bilar,, hur kul skulle det vara??  en hel kultur dör ut,, skitkul,, NEJ

Ypperlig
17 november · 19 Inlägg

Ivel skrev:

Mew skrev:
Högre bränslepris? Det är ju apdyrt redan som det är. I dagsläget är över 60% av bränslepriset i Sverige ren skatt - och vi pratar om ännu mer?? Fortsätter det så här har snart ingen råd att vara fordonsintresserad längre...

Med tanke på vad medelsvensson använder sig av att frakta sitt arsel till och från arbetet och köra till någon köplada så är inte bränslepriset för högt ty då skulle det inte rulla så många tunga törstiga högbyggda motorstarka fordon i mellanmjölkens land utan betydligt fler små ekonomiska fordon.
Det säljs SUVar som aldrig förr.

Folk måste få ha rätt att välja bil efter tycke och smak trots att SUV:ar kan ses som ett otyg. Jag kan tycka lite si och så om SUV:ar då de brukar ge en stenskott och är svåra att se över om man sitter i en vanlig bil vid exempel en utfart eller rondell. Speciellt de från Audi har en enorm förmåga att kasta sten.

Trots detta så kan jag förstå om man väljer en SUV om man är en barnfamilj då man kan få extremt bra säkerhet per krona. Exempelvis Volvo XC90 2003 kan fås för en överkomlig summa pengar. Ska barnfamiljer bestraffas med höga skatter på drivmedel för att de vill åka en något törstigare bil med högre säkerhet?

Jag förstår att du helst ser en framtid där alla kör runt i samma tunna från Asien, men då skulle det mer likna Nordkorea än Sverige. Vill vi verkligen ha det så?

Nu gick det utanför ämnet.

Lite mer åter till ämnet så tycker jag det är fantastiskt att det finns så många genuina entusiaster som tar hand om och fixar med gamla klassiker och veteranfordon i detta avlånga land.

Senast redigerat av Ypperlig (17 november )

Ivel

Ypperlig skrev:

Ivel skrev:

Mew skrev:
Högre bränslepris? Det är ju apdyrt redan som det är. I dagsläget är över 60% av bränslepriset i Sverige ren skatt - och vi pratar om ännu mer?? Fortsätter det så här har snart ingen råd att vara fordonsintresserad längre...

Med tanke på vad medelsvensson använder sig av att frakta sitt arsel till och från arbetet och köra till någon köplada så är inte bränslepriset för högt ty då skulle det inte rulla så många tunga törstiga högbyggda motorstarka fordon i mellanmjölkens land utan betydligt fler små ekonomiska fordon.
Det säljs SUVar som aldrig förr.

Folk måste få ha rätt att välja bil efter tycke och smak trots att SUV:ar kan ses som ett otyg. Jag kan tycka lite si och så om SUV:ar då de brukar ge en stenskott och är svåra att se över om man sitter i en vanlig bil vid exempel en utfart eller rondell. Speciellt de från Audi har en enorm förmåga att kasta sten.

Trots detta så kan jag förstå om man väljer en SUV om man är en barnfamilj då man kan få extremt bra säkerhet per krona. Exempelvis Volvo XC90 2003 kan fås för en överkomlig summa pengar. Ska barnfamiljer bestraffas med höga skatter på drivmedel för att de vill åka en något törstigare bil med högre säkerhet?

Jag förstår att du helst ser en framtid där alla kör runt i samma tunna från Asien, men då skulle det mer likna Nordkorea än Sverige. Vill vi verkligen ha det så?

Nu gick det utanför ämnet.

Lite mer åter till ämnet så tycker jag det är fantastiskt att det finns så många genuina entusiaster som tar hand om och fixar med gamla klassiker och veteranfordon i detta avlånga land.

Givetvis har folk rätt att välja bil, men då ska man inte grina illa heller om man gör valet att köra törstigt anser jag.

Kul att du nämnde Nord Korea.
Så vill jag verkligen inte ha det.
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se … ordskulden

https://images.financialexpress.com/2018/07/cars-of-north-korea-volvo-debt-main.jpg

Ivel

Ivel skrev:
Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

granadadr skrev:
Ivel låt oss som har gamla veteranbilar vara ifred,, och håll på med dina elbilar som du vill,, har du sett vilken stor hobby det är?  hur många familjer som åker runt i sina gamla saabar Volvo osv??  dem flesta av oss har vanliga låglönejobb och har dessa som hobby,, samt en nyare oftast fosildrivna som bruks,, för vi har ej möjlighet av olika anl att köra elbil,, om det blir som DU vill kommer vi alla sluta tot med bilar,, hur kul skulle det vara??  en hel kultur dör ut,, skitkul,, NEJ

Läste du ens inlägg #10?
Varför tror du att det endast finns fossilbil eller elbil?
Det finns både etanoldrivna och biogasdrivna personbilar och bägge är billigare att köra än motsvarande fossilbil samt har lägre vägtrafikskatt.
Nej, dom är dessutom inte dyra att köpa elker mer avancerade att reparera.
Jag skulle tycka att de som har fossilbilen som hobby skulle välkomna ett högre fossilbränslepris så att det fasas ut till bruksbränsle och i förlängningen gör att det finns kvar fossila bränslen en längre tid framåt.
Win/win.

Senast redigerat av Ivel (17 november )

Low
17 november · 2 423 Inlägg

Ivel skrev:

Ivel skrev:
Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

granadadr skrev:

Läste du ens inlägg #10?
Det finns både etanoldrivna och biogasdrivna personbilar och bägge är billigare att köra än motsvarande fossilbil samt har lägre vägtrafikskatt.
Jag skulle tycka att de som har fossilbilen som hobby skulle välkomna ett högre fossilbränslepris så att det fasas ut till bruksbränsle och i förlängningen gör att det finns kvar fossila bränslen en längre tid framåt.
Win/win.

Folk kommer som måste köra kommer inte köra mindre för bensinen är dyr.

Som cigaretter, Svin dyra, står rökning dödar på förpackningen, cancer bilder, slutar hen röka? Nej.. ( jag röker inte )

Bättre hitta en miljöbränsle som fungerar på alla bilar tex HVO, sedan höja fossilt..

Bara jag det..

caromania Forummoderator

Återigen. Tråden handlar om skattelättnader för våra äldre fordon. Inte om bensinskatten som drabbar oss alla på annat vis.

Jag funderar på att chansa lite med min nyligen skattebefriade bil, åka o besiktiga o hoppas den går igenom. Då kan jag sälja Hondan. Men eftersom den stått i 10 år (typ) så lär den få några ”tvåor”.

WilleG
18 november · 114 Inlägg

Ivel skrev:

Ivel skrev:
Win/win.

granadadr skrev:

Läste du ens inlägg #10?
Win/win.

Men å andra sidan finns det ju inget konkret som säger att vi kommer bli utan fossila bränslen inom de närmsta generationerna? Har man inte hunnit utveckla ett icke-fossilt bränsle under denna tid?

Detta är dock inte inom ämnet, men värt att tänka på.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt