2434
Sök

Generatorlampa lyser svagt Audi A6 2.5 tdi från 1997

10 Inlägg
7 december 2019
Trådstartare
#1
Hej, är detta laddningsregulator eller generator tror ni. Jag har inget "externt" mätinstrument, men spänningen på batteriet visas vara drygt 12V efter en halvtimmes körning . Generatorlampan lyser svagt (också i startläge, ström på) och lyser starkt när man varvar upp motorn. Remmen ser OK ut.
Senast redigerat av Magnus138 (7 december 2019)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 december 2019
#2
Såklart lyser  laddlampan om inte generatorn lämnar MINST 13,5 volt när man kör.
Det är sällan det brukar vara något annat fel, typ jordfel..
Så jag siktar högt på att kolen i generatorn har börjat lämna in och antingen blir det till att köpa nya kol eller köpa en begagnad generator på skroten..
För en NY köper du väl inte till en gammal bil !?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

10 Inlägg
7 december 2019
Trådstartare
#3
Tack för svar.
Nej, ingen ny generator. Särskilt som bilen gått 37000 mil nu. Dessutom råkar jag vara i nordens dyraste land när detta händer. Norge! Så nu undrar jag om det är svårt att byta kol? Måste man ta loss generatorn? Radiatorn? Kan man göra det utan specialverktyg?
Mvh Magnus
Senast redigerat av Magnus138 (7 december 2019)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 december 2019
#4
Magnus138 skrev:
Tack för svar.
Nej, ingen ny generator. Särskilt som bilen gått 37000 mil nu. Dessutom råkar jag vara i nordens dyraste land när detta händer. Norge! Så nu undrar jag om det är svårt att byta kol? Måste man ta loss generatorn? Radiatorn? Kan man göra det utan specialverktyg?
Mvh Magnus

Generatorn måste givetvis ur för att man ska komma till.
Byta kol på generator och startmotor är relativt enkelt.
Kolla dock först så att det verkligen är kolen som är nedslitna.
Du ser på utsidan hur det är anslutet med skruvar.
Senast redigerat av malus (7 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

10 Inlägg
8 december 2019
Trådstartare
#5
Tack för svaret.

Forummoderator
18 283 Inlägg
8 december 2019
#6
Undrar om du kan köpa en multimeter på någon bensinstation? I så fall kan du se om bilen laddar tillräckligt för att köra den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
8 december 2019
Trådstartare
#7
Hej, köper en mätare på Biltema i morgon. Men jag är okunnig. Vad kan man utesluta - eller vad kan man slå fast genom en mätning. Att batteriet inte laddas vet jag ju redan. (panelinstrumentet visar 12 v också nu efrer laddning av batt. I st f 14 v)
Senast redigerat av Magnus138 (8 december 2019)

962 Inlägg
8 december 2019
#8
Vad för typ av generator pratar vi om här?

Av typen med utanpåliggande kolhållare eller det där eländet man lär klyva generatorn för att byta kol?

Så nödvändigtvis behöver inte laddproblem vara enkelt men även inte svårt.
Dock är rådet att mäta laddningen som du redan fått det mest givande svar du kan få, vi kan bara tyvärr gissa. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

6 221 Inlägg
8 december 2019
#9
M123 skrev:
Av typen med utanpåliggande kolhållare eller det där eländet man lär klyva generatorn för att byta kol?

Kollar man bilder på www.bildelsbasen.se ser det onekligen ut som om generatorn måste klyvas

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/ … 58903016B/

Forummoderator
18 283 Inlägg
8 december 2019
#10
Magnus138 skrev:
Hej, köper en mätare på Biltema i morgon. Men jag är okunnig. Vad kan man utesluta - eller vad kan man slå fast genom en mätning. Att batteriet inte laddas vet jag ju redan. (panelinstrumentet visar 12 v också nu efrer laddning av batt. I st f 14 v)

Om bilen på tomgång håller 12,5 volt eller om den vid varvning upp till 3000 rpm lyckas hålla detsamma så bör den vara körbar. Stiger spänning när den startas så laddar den om än för lite. Men bör vara körbar som sagt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

716 Inlägg
8 december 2019
#11
Kol och relä sitter under den svarta kåpan..

10 Inlägg
8 december 2019
Trådstartare
#12
Det var bra nyhet. Dessutom ännu en gång. Tack alla för råden. Betyder mycket!
Senast redigerat av Magnus138 (8 december 2019)

10 Inlägg
8 december 2019
Trådstartare
#13
Laddningsregulatorn finns (på Mekonomen) som separat del, inkl kol som det ser ut. Då är det alltså den som sitter under den svarta kåpan.https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234042/234042-7c920cd89f7f2fb4d3cfce26aab9db91.jpg

10 Inlägg
9 december 2019
Trådstartare
#14
Har nu mätt upp spänningen på tomgång, 11,85 V som mest och mycket upp och ned. Bekräftar väl att det troligen är laddningsregulatorn?

10 Inlägg
11 december 2019
Trådstartare
#15
Här är facit. Det var laddningsregulatorn och nu laddar den 14+ V. Tack för råd

962 Inlägg
11 december 2019
#16
Magnus138 skrev:
Här är facit. Det var laddningsregulatorn och nu laddar den 14+ V. Tack för råd

Fan vad bra att du fick i ordning på det där så enkelt! smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.


Sök