Inne på vecka 4 nu med min förkylning... vansinnigt segt, även om det nu börjar gå åt rätt håll. Men tyvärr blir det inte mycket gjort
Dessutom så kom det in ett litet mellanprojekt nu för en vecka sen ungefär. Vi renoverade ju vardagsrummet i somras, men har fortfarande ingen matmöbel att sitta vid, utan istället lite av ett dansgolv. Så frun beställde stolar och jag fick i uppdrag att snickra ihop ett bord. Och sånt tar plats.... garageplats. Men nu är det färdigt tack och lov.
Massa mätande för att få ben osv på rätt plats.
Ihopmontering och här inser vi nu att bordet blev skitstort
Ett par lager bruten hårdvaxolja för ytans skull
Så... nu finns det plats att sitta 10 pers vid samma bord om behovet skulle finnas. Och frun är nöjd så nu kan man återgå till garaget så fort hälsan tillåter.
Men det har faktiskt hänt ett par grejer till sen sist. Småsaker, men ändå nåt. Jag har sen länge köpt en gammal B&M Shifter som jag har tänkt bygga på. Det blir egen spak, lite extra mikrobrytare osv, men själva basen tänkte jag behålla. Men den visade sig vid senaste uppstarten vara ruskigt trögväxlad, så jag har rivit isär den fullständigt, tvättat, smörjt upp och monterat ihop den igen. Nu går den riktigt fint.
Tyvärr inga bilder på färdig spak just nu. Men sen finns det en annan glad nyhet också. Jag har fått ursprungskontrollen godkänd, vilket är rätt skönt. Nu gäller det bara att få ihop bilen så pass klar att jag kan göra andra TESTA-besiktningen och reg-besiktning till sommaren
Förhoppningsvis finns det lite mer att visa efter ytterligare en veckas rehab. Annars blir det nog ett gäng timmar gjorda i julledigheten
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Här hemma sitter förkylningen kvar, och tillfrisknandet går segt. Men jag har faktiskt fått ett par saker gjort sen sist. Tyvärr så har vår internetuppkoppling gett upp verkar det som, så jag kan inte bjuda på några bilder.
Jag hoppas på att kunna göra ett ordentligt inlägg imorgon istället.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Sådär ja!... internetuppkopplingen tillbaka och dags för en uppdatering.
Fortfarande förkyld, men det idag på väg åt rätt håll. Mer energi, och ett besök på Persåker Speedshop hjälpte också livsgnistan åt rätt håll.
Jag var ju nästan på G att provköra här för några veckor sen. Styrning och allt fanns, motorn gick och växellådan drev. Men det vore inte mitt projekt om jag inte tog några steg bakåt också
Sen dess har jag börjat riva elen under instrumentbrädan och tänkt snygga till lite. Inte för att det var kaos, men för att jag ska försöka få dit det här under julhelgen.
Så som jag hade monterat ECU och reläpanel till motorstyret så gick inte värmepaketet in riktigt bakom instrumentbrädan. Det kommer dock gå med lite justering hoppas jag. Värmepaketet är på 5,7kW med 90°C vattentemp. Det känns som att det borde räcka gott och väl till en lite rod som kommer köras mest sommartid. 3-stegs fläkt var också ett plus. Jag ska bara hitta någon lämplig 3-stegs strömbrytare... nån som har något tips?
Och när jag ändå håller på med värmepaket så måste jag ju in med vatten i kupén också, så någon form av interface måste till. Och jag har kollat på det här hörnet av torpedväggen.
I det hörnet har ju kablaget till ECU gått in, men jag har aldrig riktigt gillat hur det blev heller faktiskt. Och ska jag ändå dit och pyssla så kan jag lika gärna göra allt ordentligt från början. Så jag plockade fram en bit papp och skissade lite...
Och papp i all ära, men det lär börja brinna tids nog... så jag hittade en bit aluplåt, en burk bortglömd ventilslip-pasta, en möbeltass och en gammal avgasventil från en lastbil och monterade det i skruvdragaren.
Men skruvdragaren var lite svår att få styrsel på, så jag hängde upp allt i pelarborren med kordinat-bord istället. Sen blev det åka av.
Och ja, det går väldigt bra att rosenpolera med en möbeltass... tydligen. Och för att vara första gången så är jag rätt nöjd faktiskt. Vi får se om jag låter den vara rosenpolerad eller om jag högglanspolerar den till slut. Men hur som helst så känns den stabilare en min pappkartong.
Så fram med pelarborren igen och snurra till några hål.
Jag förstår att det inte riktigt är självklart vad jag är ute efter, men om jag gör såhär kanske det blir lite tydligare?
Planen är att få till en panel på torpeden där motorstyret kopplas med en multikontakt, där mina 8 tempgivare (oljetemp, växellådstemp, avgastemp etc.) kopplas och där varmvattnet till värmepaketet kopplas på. Bromsrörsanslutningarna kommer också hamna där.
Jag hoppas på att hinna göra klart panelen under veckan. I sådant fall så kommer jag spendera mellandagarna till att göra klart under torpeden så att all motor-el, värme och bromsar är helt klart och fungerar. Därefter är det ett ganska kort steg till provkörning igen
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Men alltså, HUR kommer man på att ens prova en sån sak?! Jäklar så snyggt det blev i alla fall! Det där kommer ju, om inte annat, underlätta montering i och ur, när Du har allt lätt åtkomligt och på samma ställe!
Jag ska bara hitta någon lämplig 3-stegs strömbrytare... nån som har något tips?
Jamen härligt, vilken nytändning och plåten blir ju bara såå bra..som köpesgjort som vi säger i norr!
Mitt tips på brytare är självklart av äkta amerikansk, klassisk och faktisk riktigt av bra kvalisort från Cole-Hersee! Djävulskt härlig känsla och i marint utförande men kan fås i massa varianter och ja, de säljs i Sverige med! Jag har själv använt dem till min egengjorda instrumentpanel till vår mahognyracer Kurre från 1937:
Men det beror ju på vilken stil du vill är ute efter förstås....Cole-Hersee har även såna här klassiska vippor:
Jamen härligt, vilken nytändning och plåten blir ju bara såå bra..som köpesgjort som vi säger i norr!
Mitt tips på brytare är självklart av äkta amerikansk, klassisk och faktisk riktigt av bra kvalisort från Cole-Hersee! Djävulskt härlig känsla och i marint utförande men kan fås i massa varianter och ja, de säljs i Sverige med! Jag har själv använt dem till min egengjorda instrumentpanel till vår mahognyracer Kurre från 1937: http://i64.photobucket.com/albums/h193/ … 5a0a36.jpg
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 564 Inlägg
23 december 2019
#1211
quinna skrev:
Nu får julen ta slut snart så jag får attack-bygga på Miss Behave!! Kan det bli provkörning innan nyår??
Klart du hinner provköra iår Angånde dragströmbrytare så har ju de flesta volvo äldre än 1975 såna, Alltså Volvo140, Amazon , Pv ,Duett mfl , Alla utom 140 har dessutom reostat för instrumentbelysningen i knappen..
Hoppas julen inneburit lugn och ro, familj och vänner och förstås... garage och pilsner. För min del har just garage och pilsner-delen lyst med sin frånvaro. Fram tills nu. Alla besök hos släkt och vänner har avklarats och jag har nästan två veckor ledigt kvar hemma som kan spenderas... till viss del åtminstone, i garaget.
Går allt som det ska så kommer det en rätt rejäl uppdatering direkt efter nyår någon gång. Tills dess får ni hålla till godo med detta.
Resan till släkten i Sundsvall förde oss farligt nära Åbergs glasfiber-karosser. Så pass nära faktiskt, att vi inte hade något annat val än att hälsa på. Han har många roliga grejer för sig den mannen. Barnen höll med
Om det är någon här som missat Jannes och Caresto's "Sports Rod"-koncept... kolla upp det då! Skitfräna bilar och lite omväxlande bland alla Super Seven-kopior.
Jag har tidigare hintat lite om min "interface"-panel. Panelen där jag har tänkt ansluta allt till styrsystemet, tempsensorer och vatten till kupevärmen. Sen sist har jag pysslat vidare lite på den.
Dels har jag tillverkat en distans för multihandsken till styrsystemet. Den kontakten var gjord för en betydligt tjockare vägg än min 3mm plåt.
Jag började med en stump aluplåt som låg i skrotbingen i garaget.
Så nu har interface't för styrsystemet en plats på torpeden, med en riktig handske.
Sen har jag pysslat lite för att få dit anslutningarna för kupévärmen också. Och det är lite problem med det. Det här hörnet av torpedväggen är trångt, och plåten fick sin form, dels för att få dit allt som ska dit, men också för att täcka ett par tidigare borrade hål i torpeden som inte längre behövs. Det gjorde att det blev väldigt trångt för vattenkopplingarna. Så trångt att jag fick bygga lite egna kopplingar för att få vinklar att stämma.
Till vänster en vanlig 45° 3/8" hydraulkoppling. I mitten den nedre av mina specialare och till höger den övre.
Och här sitter dom på plats på plåten
Sen svetsade jag ett litet bleck imellan dom för att dom inte ska vibrera sönder.
Jag har varit och pressat slangarna som ska kopplas på, så dom är klara. Jag ser till att lägga upp lite bilder på när detta är klart och tillsnyggat sen.
Och ja just det... någonstans på den här plåten ska även bromsrör och bränsleledning klamras. Och även här fick det bli lite special för att få till en klammer som funkar.
Många saker på gång nu. Så fort ovanstående är klart så kan jag koppla upp motorn och starta den igen. Direkt där efter ska det fixas bromsledningar, monteras bromsservo och stolar... Sen kan ni nog gissa vad som står på agendan!
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Det är ett tag sen sist nu igen. Precis som sist... det var ett tag då med... samma som nu... fast annorlunda.
Och nu när jag är klar med den verbala diarrén så tänkte jag faktiskt ge mig på ett av de mest bildtunga inläggen på rätt länge. För den här gången så är faktiskt skälet till att det har tagit en stund sen sist, att jag har jobbat på rätt hårt i garaget sen jul.
Sist jag uppdaterade så höll jag på med panelen på torpeden, och den har det hållits på med mer faktiskt... men mer om det snart. För jag har plockat bort massa mer skit. Och kommit ännu längre ifrån att provköra Jag har rivit ut allt under torpeden. Inget där under har varit ordentligt monterat eller lackat, så nu tryckte jag att det var dags. Och det satt en del skit där under faktiskt.
Och många saker gick att ta isär ytterligare... som bromsservo-konsollen t.ex.
Och när det var helt tomt där under så målade jag på med en sväng gelcoat. Dels så blev det vitt och ljust för framtida ficklampe-meck och dels så känns det mer klart.
Och efter att gelcoaten torkade så gick jag loss med butyl-matta nu medan man kommer åt. Förhoppningsvis dämpar det lite burkighet iallafall.
Alla bitar som plockades bort under torpeden gick igenom också och fick sig ett lager färg.
Jag passade på att flytta tändspolen till vänster sida om bromskonsollen också, då jag har haft lite problem med felkoder på elektromagnetiska störningar tidigare. Sen blev det nya lite seriösare tändkablar också.
Med allt målat och klart så var det bara att skicka tillbaka det under brädan.
Bromspedal, servo och huvudcylinder på plats... för gott för hoppningsvis. Och tändspole på plats och tändkabel till torpedgenomföringen på plats. Om man bara hade haft lite bromsrör kanske...
Sådär ja... bättre! Bara att skicka dit resten. Plåten för elsystemet behövde stuvas om lite nu när det börjar pratas värmepaket. ECU'n behövde hamna på undersidan istället för ovansidan som den satt innan. Och då vart plåten lite för liten och behövde breddas lite, så jag fick göra en utbyggnad.
Som tur var det någon som hade satt en massa extra såna här fästöron lite överallt under torpeden. Dom kom väl till handa nu när plåten behövde byggas ut lite och ett rätt tungt värmepaket skulle hängas upp.
Man kan ju diskutera hur bra det är att ha ECU och reläpanel UNDER ett vattenfyllt värmepaket, men det får helt enkelt gå. ECU'n är IP-klassad och reläpanelen avsäkrad
Nu när jag har krälat runt inne i en uppallad bil och halvt flyttat in under instrumentbrädan så tänkte jag såhär.... vad skulle kunna göra detta ännu mer obekvämt? Svaret är enkelt... limma fast en plåt med massa vassa skruvar precis där man måste lägga skulderbladen.
Den positiva sidan är att jag nu kan bulta fast mitt spakställ.
Högst oklart om spaken kommer sitta där och på det sättet, men nu och för en provkörning är det rätt lagom seriöst. Sitter den bra så kommer jag plasta fast plåten (som är rostfri) så den sitter ordentligt.
Men nu... tillbaka till plåten i torpeden, eller mer precist det som ska sitta där. Jag har pysslat vidare med att kontaktera om ECU-härvan. Jag blev aldrig riktigt nöjd med det första gången. Inte direkt snyggt.
Och jag hittade faktiskt grundfelet till varför min motor gått lite underligt ibland. Jag hade ett par backade stift, bland annat till trottelsensorn.
Jag tycker det blev bra mycket bättre. Den nya kontakten känns lite seriösare också och stiften låste riktigt snyggt.
Jag hängde dit mina kontakter för tempgivarna också, kopplade på slangarna till värmepaket och hängde dit kabelhärvan lite provisoriskt. Jag kommer få tillverka en kick-panel för att inte råka sparka sönder det, men jag gillar hur upplägget blev.
Det går in rätt mycket under en instrumentpanel om man bara vill. Men det börjar bli fullt nu. Tack och lov är det enda som ska in nu en ventil för att kunna stänga vattenflödet till värmepaketet och lite kablar till säkringshållarna.
Jag har lite stiftning kvar att göra på motorsidan av kabelhärvan, men det börjar bli klart. Efter det ska det fyllas lite olja i växellådan och jag ska lufta bromsarna, sen bör det fan vara provkörning snart.
En annan sak som jag har pysslat med lite är stolarna. Jag har ju tidigare börjat bygga egna stolar, men jag ruttnar mer och mer på det. Men en kollega råkade ha ett par stolar till SAAB 9,3 Cab av någon tidig årsmodell liggandes. Och efter att ha labbat lite med dom så är jag mer och mer sugen. Tre kablar per stol så har man elmanövrering i alla riktningar och stolsvärme OCH dom är fällbara eftersom 9-3 Cab är 2-dörrars.
Det lär bli tajt (knappast förvånande) men verkar funka.
Jag kommer behöva byta rattstång också. Det är ytterligare en insikt som kommit krypande sakta. Jag behöver ha en med tilt för att det ska bli drägligt att sitta i bilen. Och jag kommer behöva massera huvudbågen lite. Men jag tror att om jag gör det så blir det en helt ny nivå av komfort som går att uppnå. En som jag tidigare medvetet valt bort... jag kanske börjar bli gammal =/
Hörrni... Det går framåt och det har aldrig varit närmare. Men frustrationen börjar krypa på.
Det finns fler lediga dagar innan man måste tillbaka till jobbet... Jag återkommer!
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Kul uppdatering! På tal om att bli gammal och bekväm, om du kör med bilen en sommar så kommer säkert ”behovet” av en AC fram med.
Ja visst är AC underbart. Men jag kommer ha öppningsbar vindruta, vevbara sidorutor och bakruta OCH mest troligt ett kanvas-tak, så det lär vara i det närmaste som att åka cab.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!