Hybrid_
Forum- och sitemoderator
5 januari 2020
· 17 482 Inlägg
Det förekommer även idag att vissa nya bilar har fått sina värmare monterade här i Sverige, även sådana som har detta som standard.
Att montera en sådan är inget konstigt alls i en begagnad bil av känt märke då det finns installationsanvisningar. Välj med fördel en Eberspächer. Bättre kvalitet och lättare att installera än Webasto pga tydligare anvisningar och bättre medföljande material som krävs.
Ska man montera själv så sätter man även standarden själv. I installationsmaterialet förekommer snabbkopplingar och flatstift på den elektriska sidan vilket i mina ögon är dumt. Sådant otyg brukar jag kapa och ersätta med smälthylsor. det kan även saknas skyddsslangar till inkoppling av både el & vatten.
Lämnar man in den på en verkstad så är det ju upp till montören att sätta standarden... Får du då en nybakad sådan (eller en allmänt slarvig) så blir installationen därefter. Tro mig på den punkten, sett många skräckexempel.
Webbstarten som kan väljas till kräver en app och ett abonnemang. Jag hade valt bort denna till förmån för en fjärrkontroll (den har LCD-display och visar status, felkoder, innetemp i bilen) och denna går upp till 800 meter från bilen.
EDIT:
Som Growe nämner är fläktstyrningen viktig givetvis. Vissa bilar kräver CPU-box pga canbus men många kan klara sig utan detta med. Vissa har ett IP-relä som skickar korrekta signaler till klimatanläggningen för att fläkten ska gå på cirka 20% effekt. Är man inte nöjd med flåset kan reläet programmeras om.
Senast redigerat av Hybrid_ (5 januari 2020)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!